Gå til innhold

Hvilke lakk beskyttelse til ny bil med soft - top?

Recommended Posts

Skrevet (endret)
Hvilken lakkbeskyttelse bør man velge?
Jeg skal ikke gjøre det selv, men sette bort jobben. Vet ikke til hvem enda.

Bilen, BMW Z4 M40i (Roadster) leveres fra fabrikk i oktober.
Fargen er mørkeblå metallic (Portimao blue) og taket er en såkalt ''soft -top''!
Bilen skal kun brukes på sommerhalvåret! - ikke vinter og salt!

-Hva slags lakkforsegling løsninger?
-Hva med voks, kanskje en ''sealer'', så som flytende syntetisk o.l. Hydrofobisk er viktig?
-Folie (Xpel o.l.) på utsatte steder mot sten sprut? 
-''Soft toppen'' er i stoff - noe å anbefale?
-Felgene. Hva behandler dere de med for at ikke bremsestøv setter seg så lett?

-Hva slags grunnarbeid gjøres hos dere på bilen, før ''produktet'' legges på ?

last ned.png

last ned1.png

Endret av MrErling
Skrevet

Hvis bilen uansett skal settes bort, så blir det jo litt irrelevant hva man svarer her av produkter.

Uansett har jeg en Fiat 500e med soft top som brukes hele året. Jeg bruker følgende impregnering på stofftaket fra Koch Chemie: Cabriodach-Versiegelung | Koch-Chemie

På lakken bruker jeg ulike voks fra Swissvax. De har derimot ikke lenger en norsk importør (meg bekjent), så litt mer stress å få tak i nå om dagen. I tillegg bruker jeg følgende sprayvoks/QD mot slutten av sesongen og gjennom vinteren fra Koch Chemie: ProtectorWax | Koch-Chemie. Denne trenger du overhodet ikke en stor dunk til. En liten kork fra en halvlitersflaske er nok til en liter med vann i en lavtrykkskanne. Det rekker på hele bilen, så halvlitersflasken varer i mange år.

Hva angår felger, så brukte jeg Swissvax sin felgvoks før i tiden, men jeg opplever at bremsestøv uansett ikke setter seg når bilen vaskes jevnlig så jeg droppet det styret.

• Liker 1

2022 Fiat 500e La Prima | ocean green og monogram stofftak med hvitt økologisk skinninteriør
2025 BMW i4 M50 | portimao blå med sort skinninteriør

Tidligere biler omtalt på DCN: 2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør // 2017 Peugeot 3008 GT Line | grå platinum med sort nappaskinn // 2015 Peugeot 108 | hvit med sort stoffinteriør // 2013 Ford Focus | candy red med sort nappa skinninteriør

sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert januar 2024)

Skrevet
2 timer siden, Prinsen skrev:

Hvis bilen uansett skal settes bort, så blir det jo litt irrelevant hva man svarer her av produkter.

Uansett har jeg en Fiat 500e med soft top som brukes hele året. Jeg bruker følgende impregnering på stofftaket fra Koch Chemie: Cabriodach-Versiegelung | Koch-Chemie

På lakken bruker jeg ulike voks fra Swissvax. De har derimot ikke lenger en norsk importør (meg bekjent), så litt mer stress å få tak i nå om dagen. I tillegg bruker jeg følgende sprayvoks/QD mot slutten av sesongen og gjennom vinteren fra Koch Chemie: ProtectorWax | Koch-Chemie. Denne trenger du overhodet ikke en stor dunk til. En liten kork fra en halvlitersflaske er nok til en liter med vann i en lavtrykkskanne. Det rekker på hele bilen, så halvlitersflasken varer i mange år.

Hva angår felger, så brukte jeg Swissvax sin felgvoks før i tiden, men jeg opplever at bremsestøv uansett ikke setter seg når bilen vaskes jevnlig så jeg droppet det styret.

Hei og takk for supert svar, Prinsen. 
Det var mange gode tips.🙂

Ja jeg ser den at du stusser over at jeg skriver her inne og ber om råd, i og med at proffer skal ''ta'' den.
Men, jeg ser det litt annerledes.
Jeg la ut tråden for å se hva dere på forumet mener om nøyaktig det du skrev, Prinsen.
Det gjør meg mer i stand til å ''plukke'' ut den rette for jobben. Blitt fortalt  at det er noen ''der ute'', som er sjarlataner.

fått ett par tips:
- ''få referanse på hvor grundig ''proffen'' forhånds behandler bilen, før produktet legges på'', påstår en.
- ''voks burde holde, hvis hensikten kun er å få skitt & vann til å prelle lettere av'', sier en annen

Skrevet (endret)

Jeg tenker valget om foliering er greit å ta før alt annet. Ser at Z4en er hellakkert fra topp til tå (ingen ubehandlede plastskjermer/lister). Det gjør jo bilen litt mer utsatt for steinsprutskader i lakken. Hvis du skulle velge å legge folie, blir spørsmålet om samme firma kan/vil ta resten av detailingsjobben med å legge en eller annen form for beskyttelse. Eller om du vil benytte annet firma firma for resten av detailingen.

En annen ting er forhandleren hvor du har kjøpt bilen. De kommer nok sikkert til å vaske, gnikke litt og legge på en hurtigvoks før overlevering. Hvis du skal legge på folie, bør det nok ikke være voks eller forsegling på de panelene som skal folieres. Så da blir spørsmålet om du skal avtale at forhandler ikke gjør noe med bilen annet en vanlig vask før overlevering?

Prep av bil:

Flyverust: Jeg ville uansett forsikret meg om at lakken fikk en omgang med flyverustfjerner før eventuell påføring av voks, sealer eller keramisk coating.

Polering: Hvis du skal legge keramisk coating, ville jeg fått clayet og polert bilen i forkant. Bilen ikke clayes og poleres, men det blir mye ekstra jobb om du ser defekter i lakken etter at coating er påført.

Voks/syntetisk sealer: Normalt holder det med en god vask/tørk før man legger voksen/sealeren. Her det litt mer opp til deg om du synes lakken en "pen nok" i utgangspunktet. Selv om det kanskje er noen ørsmå microriper her og der,  trenger de ikke nødvendigvis å fjernes.

Vedlikehold og beskyttelse: Bilen blir skitten uansett beskyttelse, så regelmessig (god og sikker) vask er helt klart det beste. Selv om keramiske coatinger har lengst holdbarhet, bør de vedlikeholdes omtrent på samme måte som voks/syntetisk sealer. Man kan argumentere at keramiske coatinger har bittelitt ekstra beskyttelse mot vaskeriper, men det er nok ikke mye. Ingen beskyttelse vil tåle automatisk børstevask eller nærkontakt med busker og trær særlig bra.

Frem til nå har jeg bare brukt syntetisk sealer og brukt litt Gyeon Quick Detailer i tørkehåndkledet ved hver vask på egen bil. Jeg ville nok prioritert folie på utsatte plasser fremfor å ta en full detail med polering og coating hvis jeg måtte prioritere. For meg handler det litt om at jeg synes det gøy å leke litt med polering og flikke litt med produkter. Coating er litt mer "permanent" for å si det slik. Dermed ligger det litt i kortet at en runde med finpolering er det som hever lakken/det estetiske mest. Så hvis du ønsker en bil bare ser helt prima ut, så blir det polering fremfor valg av type beskyttelse.

Prioriteringsrekkefølgen for meg blir da (om jeg hadde kjøpt helt ny bil):

1) Flyverust og Folie

2) Polering

3) Beskyttelse (voks, sealer eller coating)

Sørg for å få tatt flyverusten med en gang. Samme med folie. Det er superirriterende med lakkskader som ikke kan "korrigeres". Kjøpte en 9 år gammel bil som så veldig bra i lakken helt til en god omgang med flyverustfjerner. Plutselig fikk jeg 100-vis av defekter i lakken som ligner små steinsprang. Forrige eier(e) har nok vasket bilen skånsomt, men de har garantert ikke brukt flyverustfjerner. Nå er det like før jeg vurderer omlakkering av enkelte paneler.

Endret av Skrubb
  • Liker 1
  • DCN Poeng 1

Amatør som vasker og gnikker litt på egen bil :)

Skrevet (endret)
9.8.2024 - 20.41, Skrubb skrev:

Jeg tenker valget om foliering er greit å ta før alt annet. Ser at Z4en er hellakkert fra topp til tå (ingen ubehandlede plastskjermer/lister). Det gjør jo bilen litt mer utsatt for steinsprutskader i lakken. Hvis du skulle velge å legge folie, blir spørsmålet om samme firma kan/vil ta resten av detailingsjobben med å legge en eller annen form for beskyttelse. Eller om du vil benytte annet firma firma for resten av detailingen.

En annen ting er forhandleren hvor du har kjøpt bilen. De kommer nok sikkert til å vaske, gnikke litt og legge på en hurtigvoks før overlevering. Hvis du skal legge på folie, bør det nok ikke være voks eller forsegling på de panelene som skal folieres. Så da blir spørsmålet om du skal avtale at forhandler ikke gjør noe med bilen annet en vanlig vask før overlevering?

Prep av bil:

Flyverust: Jeg ville uansett forsikret meg om at lakken fikk en omgang med flyverustfjerner før eventuell påføring av voks, sealer eller keramisk coating.

Polering: Hvis du skal legge keramisk coating, ville jeg fått clayet og polert bilen i forkant. Bilen ikke clayes og poleres, men det blir mye ekstra jobb om du ser defekter i lakken etter at coating er påført.

Voks/syntetisk sealer: Normalt holder det med en god vask/tørk før man legger voksen/sealeren. Her det litt mer opp til deg om du synes lakken en "pen nok" i utgangspunktet. Selv om det kanskje er noen ørsmå microriper her og der,  trenger de ikke nødvendigvis å fjernes.

Vedlikehold og beskyttelse: Bilen blir skitten uansett beskyttelse, så regelmessig (god og sikker) vask er helt klart det beste. Selv om keramiske coatinger har lengst holdbarhet, bør de vedlikeholdes omtrent på samme måte som voks/syntetisk sealer. Man kan argumentere at keramiske coatinger har bittelitt ekstra beskyttelse mot vaskeriper, men det er nok ikke mye. Ingen beskyttelse vil tåle automatisk børstevask eller nærkontakt med busker og trær særlig bra.

Frem til nå har jeg bare brukt syntetisk sealer og brukt litt Gyeon Quick Detailer i tørkehåndkledet ved hver vask på egen bil. Jeg ville nok prioritert folie på utsatte plasser fremfor å ta en full detail med polering og coating hvis jeg måtte prioritere. For meg handler det litt om at jeg synes det gøy å leke litt med polering og flikke litt med produkter. Coating er litt mer "permanent" for å si det slik. Dermed ligger det litt i kortet at en runde med finpolering er det som hever lakken/det estetiske mest. Så hvis du ønsker en bil bare ser helt prima ut, så blir det polering fremfor valg av type beskyttelse.

Prioriteringsrekkefølgen for meg blir da (om jeg hadde kjøpt helt ny bil):

1) Flyverust og Folie

2) Polering

3) Beskyttelse (voks, sealer eller coating)

Sørg for å få tatt flyverusten med en gang. Samme med folie. Det er superirriterende med lakkskader som ikke kan "korrigeres". Kjøpte en 9 år gammel bil som så veldig bra i lakken helt til en god omgang med flyverustfjerner. Plutselig fikk jeg 100-vis av defekter i lakken som ligner små steinsprang. Forrige eier(e) har nok vasket bilen skånsomt, men de har garantert ikke brukt flyverustfjerner. Nå er det like før jeg vurderer omlakkering av enkelte paneler.

Tusen takk for fenomenalt svar, Skrubb🙂

Hadde håpet på å unngå kostnaden med 'folie'.
Men etter å ha lest  i dag  det du anbefaler, samt en på et engelsk Z4 forum, en eier av en 2 år gammel at Z4, som skriver at bilen er som en ''magnet'' for stein sprut hakk.
Han talte 35 stk. på et 1/2 år. Han sa at'n hadde hatt mange biler, men dette var noe helt uvanlig.

Ser for meg folie på utsatte steder, ikke hele bilen. (bilen er 10 cm bredere foran enn bak)! 

Her kommer jeg til poenget. Skrubb:
Bilia Lier, BMW forhandleren, som har solgt meg bilen, tilbyr lakkforsegling hos deres underleverandør Würth.
De skriver på vedlagte link: Vi vasker og avfetter bilen. Deretter åpner vi porene i lakken ved bruk av såkalt polarisering – en metode som skaper en positiv ladning på overflaten.
Det høres bra ut, men ikke noe om ''flyverust''. Selve produktet heter Evershine Premium Paint Protection.

Endret av MrErling

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår