Gå til innhold

Lakkforsegling etter lakkering?

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har akkurat fått lakkert taket på bilen. Jeg kan ikke polere bilen før etter 2-3 uker fordi lakken er så myk.

Kan jeg derimot forsegle lakken med coating nå med det samme? 

Er det nødvendig å polere ny lakk? I så fall er det vel best å gjøre det til våren? 

Hva er det som gjør at vannet preller lett av? Er det coatingen som er hydrofob?

2017 Mazda 6, 2.2D

2013 Jaguar XF 2.2D Sportbrake

2003 Jaguar S-type 3.0 V6

1995 Nissan Maxima 2.0 V6

1991 Ford Scorpio 2.5 D

Skrevet

Polere kan du gjør med fint poleringsmiddel viss det trengs.

vent 3-4mnd med å legge coating

lakken må gasse fra seg.

Coating er hydrofobisk ja

du kan fint legge fks en spray forsegling i mellomtiden

Skrevet

Oi, 3-4 mnd. Hva kan skje med lakken dersom jeg forsegler før (ikke at jeg skal prøve)?

Hvilken hensikt har det å polere helt ny lakkjobb? 

Sprayforsegling som WetCoat fra f.eks Gyeon?

2017 Mazda 6, 2.2D

1991 Ford Scorpio 2.5 D

Tommy
Skrevet

Nymoderne vannbasert lakk gasserut ganske fort, så du kan fint legge coating etter 3-4 uker.

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR

Tommy's CAR SPA (facebook)

Niebelheim
Skrevet

Jeg ville ventet enda lengre enn 3-4 uker, men ikke nødvendigvis så lenge som 3-4 mnd.

Det er ikke den vannbaserte basen som trenger å gasse ifra seg, men den løsemiddelbaserte klarlakken.

Om sommeren så gasser den seg ferdig på et par uker, men det kan ta litt lengre tid nå når det begynner å blir kaldere.

En liten pekepinne er at lakken er litt hydrofobisk mens den gasser seg.

Men det er alltids bedre å vente litt lengre for å være på den sikre siden. Om du legger coating for tidlig, så vil lakken gasse under coatingen, og da vil coatingen løsne.

Skrevet

Takk for svar, veldig nyttig. 

Skal jeg bruke den fineste puten når jeg polerer første gang? Rett og slett en finish? Hva med poleringsmiddel? Er det greit med 2500 fra Menzerna, eller bør det være finere?

2017 Mazda 6, 2.2D

1991 Ford Scorpio 2.5 D

Simen
Skrevet
21 timer siden, Heien skrev:

Polere kan du gjør med fint poleringsmiddel viss det trengs.

vent 3-4mnd med å legge coating

lakken må gasse fra seg.

Coating er hydrofobisk ja

du kan fint legge fks en spray forsegling i mellomtiden

Hvor er det du har hørt 3-4 måneder? Det var da voldsomt. Jeg har hørt fra lakkerere at man kan legge voks/forsegling etter ca 4 uker. Kanskje litt mer nå siden det er kaldere?

hmsilset
Skrevet
9 timer siden, Neguah skrev:

Takk for svar, veldig nyttig. 

Skal jeg bruke den fineste puten når jeg polerer første gang? Rett og slett en finish? Hva med poleringsmiddel? Er det greit med 2500 fra Menzerna, eller bør det være finere?

Fin eller medium pute med fin eller medium polish går nok bra :) På ny lakk kan du bare polere for hånd også. Kun for at voks skal vare litt lengre.

• Liker 1

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-Silset bilpleie 

• 2 weeks later...
Skrevet

Tusen takk for svar alle! Det blir nok fin eller medium pute med Menzerna 2500 polish. Deretter legger jeg på lakkforsegling. 

Jeg vurderer å vokse etter polering, og så til slutt legge lakkforsegling. Har det noe hensikt å legge voks først?

2017 Mazda 6, 2.2D

1991 Ford Scorpio 2.5 D

Simen
Skrevet
13 timer siden, Neguah skrev:

Tusen takk for svar alle! Det blir nok fin eller medium pute med Menzerna 2500 polish. Deretter legger jeg på lakkforsegling. 

Jeg vurderer å vokse etter polering, og så til slutt legge lakkforsegling. Har det noe hensikt å legge voks først?

Nei

Tommy
Skrevet
13 timer siden, Neguah skrev:

Voks er også en lakkforsegling. Lakkforsegling er en fellesbetegnelse på alle typer beskyttelse, som voks, sealer, coating osv.

Men jeg tipper du tenker på voks og en sealer (som er flytendes og som regel polymerbasert lakkbeskyttelse) Dette vil ikke fungere, da begge deler krever en ren nywipet overflate for å feste seg til lakken, så den ene oppå den andre vil ikke feste seg, å i værste fall vil de løse opp hverandre, å du sitter igjen uten beskyttelse.

Så her blir det å legge enten eller.

• Liker 1

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR

Tommy's CAR SPA (facebook)

Skrevet

Nydelig, Tommy. Godt svart. Da blir det syntetisk lakkforsegling. 

2017 Mazda 6, 2.2D

1991 Ford Scorpio 2.5 D

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår