Gå til innhold

Recommended Posts

Bjerknez
Skrevet

Hei folkens!

Jeg stikker sporadisk innom selv om jeg driver veldig lite med detailing for tiden. Spesielt på bil, siden jeg kjører motorsykkel, men uansett hvor jeg henvender meg så blir jeg rådet til å legge coating for å best mulig beholde finish'en. Jeg er fortsatt en av dem som sitter på gjerdet og ikke helt har blitt solgt inn i coating miljøet enda av den enkle grunn at jeg aldri har hatt noe tro på at det er nevneverdig bedre, (spesielt med tanke på pris også) enn en god premium voks/sealer. 

Men jeg har kanskje nå muligheten til å få testet hvor robust en coating er da jeg i mitt tillfelle stadig kjører med en tankveske på motorsykkelen som festes til tanken ved hjelp av magneter. Selvsagt med filt og tykt lag med stoff i mellom tanken og magnetene. 

Jeg ser at det ganske fort dukker opp gnissemerker etter tankvesken og lakken blir litt matt på disse områdene. Dette er forøvrig noe som ikke plager meg veldig da jeg har tanker om å faktisk bruke sykkelen og ikke stille den ut, men hvis et enkelt lag med coating hadde forlenget slitasjeperioden så hadde jo tanken holdt seg pen lenger før man kjørte over med lett rubbing for å få den blank igjen. 

Grunnen til min skepsis i vertfall dette tillfellet er at jeg tviler på om en coating er mer hardfør enn klarlakken på tanken. jeg bentekter det ikke og påstår ikke at det stemmer det jeg sier, men jeg vil tro at også coatingen vil bli "slitt" på de respektive punktene? 

SIden jeg klarte og selge min Rupes Nano poleringsmaskin da jeg solgte min forrige sykkel, så står jeg derfor uten poleringsmaskin for øyeblikket. En slik vil derimot bli innkjøpt etter hvert, men poenget nå er at jeg vil teste om en coating kan holde tanken min blank og fin gjennom en sommersesong uten å ta alt for mye skade av gnissingen fra tankvesken?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Skrevet

Skal du beskytte tanken mot den type mekanisk slitasje er nok folie det beste (eneste?) alternativet, men kanskje ikke det peneste?

Når det gjelder voks kan en billig hybridvoks til noen hundrelapper beskytte bedre/lengere enn premium voks til mange tusenlapper. 

olav framvik
Skrevet

Som det sies over, hybridvoks er bedre. Coating tåler mer det er ikke til å komme unna. Men det er også ekesepsjonellt mye mere styr å flekke på når du først får riper og det gjør du. Da tenker jeg på fjerning, påføring, herding osv. Med voks er hele jobben gjort på 5 min

Bjerknez
Skrevet

Har fått SA Bilpleie som er detailer til å kjøre en to-stegs på tanken samt legge Ultra+EXO coating på tanken. Så får jeg se om det tar lenger tid før gnissemerkene dukker opp enn det dem gjør med Collinite hybridvoksen jeg har brukt. 

Skal legges på til lørdagen, og jeg skal holde dere oppdatert. kanskje blir jeg overbevist om at coating er verdt invisteringen :) 

20.4.2022 - 7.57, trogha skrev:

Skal du beskytte tanken mot den type mekanisk slitasje er nok folie det beste (eneste?) alternativet, men kanskje ikke det peneste?

Når det gjelder voks kan en billig hybridvoks til noen hundrelapper beskytte bedre/lengere enn premium voks til mange tusenlapper. 

Hovedpoenget er egentlig ikke å beskytte tanken mot disse gnissemerkene, men å få den til å holde seg blankest mulig over tid. Å polere tanken er fort gjort (hvis jeg får rotet meg til å kjøpe en poleringsmaskin) og slenge på en voks tar høyst 1 minutt. 

Men siden jeg ikke får kjøpt meg noe poleringsmaskin før etter sommeren, så vil jeg at tanken holder seg blankest mulig gjennom sommeren.  

• 2 weeks later...
Bjerknez
Skrevet

Da kan jeg oppdatere tråden vedrørende coatingen på tanken som skal være noe av det beste på markedet. Etter tre turer på motorsykkelen har jeg allerede fått gnissemerker nederst på tanken etter beina. 

Så mistankene mine rundt nytteverdien av coating på steder som blir utsatt for fysisk berøring over tid stemte bra. Jeg er heller ikke overrrasket og jeg ble heller ikke lovet noe resultat, bare så det er sagt. 

Så coating blir ikke lenger aktuelt for meg, og vertfall ikke nå som jeg endelig har fått meg poleringsmaskin. :) 

• Liker 1

Bjerknez
Skrevet
1 time siden, overlay skrev:

...men, er ripene i lakken eller i coatingen....? 😉

Jeg vil tro dem er i coatingen. Men det er ikke riper. Det er slike gnissemerker. Så lakken under er trolig beskyttet, men poenget er at det er et punkt på tanken som ikke er like blankt som resten. Poenget mitt er egentlig bare at jeg kunne likegodt lagt på en voks. 

Bjerknez
Skrevet
3 minutter siden, Bukken74 skrev:

Jeg vil tro det du har mest nytte av på tanken er en blank film/folie.

De nyeste variantene nå er vel selvreparerende også i f.eks solvarme.

Jeg tror rett og slett den enkleste, billigste og den beste måten og holde tanken blank på er og polere den selv ved gjevne mellomrom samt bruke en vanlig voks/sealer. Det enkleste er ofte det beste. Det vil bli like fort merker i tanken, men det er fort gjort og polere opp samt slenge på ny voks og koster langt mindre. 

skulle jeg korrigert tanken nå, så måtte jeg trolig begynt med våtsliping, for så og legge ny coating etc. en unødvendig og fordyrende prossess mener jeg. 

Skrevet
5 minutter siden, Bjerknez skrev:

Jeg tror rett og slett den enkleste, billigste og den beste måten og holde tanken blank på er og polere den selv ved gjevne mellomrom samt bruke en vanlig voks/sealer. Det enkleste er ofte det beste. Det vil bli like fort merker i tanken, men det er fort gjort og polere opp samt slenge på ny voks og koster langt mindre. 

skulle jeg korrigert tanken nå, så måtte jeg trolig begynt med våtsliping, for så og legge ny coating etc. en unødvendig og fordyrende prossess mener jeg. 

Jeg er ikke uenig i at det er enklest med voks og polering, samt hygge 🙂

Men det er jo noen faktorer som spiller inn på om det er den beste løsningen over tid.

For hver gang du polerer samme område sliper du jo bort litt av klarlakken og til slutt vil det ikke være noe igjen, til deg eller neste eier, derfor tenker jeg en film ville kunne være bedre over lengre tid.

For min del bruker jeg voks på sommerbilen, mens alt som er i helårs bruk får coating,

Bjerknez
Skrevet
6 timer siden, Bukken74 skrev:

Jeg er ikke uenig i at det er enklest med voks og polering, samt hygge 🙂

Men det er jo noen faktorer som spiller inn på om det er den beste løsningen over tid.

For hver gang du polerer samme område sliper du jo bort litt av klarlakken og til slutt vil det ikke være noe igjen, til deg eller neste eier, derfor tenker jeg en film ville kunne være bedre over lengre tid.

For min del bruker jeg voks på sommerbilen, mens alt som er i helårs bruk får coating,

Ja, hvis vi kun snakker om påvirkninger som IKKE bryter ned coatingen. Altså ikke fysiske påvirkninger. Slik jeg ser det vil ikke en god coating forhindre gnissemerker i en tank overhodet. Den vil ikke engang gjøre overflaten mer motstandsdyktig mot gjentakende berøring når det kommer til det og holde overflaten blank. 

Å polere en tank en gang i året fjerner så lite lakk at det ikke engang trengs å nevnes. 

så slik jeg ser det er coating mest for dem som ikke liker og vaske samt polere bil. Jeg synes også coating har fått veldig mye mer positiv publisitet rundt om enn den fortjener. Folk som ikke skjønner seg på det går jo rundt og tror at coatinger gjør underverker og betaler gjerne flere tusen kroner ekstra for å legge en coating kontra en voks. 

jeg har selv gjort dette (Ditec) på en av mine første helt nye biler og det krevde oppfølgingstimer som kostet penger etc. for å vedlikeholde coatingen etc. hvis man liker og holde på med detailing av eget kjøretøy synes jeg polering og voks er det beste alternativet. 

Bukken74
Skrevet
35 minutter siden, Bjerknez skrev:

Ja, hvis vi kun snakker om påvirkninger som IKKE bryter ned coatingen. Altså ikke fysiske påvirkninger. Slik jeg ser det vil ikke en god coating forhindre gnissemerker i en tank overhodet. Den vil ikke engang gjøre overflaten mer motstandsdyktig mot gjentakende berøring når det kommer til det og holde overflaten blank. 

Å polere en tank en gang i året fjerner så lite lakk at det ikke engang trengs å nevnes. 

så slik jeg ser det er coating mest for dem som ikke liker og vaske samt polere bil. Jeg synes også coating har fått veldig mye mer positiv publisitet rundt om enn den fortjener. Folk som ikke skjønner seg på det går jo rundt og tror at coatinger gjør underverker og betaler gjerne flere tusen kroner ekstra for å legge en coating kontra en voks. 

jeg har selv gjort dette (Ditec) på en av mine første helt nye biler og det krevde oppfølgingstimer som kostet penger etc. for å vedlikeholde coatingen etc. hvis man liker og holde på med detailing av eget kjøretøy synes jeg polering og voks er det beste alternativet. 

Det er gjerne fordi folk ikke setter seg inn i hva de kjøper og at de blir gitt feil råd. ingenting beskytter mot fysisk påvirkning, men noe beskytter bedre en annet. derav mitt forslag om film 🙂

Noen bryr seg ikke om å beskytte lakken i det hele tatt, noen kjører 6 mnd skitten bil rett i børstevask, slik vil det alltid være.

Men for oss som liker å holde bilene blanke og fine hele året, vil voks og coating fungere fint uansett for vi har satt oss inn i hvordan produktene fungerer og vedlikeholder bilen deretter.

Coating på bruksbilene mine har ikke noe med at jeg ikke liker å vaske og polere, men det er mer det faktum at det er sjelden bilen er tilgjengelig for nedvask/polering/beskyttelse eller at unger/bikkjer etc gjør at men ikke har tid når den endelig er tilgjengelig 🙂

På min Multivan la jeg Gyeon Syncro coating for 3 år siden, den fungerer fortsatt på paneler over vinduene, på nedre del holdt den i 2 år. Den bilen går ca 20k km pr år og blir vasket med det meste av kjemi flere ganger i året. Og det er kun med etterbehandling i form av en booster spray som sprayes inn i tørkehåndkle ved tørk av bilen. For meg fungerer dette tidsmessig bedre en å legge voks 2-3 ganger i året som jeg gjorde før.

olav framvik
Skrevet

Jeg driver bilpleiefirma på siden av vanlig jobb. Jeg polerer svært få biler i året, men behandler veldig mange. De som polerer bilen hvert år burde heller lære seg å vaske bilen. Jeg renser heller lakken kjemisk slik at den blir helt ren inn i porene og da kommer også nybilglansen og fargen fram. da bevarer du lakken og sliter ikke på noenting. så polerer du heller hvis du får riper eller kjøper en bil som har fått en del runder med børstevask. Men de sorte høyglansfeltene på b stolpen poleres oftere da de ikke tåler noenting. Behandlingsform du velger ville jeg sagt burde baseres på kjemien du vasker bilen med. Noen liker å vaske med høy ph og bør beskytte alle deler alu, lykter, lakk osv med coating andre behandler bilen penere og klarer seg fint med voks 1-2 ganger i året. Selv vokser jeg 1 gang i året og det holder. men ser jeg slitasje så setter jeg av 2 min å fikser det. Men jeg har egen vaskehall og god tid til kjemien slik at de får virke og da trenger jeg ikke så sterke midler. Det er ikke like lett for de som står ute på vinteren eller i varmen på sommeren.

Bjerknez
Skrevet

Mer at på motorsykkel som jeg prater om så gjelder litt andre "regler" da gnissemerker på tank nærmest er uungåelig da man er borti denne ganske ofte. Noen sykler er mer utsatt enn andre. 

Folie vil beskytte tanken mot fysiske skader/gnissemerker, men folien i seg selv vil jo også få gnissemerker og tanken vil derfor miste blankheten okke som. 

Så i mitt tillfelle er polering og en god voks den beste løsningen vedrørende det at tanken skal se mest mulig blank ut gjennom sesongen. 

Bjerknez
Skrevet

Mens vi allerede snakker om coating...

Hvis jeg skal korrigere/polere gnissemerker i et coating lag, kan jeg dette uten at det oppstår "problemer"? Coatingen er vel etter min erfaring så langt ikke nevneverdig hardere enn klarlakken?

olav framvik
Skrevet

Kommer helt an på coatingen som er brukt, men de fleste polerer du lett vekk. Det du risikerer er høydeforskjell hvis du bare polerer der det er merker og ikke hele tanken. Om det blir synlig er ikke sikkert men blir det så tar du hele tanken.

Bjerknez
Skrevet
4 timer siden, olav framvik skrev:

Kommer helt an på coatingen som er brukt, men de fleste polerer du lett vekk. Det du risikerer er høydeforskjell hvis du bare polerer der det er merker og ikke hele tanken. Om det blir synlig er ikke sikkert men blir det så tar du hele tanken.

Okay. Så ingen grunn til å overtenke dette altså. Coating som er brukt heter Gtechniq Crystal Serum Ultra. Men ingen grunnn til å starte med dette før sesongen er over uansett. Bedre og ta en sjau etter sommeren :) 

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår