Stein86

3M Ultrafina "50-50"

30 innlegg i emnet

Heisann, jobbet med en Saab 9-3 2007 i helga men hadde det veldig travelt så hadde ikke tid til å lage en writeup.

Men mens jeg testet polish-kombinasjoner fikk jeg meg en aha-opplevelse av de sjeldne med Ultrafina på megs polish pad 1.0.

Hva syns folket om dette bildet?

post-361-1248641193_thumb.jpg

Men kan bekrefte som mange andre har gjort at Saab-lakken var noe rare greier å jobbe med.

Fjernet masse swirls med ultrafina, men etter at jeg hadde brukt SIP for å fjerne dypere RDS så måtte jeg over 2-3 ganger med ultrafina for å fjerne kjøresporene jeg hadde laget.. :huh:

Så jeg fant ut at beste metode for å få lakken best mulig var å heller ta mange omganger med en lite aggresiv kombinasjon..

For the records så bruker jeg Flex DA, og jeg har aldri klart å lage kjørespor med denne maskinen før...

Kan ha noe med at jeg vanligvis jobber på VAG-lakk.

Og notat til meg selv:

1) Ja det er hat å jobbe med svart lakk uten noen metallic-effekter, men gud bedre for deilig det ser ut når en er ferdig... :wub:

2) Alltid ta med kamera og ta bilder underveis uansett hvor travel en er. (Ellers så får en slakt hos DCN-menigheten.. ;) )

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja SAAB har jeg hørt mye rart om mht lakk, merkelig egentlig, hadde vært morro å hørt hvorfor den er slik...

pnk 2 er riktig ja, er to moderatorer på vei til deg nå med spanskrør :) er tre rapp over stussen pga glemt kamera om dagen......

:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
pnk 2 er riktig ja, er to moderatorer på vei til deg nå med spanskrør :) er tre rapp over stussen pga glemt kamera om dagen......

Kjenner at jeg nesten blir sinna når du snakker om blaut/myk lakk.(har fortsatt en Subaru innbrent i minnet). Tar heller 2 VAG lakker foran det der :thumbup: Morsomt at 3M fungerer så bra, i og med at jeg akkurat har fått perfect-it serien:-) Gleder meg til å teste.

Brukes ikke spanskrør på de som gnukker på svensker :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3Mmidlene funker iallefall gull :D

Men hvordan du klarte få kjørespor med ultrafina er noe jeg ikke skjønner helt, det skulle nesten ikke være mulig det :P hehe...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3Mmidlene funker iallefall gull :D

Men hvordan du klarte få kjørespor med ultrafina er noe jeg ikke skjønner helt, det skulle nesten ikke være mulig det :P hehe...

Scholl S40 og sort scholl er jo ofte noe som lager kjørespor så alt er jo mulig, men nå var det jo ikke med ultrafine trådstarter hadde fått kjørespor med. Det var jo med SIP, som han beskriver over :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Scholl S40 og sort scholl er jo ofte noe som lager kjørespor så alt er jo mulig, men nå var det jo ikke med ultrafine trådstarter hadde fått kjørespor med. Det var jo med SIP, som han beskriver over :)

:unsure: Hmmmm.... hver gang man leser en tråd litt for fort blir'e gæli :P hehe, my bad :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Scholl S40 og sort scholl er jo ofte noe som lager kjørespor så alt er jo mulig, men nå var det jo ikke med ultrafine trådstarter hadde fått kjørespor med. Det var jo med SIP, som han beskriver over :)

Scholl S40 med sort scholl er vel fy fy? Ifølge PAD visningen på S40 flaska så skal man vel kun bruke oransj pad? ;) Gjelder nok å følge anvisningene fra Scholl slavisk. hehe

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Scholl S40 med sort scholl er vel fy fy? Ifølge PAD visningen på S40 flaska så skal man vel kun bruke oransj pad? ;) Gjelder nok å følge anvisningene fra Scholl slavisk. hehe

Ja, det er jo helt riktig.. men man må jo teste litt utenfor boksen ;) 3M serien er jo også veldig pad avhengig, har jeg hørt. Der har de jo til og med merket tuten med samme fargen som pad du skal bruke.. Gleder meg til at kazzper kommer seg hjem fra ferie slik at jeg kan få noen pad fra de hjem i hus.

Angående Scholl og deres pads, så synest jeg det synd at det har vært så mye trøbbel med scholl sine pads, kast, borrelås, bakplater som løsner... Er ikke tvil om at de har fått til en kanon polish-serie, men pad'ene deres er en veldig slett slitekvalitet. Er bare det at scholl pads er kanon å bruke så lenge de er i orden da.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp det er sant! Elsker å teste diverse produkter om hverandre osv selv :D 3M serien er genial enkel med tanke på det du sier. At tuten på hver flaske er samme farge som den pad'n du skal bruke til produktet. Kan det bli enklere? hehe Flott 50-50 bilde forresten!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ja, det er jo helt riktig.. men man må jo teste litt utenfor boksen ;) 3M serien er jo også veldig pad avhengig, har jeg hørt. Der har de jo til og med merket tuten med samme fargen som pad du skal bruke.. Gleder meg til at kazzper kommer seg hjem fra ferie slik at jeg kan få noen pad fra de hjem i hus.

Angående Scholl og deres pads, så synest jeg det synd at det har vært så mye trøbbel med scholl sine pads, kast, borrelås, bakplater som løsner... Er ikke tvil om at de har fått til en kanon polish-serie, men pad'ene deres er en veldig slett slitekvalitet. Er bare det at scholl pads er kanon å bruke så lenge de er i orden da.

Meca-kjeden fører og 3M-serien om du har en butikk i nærområdet...

Og ja, 3m er veldig padavhengige. har kjørt fastcut(grønn) med annen pad enn den tilhørende og det syns jeg ble bare tull... samme med finecuten(gul) og klarte ikke korrigere kjøresporene skikkelig etter fc, med en gang jeg fikk riktige pader var jobben i boks med en gang...

Endret av rudilgr
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Truls at det kunne vært artig å vite hvorfor denne lakken er så rar å jobbe med.

Og helt enig med Brynjar, gi meg en VAG-lakk anytime... ;)

Gleder meg til å jobbe med den særdeles mishandlete mørkeblå A6'en jeg skal ha neste helg...

Og jeg skjønner nå at jeg kanskje burde gått til innkjøp av noen 3M-pads for å få max ut av produktene.

Har forsåvidt ikke merket noen problemer når jeg har brukt Megs pads, men trenger alltid flere pads så da blir det 3M neste gang.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener og huske at kazzper hadde god erfaring med 3M ultrafina og meguiars sort finishing pad.

Produktene er ment å brukes med tilhørende pad, men en lakkerer sa at de mixet pad cut og produkt for å oppnå spesielle ønsker.

Jeg laga en trå med diverse youtube klipp som bla viser lakk korigering fra våtslip til swirl fjerning hvor 3M produkter brukes.

- http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=3557

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde ca samme erfaring med 3M ultrafina på bilen min, den er også veldig myk lakk i sort uten metallic. fikk korrigert alt utenom de dypeste ripene med 3M ultrafina på tilhørende blå pad. Men jeg brukte Metabo roterende maskin.

Har fått kjørespor av alt jeg har prøvd før med roterende, så var deilig å endelig finne noe som gjorde jobben, og det beste av alt fikk gjort det i 1 steg :D

og stor takk til Kazzper som anbefalte 3M Ultrafina ;)

Andre som har problemer med å vaske biler med lakk som dette? etter 5-10 vask ser bilen nesten like jævlig ut med masse swirls. Får også swirls av microfiber kluten når jeg tørker av voks/sealer, og når jeg tørker bilen for vann etter vask :unsure:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å unngå å lager "riper" når du tørker etter vask, er det vell bare å legge håndkledet på lakken å la det suge til seg vannet spott for spott.

Men det er jo mer omstendelig en og tørke over panelene.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Andre som har problemer med å vaske biler med lakk som dette? etter 5-10 vask ser bilen nesten like jævlig ut med masse swirls. Får også swirls av microfiber kluten når jeg tørker av voks/sealer, og når jeg tørker bilen for vann etter vask :unsure:

Har bestilt meg lakkføner (løvblåser) av Bernhard, gleder meg til å teste.. det er nok en veldig grei løsning for deg også når du skal tørke :D

Meeen.. du har ikke hørt hva en lakkerer skal ha for å feie på et par lag med "normal" klarlakk på kjerra di?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Meeen.. du har ikke hørt hva en lakkerer skal ha for å feie på et par lag med "normal" klarlakk på kjerra di?

aaaaahhh. det hørtes ut som saker :wub: Kunne godt tenkt meg å fått gjort det selv.... men om man skal gjøre noe sånt så skal det i alle fall brukes en del timer for å få vekk hver minste defekt.. Surt å ha swirls under to lag med klarlakk :eek: Da hadde det bare vært å solgt....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakkererne våtsliper som regel før og mellom lagene :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
aaaaahhh. det hørtes ut som saker :wub: Kunne godt tenkt meg å fått gjort det selv.... men om man skal gjøre noe sånt så skal det i alle fall brukes en del timer for å få vekk hver minste defekt.. Surt å ha swirls under to lag med klarlakk :eek: Da hadde det bare vært å solgt....

Evige swirls hadde vært saker. haha hadde jeg også solgt bilen gitt :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På den gamle Golfen hadde vi stor fine slipemerker under klarlakken på bakluka. :(

Sinnsykt irriterende å vite at en aldri kan få bilen helt strøken uansett hvor lang tid en bruker på korrigeringen..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ultrafina kan fylla en del, se till att du antingen torkar av lacken med en IPA och eller en silikonferner.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive