Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Jeg kom over denne videoen. Jeg har også hørt herr Lacroix si at det å avslutte med roterende gir skarpere glans. Noen meninger/synspunkter fra de erfarne på dette?

hmsilset
Skrevet

Tror DA og sånne maskiner  klarer å gi samme "blankhet" tryggere og omtrent like raskt 😀   Roterende er helt klart effektivt!

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-Silset bilpleie 

Skrevet

Har lest noe lignende for 15 år siden, men da ble det sagt at varmen man fikk med roterende ga mer glans på singel stage lakk, altså de uten klarlakk. Uansett må du nok ha glansmåler for å "se" forskjell.

• Liker 1
  • 1 year later...
Skrevet

Tok for meg en volvo s80 for noen år siden hvor både panseret ,taket, og bakluken så.ut som og vert brukt som skiløype , høres kanskje merkelig ut for mange her 

Men.er ett faktum, og kan bare uttale meg på veiene av meguiars sine produkter , etter og ha brukt claybar på bilen, gikk.jeg på med makita roterende maskin og M105 på lammullpute wwHc7 og forsatte med skumpute  w7000  med M105 , så. meguaurs G220 DA maskin med D 300, og DMX5 microfiber pute , og Roterende maskin med M205 og W8006 skumpute og Da makskin med D301 og DMF5  microfiberpute til finishen , Tok bilde av resultatet  og viste det til en instruktør fra  Norsk Prol  , fikk til.kommertar.at.det var  show car

Skrevet

Kult. Så du beskyttet lakken med Megs D301 finishing wax på DA? Hvordan så det ut etter det avsluttende polerende steget det du brukte roterende med M205?

• Admins
truhaa
Skrevet

Lenge siden jeg hadde frem den roterende her, men det var roterende jeg startet med når jeg fikk dilla på bilpleie. 

Polerte mye med Meguiars, MG serien var det som ble mye brukt, samt 3M og Menzerna. Kan ikke si jeg merket noe stor forskjell på glans når jeg gikk over til DA maskin etterhvert. 

Kansje hente frem Metabo’n igjen og teste den, er år og dag siden den ble brukt sist. 

DA maskiner er vel det som gjorde bilpleie til en populær hobby da den var tryggere å bruke for de som ikke ønsket det for avansert. Roterende var gull det i de rette hender, men fy å mye kjørespor du fikk om du ikke mestret den skikkelig

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Skrevet

Veldig interessant dette altså. Kom forøvrig over denne videoen også: https://youtu.be/saEgdot-DYA?si=oo3PxwWxcVYbtSc9 

Hvis det som speiles i den filmen stemmer, og det gjør det nok, så må vel Yvan Lacroix ha et poeng når han sier at å kutte med en DA og deretter kjøre finish med roterende er en god kombo? Hvis jeg tenker rett da: Man kan kutte med en ganske så god finish med en DA og mikrofiber f.eks. Hvis da roterende med myk vaffelpute på lav hastighet gir en bedre glans enn DA i finish-steget, så ser jeg ikke noen god grunn til ikke å prøve det. Kanskje du kan teste på et panel en gang og ta noen bilder å sende meg? 😊

Skrevet (endret)

Jeg bruker roterende på båten, og det kan gå riktig bra det. Jeg ble fristet til å prøve roterende på billakk, og det gikk bare sånn der... Var fort over på DAen igjen.😄

Min tanke er at det handler veldig mye om nok "smøring" og friksjon om man skal finpolere med roterende. Redusert friksjon fra vaffelpader hjelper. Fuktet pad og godt primet pad hjelper. Jeg har dog brukt roterende hovedsaklig på gelcoat, og ikke tynn billakk/klarlakk. Jeg tenker at "alle" som vil forsøke seg på roterende havner omtrent som her:

Endret av Skrubb

Amatør som vasker og gnikker litt på egen bil :)

Skrevet

Jeg er jo fristet til å lære mer roterende. Selve bevegelsen/vibrasjon og støynivå er jo vesentlig mer behagelig enn DA. Hvis jeg skulle øvd meg, villle jeg prøvd å få primet/fuktet paden godt nok  -altså sett litt bort fra "tommelfingerreglene", og bare økt med smøring. Det siste du ønsker er at paden griper og begynner å hoppe.

Amatør som vasker og gnikker litt på egen bil :)

Skrevet
6.4.2022 - 10.02, LØ skrev:

Jeg kom over denne videoen. Jeg har også hørt herr Lacroix si at det å avslutte med roterende gir skarpere glans. Noen meninger/synspunkter fra de erfarne på dette?

Dette er ikke jeg har lært meg på bilpleiekurs, det er ikke 100 % kontaktflate på omeråde som der vises på videoen , og en skal være ytterst forsiktig på kanter /profiler  med store poleringsputer  med samme hastighet , kan fort polere i gjennom lakk/klarlakk, på mindre omeråder skal man bruke mindre bakplate og mindre og gjerne  mykere  poleringspute  som følger profiler  bedre 

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår