Gå til innhold
Essiek

2003 Audi A4 Avant

Recommended Posts

Essiek    384
Essiek

Okay - kommer full writeup med bilder senere. Ble ikke helt ferdig og skal ta dørene og bakfanger i morgen.

Vask:

Surfex 1:5 på hjul/hjulbuer/felg

Surfex 1:10 på lakk

HT-spyler på selvvasken

Poorboy SS&S

Guzzler HD + diverse mf

Clay:

Bilt Hamber Soft Clay

Vann som lube (genialt spør du meg)

Lakk:

D151

Uber oransje pads

Biltema tohodet DA

To do:

Dører og bakfanger

2 lag Natty Blue

Viser bare noen få bilder enn så lenge - her er den stakkars clayen min som fikk gjennomgå her ja - 3/4 av 200g bar gikk med på denne bilen etter 2 runder med Surfex. Var ganske sandpapir overalt bortsett fra hjørnestolper bak og bakerst på taket....

3817550565_372fc49d35_b.jpg

Her er høyre foran - den parkerings-brems-ripa frempå der ble helt borte faktisk med D151

3818367214_f07ab7e0e7_b.jpg

Her er ripa borte etter D151

3818383020_447a524c5e_b.jpg

Swirls ved venstre baklykt (ikke gjort noe med dette ennå)

3818373166_f625d69b23_b.jpg

Et par bilder etter vask og clay

3818471528_3a2f300ddc_b.jpg

3818473582_baa04fa3be_b.jpg

Panser etter D151

3817577319_414b184066_b.jpg

Det skal som sagt 2 lag Natty Blue på denne. Samt dekksider skal få litt TLC, og felger skal få litt voks de også. Mere bilder i morgen...

Endret av EssieK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
todleif    93
todleif

Mykje dritt på lakken ja!

Men dette er ikkje A6 og dette er ikkje ein 2006 modell.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cotte78    389
cotte78

Fungerer bra den clayen du bruker. Ellers går det mye i Poorboys produkter forstår jeg. default_biggrin.png Skal bli artig og se ferdig resultat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Mykje dritt på lakken ja!

Men dette er ikkje A6 og dette er ikkje ein 2006 modell.

Hehe, jeg er bra til å blande sammen ja - er vel en 03 A4 - skjønner ikke hvor jeg har A6 06 fra... jau jau, rediger herved default_smile.png

Og ja - det var myyye. Mye mer enn på en 97 Primera jeg tok sist...

Endret av EssieK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Fungerer bra den clayen du bruker. Ellers går det mye i Poorboys produkter forstår jeg. default_biggrin.png Skal bli artig og se ferdig resultat.

Clayen fungere som fjell - har ikke akkurat verdens beste erfaringsgrunnlag - bare prøvd MH clay kit før, men BH sin grisebanker den langt ned i støvla ihvertfall.

Liker Poorboys ja - såpa er god, blue og original voks er gode synes jeg, natural look gjør det den sier, har ikke testet diamond glaze ennå... Nå trenger jeg bare å få smuglet inn en Jetseal i heimen så behøver ikke jeg så mye mer på en stund (bortsett fra 2-3 claybars til da...)

I morra blir det dørene, bakfanger, motorrom og innsteg. Eieren får ta bilen inni selv (er en freebie-jobb for en nabo, så litt får de gjøre selv...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øivind    32
Øivind

Ser bra ut dette.. blir spennende å se hva du får til på lakkvirvlene, det er ganske hard lakk på disse men alt lar seg gjøre med tålmodighet :)

Ellers kan det se ut på fargen du har fått på clay'en at clayjobben din nok hadde blitt en god del enklere med en runde Prickbort el.l før vask ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Ser bra ut dette.. blir spennende å se hva du får til på lakkvirvlene, det er ganske hard lakk på disse men alt lar seg gjøre med tålmodighet default_smile.png

Ellers kan det se ut på fargen du har fått på clay'en at clayjobben din nok hadde blitt en god del enklere med en runde Prickbort el.l før vask wink.gif

Surfex HD 1:10 på første runde, så var det Surfex 1:5 på runde to på de nedre panelene.... Skulle kanskje prøvd enda sterkere - men "I learn as I go along" :)

Er spent sjøl mht virvlene bak der - var egentlig der det var verst også. Var noe på panser som ble mye bedre, samt foran hjulbuene bak. Ble overasket over at ripene på hjulbuen venstre foran ble borte...

Bare å brette opp ermene, og stå på videre egentlig. D151 har noe cut i seg, men hadde nok trengt roterende + 105/205-kombo for å få det på detailer-nivå (er laaaangt unna det nivået der ennå gitt)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Hefte-saken på ene hodet på biltema-shaiten løsnet mens jeg holdt på bak på bilen, så høyre side og halve fangeren bak ble tatt med ett hode :)

"F***, ny bil jo!" sa eieren i kveld. Ble noen ganske dårlige bilder på slutte. Kommer mer etterhvert - men denne karen under her passet på meg i dag:

3820688513_c68002cba3.jpg

Hvorfor den er så skrekkinnjagende ser dere årsaken til her - rein og skjær hestedop som er sprøyta inn i den....

3821500930_a230a16316.jpg

Her er et par sammenlignings-bilder, bl.a. et dårlig forsøk på 50/50 på høyre speil:

3821519550_8f5b344d52_b.jpg

Høyre fremdør før (med ganske feit ripe og en del swirls):

3821531748_a1f3c04151_b.jpg

Etter:

3820724845_358c9081ed_b.jpg

Hva de greiene nederst til venstre der er aner jeg ikke, men det er ikke i lakken på bilen ihvertfall....

Avslutter denne med et par av de få dugandes etterbildene jeg fikk før det ble bekk-mørkt her (litt høy iso på bildene, så litt kornete...):

3821559334_6a1d2ce4da_b.jpg

3821559736_3d395ef816_b.jpg

3820752829_c2aff6f3ef_b.jpg

Gjort i dag:

Tatt resten av bilen med D151

Diamond Glaze på panser og tak

Natty Blue på panser

Natural Look på dekksidene

Mer rakk jeg ikke (startet 18.00 - ferdig 21.00) og da slo været over med litt for høy luftfuktighet til at jeg ville fortsette med Natty Blue

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
MortenM    62
MortenM

Ble smooth dette :thumbup:

Fint å få 'låne' biler av naboene for å trene da :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ostepåpp    0
ostepåpp

Veldig bra resultat, og den ser jo sykt mye bedre ut.

Hva er D151?

Er ganske ny her, så beklager de "dumme" spørsmålene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Ble smooth dette thumbup.gif

Fint å få 'låne' biler av naboene for å trene da default_smile.png

Takk takk

Grei deal ja

Veldig bra resultat, og den ser jo sykt mye bedre ut.

Hva er D151?

Er ganske ny her, så beklager de "dumme" spørsmålene.

Ble ganske mye bedre ja - spesielt med tanke på at lakken er så knallhard samt at jeg brukte en Biltema DA og en AIO (se link under her).

Og nei - finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar. Bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite :)

D151: D151 Meguiars

Har blitt litt borte i hypen rundt 105/205 egentlig - er en All In One med cut på nivå med #83 fra Meguiars

Endret av EssieK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ostepåpp    0
ostepåpp

Takk takk

Grei deal ja

Ble ganske mye bedre ja - spesielt med tanke på at lakken er så knallhard.

D151: D151 Meguiars

Har blitt litt borte i hypen rundt 105/205 egentlig - er en All In One med cut på nivå med #83 fra Meguiars

Takker for svar.

Har samme maskinen som deg og har kjøpt inn alle uberpadsene så det er fint å høre erfaringer.

Hva synes du om D151? Klarte den å ta swirls på VAG lakk?

Har du erfaring med andre polisher?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Takker for svar.

Har samme maskinen som deg og har kjøpt inn alle uberpadsene så det er fint å høre erfaringer.

Hva synes du om D151? Klarte den å ta swirls på VAG lakk?

Har du erfaring med andre polisher?

Jeg må se over litt bedre i morgen (ble litt mørkt på slutten) - sånn nå med en gang så tok jeg vel omtrent 60-80% (varierte fra sted til sted) av swirls. Noe RDS forsvant også (virkelig forsvant, ikke gjemt bort). Med en bedre DA så hadde jeg tatt mer. Med roterende så hadde jeg tatt tilsvarende som #83 hadde klart på VAG-lakk.

Må kjøpe meg ny maskin nå uansett - så jeg får se om det blir en Kestrel SIM180, eller om jeg flesker til og går for en svenske-Flex (med 75mm bakplate uansett - jeg liker 4"-størrelsen på padsene til Uber)

Ingen annen erfaring med andre polishere bortsett fra Megs DC Step 2 - men D151 er i en helt annen klasse uansett. Mirror Glaze-serien til Megs går fint å bruke med DA det også - og nå har 105 kommet i en mer DA-vennlig utgave også. Killer-kombo for tiden ser ut til å være 105/205 fra Megs (eller da tilsvarende fra Menzerna / Scholl) - men må over på roterende for å virkelig utnytte slike produkter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ostepåpp    0
ostepåpp

Jeg må se over litt bedre i morgen (ble litt mørkt på slutten) - sånn nå med en gang så tok jeg vel omtrent 60-80% (varierte fra sted til sted) av swirls. Noe RDS forsvant også (virkelig forsvant, ikke gjemt bort). Med en bedre DA så hadde jeg tatt mer. Med roterende så hadde jeg tatt tilsvarende som #83 hadde klart på VAG-lakk.

Må kjøpe meg ny maskin nå uansett - så jeg får se om det blir en Kestrel SIM180, eller om jeg flesker til og går for en svenske-Flex (med 75mm bakplate uansett - jeg liker 4"-størrelsen på padsene til Uber)

Ingen annen erfaring med andre polishere bortsett fra Megs DC Step 2 - men D151 er i en helt annen klasse uansett. Mirror Glaze-serien til Megs går fint å bruke med DA det også - og nå har 105 kommet i en mer DA-vennlig utgave også. Killer-kombo for tiden ser ut til å være 105/205 fra Megs (eller da tilsvarende fra Menzerna / Scholl) - men må over på roterende for å virkelig utnytte slike produkter.

Skal bare ta noen få biler med DA før lønningen er på konto, da blir Metabo maskin med bakplate, pads og 3M produkter kjøpt inn hos Godkjemi.no

Men greit å vite at den tar greit med swirls for jeg kommer nok til å bruke denne som nødmaskin.

Ser du bor på Rykkinn, bor selv på bærums verk ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Skal bare ta noen få biler med DA før lønningen er på konto, da blir Metabo maskin med bakplate, pads og 3M produkter kjøpt inn hos Godkjemi.no

Men greit å vite at den tar greit med swirls for jeg kommer nok til å bruke denne som nødmaskin.

Ser du bor på Rykkinn, bor selv på bærums verk wink.gif

Snuser på Metabo selv her - kommer an på hva Finansministeren sier. Hun vet jeg må ha en ny maskin uansett - så det er opp til meg hvordan jeg selger inn dette. Skulle gjerne ha fått tatt noen jobber som gir seg utslag i litt mer enn ei god flaske konjakk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
gjohn    35
gjohn

Så veldig bra ut det her. :) Kan anbefale 3M produktene på det varmeste til VAG lakk. Du må nok gå på med Fast Cut Rubbing (grønn tut) på grønn pad (evt. ull) for å ta riper.

Kona har en 2004 A4. Her er lakken på kanal listene blitt veldig matt. Ser ut til at klarlakken nesten er slitt bort spesielt helt fremme og helt bak langs listen. Dette tiltross for at det brukes originale felger og hjul. Hvordan var kanal listene på den bilen du jobbet med?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Så veldig bra ut det her. default_smile.png Kan anbefale 3M produktene på det varmeste til VAG lakk. Du må nok gå på med Fast Cut Rubbing (grønn tut) på grønn pad (evt. ull) for å ta riper.

Kona har en 2004 A4. Her er lakken på kanal listene blitt veldig matt. Ser ut til at klarlakken nesten er slitt bort spesielt helt fremme og helt bak langs listen. Dette tiltross for at det brukes originale felger og hjul. Hvordan var kanal listene på den bilen du jobbet med?

Takk takk

Vurderer fullt 3M "oppsett" ja.. må prute litt med Kazzper tror jeg :)

Kanallistene var ganske matte - men iherdig claying og Megs D151 på Uber oransje pad fikk frem shine'n igjen.

Endret av EssieK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
gjohn    35
gjohn

Takk takk

Vurderer fullt 3M "oppsett" ja.. må prute litt med Kazzper tror jeg :)

Kanallistene var ganske matte - men iherdig claying og Megs D151 på Uber oransje pad fikk frem shine'n igjen.

Kazzper har et bra pakketilbud på Metabo og 3M. Send han en PM.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig