Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Hei, jeg vil dele med dere noen tanker om en polering jeg gjorde i helga. Bilen jeg jobbet med var en mørk metallic BMW iX3 med en del vaskeriper og enkelte dypere riper. Jeg ønsker gjerne kommentarer/innspill/tips/triks på ting med fet skrift.

Først startet jeg med en skikkelig nedvask, og tørk. Bilen ble kjørt inn og zip-posen ble satt på hånda. Her var det mange nupper i lakken gitt...uff... fram med claybar. Umiddelbart ser jeg at en del marring oppstår, lube jeg bruker er fra CG, clayen var medium fra CG. Frykten for sensitiv lakk kommer snikende. 

Ok, tid for test-spot; frem med Sonax PF og Rupes gul for å få et inntrykk. Clay-marring forsvinner lett, glansen kommer lett, ripene forsvinner (nesten). 

Hmmm...tid for å leke litt der lakken har fått noen swirls som er litt heavy. Fram med UroFiber-puta, fortsatt Sonax PF og nesten det samme skjer. Litt mer haze, men fortsatt for mange "random scratches" som synes i spotlyset. I tillegg...hologrammer (NEI!) HVOR BURDE JEG GÅTT NÅ? HAR JEG I DET HELE TATT BEGYNT I RETT ENDE? TENKER JEG I DET HELE TATT RETT?

For nå tenker jeg: Disse hersens ripene må vekk, bilen skal jo coates. Dette er da ikke dype riper? Bytter panel, frem med Megs. correction MF på DA15-maskin og switcher til Megs D300. My GOD - ripene blir spist, men FY så mye haze! Hva tenker vi nå da? Med ripefjerning til godkjent, men haze herfra til månen? Tenker dere som meg under?:

Samme pute, men Sonax PF er min "go to" - Vi prøver på ei dør. Wow!! Magic! Her kan jeg nesten avslutte. Essence på toppen her og coating it is....(trodde jeg). Frem med Gyeon Prep, jeg kan ha blitt lurt? Nei, men i f.... Hvor kom swirlsa fra nå? Mikrofiberduken i combo med Prep? Hva gjør man da? Det å ikke bruke Prep er ikke et alternativ for meg, selv om Essence skal på toppen. 

Jeg prøver hele prosessen: 

1. Sonax PF, hastighet mellom 3 og 4 og lav armhastighet med Megs MF Cutting pad. 
  2. Wipedown, så mykt håndkle jeg finner
  3. Essence
  4. Så ut i SOLA for en skikkelig reality-check. 

Ja, det er godkjent, men hvor er liksom show-shine resultatet? Hva mangler? Ble det haze, var det litt riper igjen? Vanskelig å sette fingeren på. Så jeg finner noen likesinnede OCD-kids, og finner svarene interessante (OG J.... FRUSTRERENDE!). En kommenterer litt gjenstående riper, en kommenterer litt hologrammer (etter Essence på en Gloss Pad (!)), den siste sier: Ganske ny bil dette. Ikke poler mer, bevar klarlakken mest mulig, den er blank nok. MY GOD! 

Jeg må til slutt bare bestemme meg...det er tross alt min jobb. Enkelte paneler blir to steg, enkelte tre steg. Noen får ditt av polish andre får datt av polish. Jeg lurer på: Kan jeg plutselig ikke dette? Ikke at jeg er proff (i nærheten en gang), men resultatene har for all del vært gode. Dette ble en surrejobb med mange timer blindjobbing (følte jeg). 

Eieren av bilen derimot uttrykte at han var veldig fornøyd. Det hadde bare vært hyggelig å vært 100% fornøyd selv også, men da er det vel kanskje på tide å finne seg en annen hobby? 

Skrevet

Artig og godt skrevet 👍

Så lenge eier er 100% fornøyd må jo dette være akseptabelt. Alternativt setter du listen skyhøyt.

Klykken
Skrevet

Moro :)

Lista kan fort være for høy ja. Må tenke kost/nytte oppi det hele, og at hobbyen skal være gøy å holde på med i tillegg. Godt nok er ofte det, altså godt nok for folk flest. Så lenge det kommuniseres i tillegg vil nok alle være fornøyd med det. ;) 

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

Skrevet

Ser ut som du har sloss med en Karbonsort lakk her 😅  Ikke den enkleste lakken nei. Hadde tre på rad her for et par år siden. Var rimelig lei da ja.

Wipedown kan gjøre mye ugagn den også. I helgen polerte jeg en ny Skoda Enyaq. Polerte opp høyglans B-stolpene til speilfinish. Dro lett over stolpen etterpå med helt ny, myk klut og Gyeon Prep. Da ble den helt slørete og grå. Så nå har jeg 3 forskjellige merker med wipedown flasker på vei i posten... 

Ordnet forøvrig stolpen igjen med Swissvax Cleaner Fluid Professional Finish og la på Swissvax Shield. 

Mine BMWer

Instagram: 

Bil: @bmwe86driver

Gnikk: @unikbilpleie

Skrevet
18.3.2022 - 18.58, LØ skrev:

Takk for fine svar og innspill. Hvilke wipedown er det snakk om da @Stig J

Kjøpte disse:

https://bilnerden.no/k2-klinet-pro-inspection-spray

https://bilnerden.no/gtechniq-panel-wipe-slow-evaporation

https://bilnerden.no/koch-chemie-panel-preparation-spray

Har kun testet litt på panseret på den jeg har inne nå. Tett sort (Schwarz II) 2017 BMW 320i GT. Kun prøvd K2en til nå. Ser ut til å fungere på denne. Ikke testet på høyglans enda. Men skal man gå ut i fra lukta på en så kan man tro den vil skrelle av lakken :lol:   

Mine BMWer

Instagram: 

Bil: @bmwe86driver

Gnikk: @unikbilpleie

pejourdan
Skrevet
14 timer siden, Stig J skrev:

Kjøpte disse:

https://bilnerden.no/k2-klinet-pro-inspection-spray

https://bilnerden.no/gtechniq-panel-wipe-slow-evaporation

https://bilnerden.no/koch-chemie-panel-preparation-spray

Har kun testet litt på panseret på den jeg har inne nå. Tett sort (Schwarz II) 2017 BMW 320i GT. Kun prøvd K2en til nå. Ser ut til å fungere på denne. Ikke testet på høyglans enda. Men skal man gå ut i fra lukta på en så kan man tro den vil skrelle av lakken :lol:   

Panelwipe fra GTecniq er vel ganske sterk såvidt jeg har forstått, usikker på om det fører til mer eller mindre haze.

Obsessed Garage hadde en video på dette for en liten stund tilbake.

Husker ikke konklusjonen dog… :)

• Liker 1

It´s all about the details!

Bilpleielogg
Jourdan´s Automobile Spa

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår