Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Hei!😊

jeg har nylig lagt CSL Light og EXOv5 på en golf 2017 mod med svart lakk, og opplever at det kommer nye swirls utrolig fort etter polering og coating. Bilen er polert med 3 steg, men jeg opplevde også at det var tidvis vanskelig å bli kvitt alle hologrammer med MicroCut fra KCx.

Vaskes kun hjemme med skum og håndvask med 2 bøtter, så vaskeprosessen er så skånsom som mulig til info.

Er det noen som kan dele erfaringer med hardheten til disse coatingene? Tenker da på hvor fort det normalt blir nye vaskeriper. Opplever også at Gtechniq sine MF1 kluter lagrer microriper når jeg buffer polish eller coating. Noen opplevelser med disse?
Slik det ser ut nå må den nesten poleres opp på nytt for å bli fin i lakken igjen.

Hvilken hastighet pleier dere å bruke på finsteget ved polering, og hvor fort beveges maskinen? Syntes dette kan være vanskelig å tilpasse til tider.

Tusen takk for tilbakemeldinger😁

Skrevet

På generell basis er sort lakk lite tilgivende og kan dermed være et mareritt å korrigere, som du erfarer. Bruk gode lamper og sollys for å forsikre deg om at du oppnår blankheten du ønsker. Virker også som lakken lett lar seg ripe. Dvs myk.

Ville ikke lagt coatinga på hvis det var antydninger til microriper og hologram i forkant - da lager du deg bare et mareritt.. OG hvis du opplever at MFene du bruker gir riper så bytt til annen type.

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

Skrevet

Ja, er glad jeg ikke har sort bil. Har ikke erfaring med keramiske coatinger, men har forstått det dithen at noen coatinger hjelper (bitte)litt mot mikroriper ved f.eks. vask og tørking. Enig med Klykken i at det virker som om lakken er myk på Golfen. Trådstarter stiller flere spørsmål rundt forskjellige ting og jeg lurer også på et par ting...

"Bilen er polert med 3 steg, men jeg opplevde også at det var tidvis vanskelig å bli kvitt alle hologrammer med MicroCut fra KCx".

Er det slik å forstå at det kanskje var swirls eller "dis" i lakken før coatingen ble lagt? Hvis du har kjørt 3stegs polering burde M3.02 ta siste rest av mikroriper. Jeg husker jeg fikk problemer da jeg skulle finpolere en nyere sort påhengsmotor med Rupes DA-Fine utendørs og i sol. Fikk nye riper og dis ved avtørking. Det løste seg fint med Sonax Perfect Finish da den er veldig lett å tørke av. Hadde nok ikke de beste mikrofiberklutene heller. Har ikke brukt M3.02, men polerte nettopp bilen med F6.01 (MB og hard lakk), og syntes den var helt grei å tørke av.

"Hvilken hastighet pleier dere å bruke på finsteget ved polering, og hvor fort beveges maskinen? Syntes dette kan være vanskelig å tilpasse til tider".

Jeg tror ikke det er noen facit, men jeg liker å kjøre maskinen på 4-4,5. Lite trykk og litt raskere bevegelse enn når man skal grovkorrigere. Dog tenker jeg det er viktig å kjøre nok pass slik at poleringsmiddelet blir brutt ned til en finpolish.

Så til hovedproblemet: Hva er løsningen på problemet?

- Du sier du nesten må polere opp bilen igjen. Ok, men det er mye jobb. Normalt må man legge coating på nytt hvis man polerer. Ser at Carpro Essence+ beskrives som et oppfriskings poleringsmiddel til keramiske coatinger. Muligens verdt et forsøk? (Hvis lakken var helt blank rett etter coatingjobben var gjort).

- For å unngå nye swirls ved vask: Se litt på kluter og håndklær. Hvis du topper opp beskyttelsen eller bruker drying aid med Sio2-produkter, kan disse tørke inn i kluter og tørkehåndklær. Disse restene kan være harde og forårsake mikroriper. Jeg bruker selv kun Gyeons (blå) Quick Detailer som drying aid. Den er polymer-basert, og vaskes lett ut av tørkehåndkleet.

Amatør som vasker og gnikker litt på egen bil :)

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår