Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Har gjennom jobben som bilpleier hatt tilgang på vaskehall, så har ikke trengt å kjøpe utstyr selv. Nå har situasjonen forandret seg, og jeg må starte innkjøp av diverse.

Det jeg først og fremst trenger er høytrykkspyler + skumkanon og støvsuger.

- Hvilke merker og modeller anbefaler folket? 

Har kun erfaring med en liten Kärcher K2 jeg overtalte min mor til å kjøpe for en del år siden, så jeg kunne vaske bil i gårdsplassen hennes(der profilbildet er tatt). Forsåvidt fornøyd med den, men aner jo ikke hvor bra/dårlig andre er.

Budsjettet er lavt, men foreslå gjerne i alle prisklasser da det såklart kan forandre seg.

Prøvde å lete på forumet etter svar, men uten hell.

Håper det er litt liv i forumet fortsatt!

challenger
Skrevet

Jeg har hatt to mellomklasse HT tidligere, Nilfisk og Foma, innkjøpt etter at bilpleieinteressen tok seg opp. For to år siden når den siste begynte å hangle så kastet jeg meg rundt og slo til på en brukt Kranzle 2160 (gav kr. 5.500,-). Det er en helt annen verden å jobbe med! Kan ikke tenke meg å bruke noe "simplere" nå. Og swivel til slangen, en justerbar vinkellanse (fra eBay), og en god skumkanon er et must. Handler mest hos Bilnerden, men bruker andre  leverandører også. Lykke til med shoppingen! :)

• Liker 1

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

olav framvik
Skrevet (endret)

Jeg hadde en Kärcher K5 en del år. De varer ikke evig, og når de slutter å virke er det bare å kaste. Så lenge de virker, gjør de en helt grei jobb. Bilvask er lett belastning på en høytrykkspyler, så en billigere forbrukermodell kan fint vare 5år +/- hvis den ikke brukes "tungt". Spyling av store flater som terrasser, gårdsplasser tar fort knekken på forbrukerspylerne - altså hvis man står og spyler i timesvis uavbrutt.

Det var mye snakk om norske AVA og ser at mange YT-detailere brukes disse. Det er fortsatt relativt billige forbruksspylere, men med litt mer robust pumpe/stempler? Sikkert flere her inne som kjenner til/har erfaring med AVA.

Når man kommer opp på semi-proff spylere, har de den fordelen at ting er mer robust bygget og ikke minst at det går an å få tatt service og byttet slitedeler. Da har man i praksis en spyler for veldig lang tid fremover. Ulempen er de fort koster 10kkr eller mer.

Hvis vi tar utgangspunkt i en rimeligere forbruksspyler som f.eks. Kärcher K5, så var det 3 ting som irriterte:

1) Kort slange

2) Slange som krøller seg

3) Pistolgrep/lanse og mangel på quick-connect

Jeg oppgraderte K5en med:

*12m slange (minimum for bilvask i mitt hode) og som ikke krøllet seg.

*Nytt pistolgrep med svivel, hurtigkobling og lanse fra MTM

Det gav en mye bedre brukervennlighet og opplevelse enn standard K5

Nå har jeg kjøpt en semi-proff Foma-spyler, men bruker samme slange og MTM-utstyret jeg hadde på Kärcheren (måtte bytte dyser p.g.a. mer vannmengde.) Selv om du kjøper en semiproff Foma eller Kränzle, vil du sikkert ønske å bytte til MTM eller lignende likevel.

Jeg har ikke noe imot å anbefale en billigere høytrykkspyler, og så oppgradere slange, pistolgrep mm. når budsjettet tillater. Når forbruksspyleren etterhvert gir seg, kan du vurdere om du vil gå opp ett hakk til semi-proff spyler som gir 600ish liter i timen. Vannmengde er fint å ha, men ikke et must. 👍

Endret av Skrubb
  • Liker 1

Amatør som vasker og gnikker litt på egen bil :)

• 2 weeks later...
Skrevet
1.3.2024 - 19.53, Skrubb skrev:

Jeg hadde en Kärcher K5 en del år. De varer ikke evig, og når de slutter å virke er det bare å kaste. Så lenge de virker, gjør de en helt grei jobb. Bilvask er lett belastning på en høytrykkspyler, så en billigere forbrukermodell kan fint vare 5år +/- hvis den ikke brukes "tungt". Spyling av store flater som terrasser, gårdsplasser tar fort knekken på forbrukerspylerne - altså hvis man står og spyler i timesvis uavbrutt.

Det var mye snakk om norske AVA og ser at mange YT-detailere brukes disse. Det er fortsatt relativt billige forbruksspylere, men med litt mer robust pumpe/stempler? Sikkert flere her inne som kjenner til/har erfaring med AVA.

Når man kommer opp på semi-proff spylere, har de den fordelen at ting er mer robust bygget og ikke minst at det går an å få tatt service og byttet slitedeler. Da har man i praksis en spyler for veldig lang tid fremover. Ulempen er de fort koster 10kkr eller mer.

Hvis vi tar utgangspunkt i en rimeligere forbruksspyler som f.eks. Kärcher K5, så var det 3 ting som irriterte:

1) Kort slange

2) Slange som krøller seg

3) Pistolgrep/lanse og mangel på quick-connect

Jeg oppgraderte K5en med:

*12m slange (minimum for bilvask i mitt hode) og som ikke krøllet seg.

*Nytt pistolgrep med svivel, hurtigkobling og lanse fra MTM

Det gav en mye bedre brukervennlighet og opplevelse enn standard K5

Nå har jeg kjøpt en semi-proff Foma-spyler, men bruker samme slange og MTM-utstyret jeg hadde på Kärcheren (måtte bytte dyser p.g.a. mer vannmengde.) Selv om du kjøper en semiproff Foma eller Kränzle, vil du sikkert ønske å bytte til MTM eller lignende likevel.

Jeg har ikke noe imot å anbefale en billigere høytrykkspyler, og så oppgradere slange, pistolgrep mm. når budsjettet tillater. Når forbruksspyleren etterhvert gir seg, kan du vurdere om du vil gå opp ett hakk til semi-proff spyler som gir 600ish liter i timen. Vannmengde er fint å ha, men ikke et must. 👍

Hvorfor er det bare å kaste Kärcher når de slutter å virke? Er det ikke reservedeler å få kjøpt? Vet i hvertfall at en kompis i Polen kjøpte K3 eller K4, og der var alt av resvervedeler å få tak i. Men såklart ikke like robust som en semiproff/proff.

Takk for tips til utstyr å oppgradere med! Hørt mye bra om MTM. Kommer nok helt klart til å ønske en HT med blant annet mer vannmengde etterhvert, men tror faktisk ikke det spiller så stor rolle før jeg får oppgradert tilførsel av vann til huset. Skikkelig oppussingsobjekt med brønn og septik, og tegn på mye kalk i vannet. Så får ta hensyn til det mtp avleiring i pumper osv... og være ekstra nøye med tørking av bil!

Skrevet (endret)

Min Karcher K5-et-eller-annet holdt koken i 15+ år. I høst takket dog en liten hvit plastdings i pumpehuset for seg. Null pes å diagnostisere og finne, når jeg først gadd skru vaskeren fra hverandre. Delen var til og med null pes å finne i reservedelsystemet dems (600ish med levering). Dog spanderte jeg på meg en ny spyler da resten av maskinen tross alt var like gammelt, og det på tidspunktet var gi bort-priser på AVA sine. Magefølelsen sa at Karcheren hadde holdt i flere år til. Hadde jeg hatt tilgang til polske eller tyske priser på delen kan det hende jeg hadde tatt meg bryet.

Endret av Fezza
  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår