Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg er relativt lite bevandret innen polering og har brukt Menzerna HC1000 og Menzerna PF3500 for å korrigere lakken på en litt oksidert skiguard 830T. Det ble benyttet en Carwise Pro Dual DA8 med både hard og medium turtle skumpad. 

Spørsmålet er som følger:

Resultatet er bra, men jeg ønsker å bevare det gode resultatet lengst mulig og med best mulig avrenning. I kassen med poleringsutstyr har jeg også en helt ny flaske med Autoglym flytende hardvoks. Er det noe i veien for å forsegle poleringen med et produkter fra en annen leverandør, eller bør jeg kjøpe inn "Power Lock" fra Menzerna?

På forhånd takk for alle innspill/erfaringer.

Daniel

Endret av _Daniel_
Klykken
Skrevet

Ingen problemer å benytte andre merker om hverandre, og restene etter poleringen har du forhåpentligvis buffet bort. Ellers, du har jo allerede brukt Menzerna og Turtle om hverandre med godt resultat.

For lang holdbarhet og god beskyttelse er ikke Autoglym sin flytende hardvoks det beste, men "man tager det man haver". :)  Det går med andre ord helt fint.

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

Skrevet

Takker for tilbakemelding 😊 Jeg har vært av den oppfatning at en liten del av polishen faktisk blir liggende igjen i mikroskopiske ujevnheter i lakken og jeg har derfor fryktet at det kan skje en reaksjon mellom kjemikalier hvis man blander produsenter eller serier.

Da har jeg sikkert misforstått noe der. Årsaken til at det går bra eller ikke spiller for så vidt heller ingen rolle så lenge det ikke ødelegger noe 😂

Hvis du har forslag til et annet produkt som gjør at innsatsen får lengre levetid  er det helt greit om du vil komme med det 😊 Fortrinnsvis produkter som kan kjøpes på mekonomen, bilxtra, jula eller den slags(så jeg får ferdigstilt i helgen )😂

Skrevet

Det kan være en god idé å vaske takboksen etter at du har buffet det meste av polishrestene bort med microfiberklut. En bøtte med litt Zalo + lunkent vann fungerer godt. Spyl godt av og tørk godt. Ville vel stukket innom Bilxtra eller en butikk som selger velrenomerte produkter. I og med at du skal plukke de opp på direkten, og siden det kan variere hva butikken har inn - ville jeg nok spurt betjeningen om anbefaling. Jeg er selv litt glad i Menzerna Power Lock, men den varer nok ikke mer enn 4-6 mnd hvis bilen står utendørs. Muligens litt mer hvis du legger 2 lag. Men lett og god å jobbe med. Det sagt: Man klarer fint å holde boksen fin hvis man topper opp med jevne mellomrom - f.eks. en shampoo med beskyttelse eller en våtvoks ala Gyeons Wet Coat.

Amatør som vasker og gnikker litt på egen bil :)

Klykken
Skrevet

Zalo har ingenting på billakk og takboks å gjøre.

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

Skrevet (endret)

Kaldafetting da? For å rengjøre etter polering kjører man enten relativt kraftige IPAer eller citrus-baserte løsemiddler. Fellesnevneren er at det løser opp fett og olje. Samme gjør Zalo. Det er akkurat dette man er på jakt etter når man vil fjerne siste rest av oljene fra poleringsmiddelet.

Selvsagt er ikke dette å anbefale for hverdagsvasken - ei heller å vaske med kaldafetting, sterke citrus eller sterke alkoholbaserte renseprodukter hver gang man vasker . I denne kontekst er en bøtteblanding med litt Zalo helt innafor når det er snakk om et engangstilfelle hvor man vil fjerne siste rest av poleringsoljer etter endt polering.

I bedriften jeg jobber måtte vi sende ned nye plastdeksler da et utenlandsk verft hadde "rengjort" med litt for sterk isopropylalkoholblanding. Plasten tørket ut og sprakk.

Det handler ikke om Zalo generelt, men mer om forståelse og respekt for kjemiens virkemåte og eventuelle farer. Man skal generelt være litt forsiktig med fett og olje-løselige rengjøringsprodukter. Jeg følger med på utenlandske detailingkanaler, og ser at enkelte rapporterer om lignende problemer ved (overdreven) bruk av Surfex HD på plast og gummi. Det er også andre grunner for vi ikke bruker Surfex og lignende på lakk: Surfex er en såpe, og kan etterlate litt rester. Som oftest anbefales det å bruke alkoholbaserte løsninger som fordamper.

Jeg tenker at alt er med måte, og at en enkel bøttevask med Zalo ikke er verre enn dose med en sterk IPA ala Gyeon Prep eller en sterk Surfex-blanding. Garantert mildere enn en dose med Prickbort.

Selvsagt kan du kjøre en halv flaske med Carpro Eraser på takboksen, men jeg vet ikke om jeg selv ville gjort det ;)

Endret av Skrubb

Amatør som vasker og gnikker litt på egen bil :)

Skrevet

Takker for både korte og lange innspill 😊 

Jeg vasker over(med zalo eller tilsvarende) og påfører nyinnkjøpt Menzerna Power Seal etter tips lenger oppe i tråden. Har allerede kjøpt inn produkter for 6-700kr bare til dette prosjektet så det blir for dumt å risikere resultatet for å spare 300 på finishen😂

Når det kommer til vaskingen så jeg at Citrusrensen jeg brukte i forkant «tørket» lakken helt ut og lagde litt skjolder som ble borte under polering. Under cuttingen brukte jeg denne jevnlig for fjerning av produktrester og skitt, og så at polerte områder også ble flekkete av små dråper som traff. Tror ikke jeg tar sjansen på det etter all den innsatsen 😂 Men det var ganske effektivt for rengjøringens del. 

Ellers takker jeg igjen for gode innspill 😊

Skal se om jeg får delt noen bilder når det er over 🔥🔥🔥

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår