bjorke

Våtsliping

Tenkte jeg skulle prøve meg litt på våtsliping imorgen. Siden bilen ikke er masinpolert enda, lurte jeg på om jeg MÅ maskinpolere hele bilen først. Eller går det greit å ta alt av steinsprang osv. først. Vil det bli noen forskjell?

Har også handlet inn et touch-up sett fra Møller. Hvordan gjøres prosessen best? Ser for meg å avfette skikkelig, vaske med sterk såpe og claye. Så fylle opp med lakk, vente 30 min, legge klarlakk, våtslipe og lakkrense. Er dette riktig eller galt? En gang må jo være den første :)

Takker for alle svar!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville ha flekka i steinsprangene først. Skaff deg silikonfjerner iallefall.

Så følger det sikkert med en bitteliten stålbørst med det touch-up kittet? Hvis ikke, så trenger du det for å få ut skitt og eventuell rust. Vask med silikonfjerneren etter du har børsta godt oppi der.

Så er det bare å flekke i! Husk at lakken skal være heeelt gjennomherda før du begynner å slipe på den, kan nok sikkert ta et par uker det vil jeg tro! Men skal ikke si det sikkert.

Når skal slipe, så kan du ikke starte med en stor pussekloss, for da sliper du stort sett lakken rundt steinsprangene like mye ned. Så jeg ville kanskje ha prøvd en trizact pussekloss fra 3m.

Eller hvis du fester litt pussepapir på bak-enden av en blyant, så kan du presisjonsslipe med den ;)

Lykke til!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg ville ha flekka i steinsprangene først. Skaff deg silikonfjerner iallefall.

Så følger det sikkert med en bitteliten stålbørst med det touch-up kittet? Hvis ikke, så trenger du det for å få ut skitt og eventuell rust. Vask med silikonfjerneren etter du har børsta godt oppi der.

Så er det bare å flekke i! Husk at lakken skal være heeelt gjennomherda før du begynner å slipe på den, kan nok sikkert ta et par uker det vil jeg tro! Men skal ikke si det sikkert.

Når skal slipe, så kan du ikke starte med en stor pussekloss, for da sliper du stort sett lakken rundt steinsprangene like mye ned. Så jeg ville kanskje ha prøvd en trizact pussekloss fra 3m.

Eller hvis du fester litt pussepapir på bak-enden av en blyant, så kan du presisjonsslipe med den ;)

Lykke til!

Tusen takk for svar Virtual! Flekka steinsprangene først, men jeg ventet bare en halvtime, så la jeg på klarlakk(noe vits??) Deretter våtslipte jeg meg 2000 papir. Dette, etterfulgt av Menz S34A, fjernet all lakk jeg hadde hatt oppi. Så du har nok rett i det der, får legge i nytt i morgen og la det herde noen uker...

Var litt sløv da, brukte en finger for å våtslipe og en kloss på de større områdene. Men S34A hadde ingen problemer med å fjerne merkene. Var også med en slik stårbørste ja, men skjønte ikke hva jeg skulle med den...hehe

Takk igjen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tusen takk for svar Virtual! Flekka steinsprangene først, men jeg ventet bare en halvtime, så la jeg på klarlakk(noe vits??) Deretter våtslipte jeg meg 2000 papir. Dette, etterfulgt av Menz S34A, fjernet all lakk jeg hadde hatt oppi. Så du har nok rett i det der, får legge i nytt i morgen og la det herde noen uker...

Var litt sløv da, brukte en finger for å våtslipe og en kloss på de større områdene. Men S34A hadde ingen problemer med å fjerne merkene. Var også med en slik stårbørste ja, men skjønte ikke hva jeg skulle med den...hehe

Takk igjen :)

Dette med å legge oppi klarlakk tror jeg ikke er dumt. Har sett et par bilder av "Clear coat cut-trough", som dem kaller det :P

Og da ser man skikkelig fargeforskjell, blir en flekk. Fikk det en plass på Volvoen min, var vel en plass med ekstremt lite klarlakk, for jeg slipa _ikke_ mye der :P Var helt øverst på skjermen på en liten plass, så det er heldigvis ikke så synlig.

Når du venter et par uker, kommer lakken til å være hardere, og det kommer sikkert til å være litt vanskeligere å slipe den ned.

Så da må du nok slipe med pussepapir på baksiden av en blyant elns.. Husk på når du sliper, vann gir mest mulig slipeeffekt, og f.eks qd gir minst mulig sliping, dette er kjekt hvis du bare har en type papir tilgjengelig :)

Hvis du har Sip, fjerner du lett merkene etter p2000 papir med denne og orange pad :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dette med å legge oppi klarlakk tror jeg ikke er dumt. Har sett et par bilder av "Clear coat cut-trough", som dem kaller det :P

Og da ser man skikkelig fargeforskjell, blir en flekk. Fikk det en plass på Volvoen min, var vel en plass med ekstremt lite klarlakk, for jeg slipa _ikke_ mye der :P Var helt øverst på skjermen på en liten plass, så det er heldigvis ikke så synlig.

Når du venter et par uker, kommer lakken til å være hardere, og det kommer sikkert til å være litt vanskeligere å slipe den ned.

Så da må du nok slipe med pussepapir på baksiden av en blyant elns.. Husk på når du sliper, vann gir mest mulig slipeeffekt, og f.eks qd gir minst mulig sliping, dette er kjekt hvis du bare har en type papir tilgjengelig :)

Hvis du har Sip, fjerner du lett merkene etter p2000 papir med denne og orange pad :)

Takker for svar. Skal legge i mer lakk imorgen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare hyggelig det! Og for all del, husk å ta bilder! :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive