Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Hei alle sammen.

Jeg får en ny Tesla 3 i morgen. Jeg ønsker å beskytte denne mot steinsprut etc. Kan noen hjelpe meg med tips, evt kanskje gjøre jobben? Lønner det seg med lakkforsegling? Er rene jungelen der ute med leverandører/tips. Håper noen av dere kan hjelpe?

Takk skal dere ha 🙂

Send gjerne sms 40565676

Bor i Oslo.

Endret av jabi
Skrevet

Skal du ha beskyttelse mot steinsprut må du legge folie. Coating kan legges utenpå men beskytter minimalt 

Skrevet

Har ikke lyst på helfoliert bil. 
Når det gjelder lakk da, hva lønner seg? Kjeramisk coating eller hva det heter??

takk

Klykken
Skrevet

Lær deg vaskerutiner som er skånsomme for lakken. Forvask og vask. Se guider på dette forumet.

Videre, det som lønner seg mest er voks som f.eks Soft99 Fusso coat og legge dette et par ganger i året. Koster 2-300kr. 

Bør også vurdere polering av bilen minst én gang i året, gjerne med maskin, for å opprettholde glans og holde den så ripefri som mulig. :)

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

olav framvik
Skrevet

Gå for coating hvis enkel vask er det viktigste. Hvis du vil følge med på bilen å oppdage rust, steinsprut osv tidlig så går du for fusso eller lignende. Det er ekstremt billig og god behandling. Men tåler ikke sterk vaskekjemi slik som coating gjør. Men coater du bilen så får du sannsynligvis et firma til å gjøre det. Det koster og så må du sannsynligvis inn til topcoat behandling etter ca 1 år da vasker de bilen og legger et raskt lag med toppcoat. Legger du fusso selv så får du sett om det er noe utvikling på bilen mellom hver gang. Og det koster deg nesten ingenting. Mange tror at coating beskytter bilen mot rust, sinkslipp, steinsprut osv. Det gjør den ikke, den gjør bilen lettvasket i en lang periode.

Skrevet

Model 3 har vært på veiene noen måneder nå. Jeg hadde søkt på det man kan finne av fora som omhandler denne modellen og sjekket om der omtales steder som er spesielt utsatt for slitasje og steinsprut osv. Så legge folie på de stedene. Typisk er jo der det kommer sprut fra hjulene, så skvettlapper eller folie bak hjulene på alt som er lakkert er en start. Og ser på bilder at karosseriet "buler ut" foran bakhjulene. Det er typiske steder som får veldig mye slitasje. Da er folie tingen. Skjære ut selv, må da lage maler selv. Evt sjekke om der fins kit med folie til de utsatte stedene.
Men kjøper du et par meter med for eksempel XPEL folie lager du mange deler selv for å foliere. (Det meste av fronten vil selvsagt få mye steinsprang gjennom vinter og vår, kandidat for folie). Husk dørtersklene.
Hva du ellers vil bruke på lakken skal jeg ikke gi råd om  ;)  Brukt vokser og syntetiske forseglere, men aldri lagt keramisk coating selv. Eller: hvis du ikke skal legge noe keramisk liker jeg svært godt Menzerna Power Lock Plus som er en syntetisk voks som holder lenge. Personlig dette.

Skrevet
25.6.2021 - 19.05, joo skrev:

Model 3 har vært på veiene noen måneder nå. Jeg hadde søkt på det man kan finne av fora som omhandler denne modellen og sjekket om der omtales steder som er spesielt utsatt for slitasje og steinsprut osv. Så legge folie på de stedene. Typisk er jo der det kommer sprut fra hjulene, så skvettlapper eller folie bak hjulene på alt som er lakkert er en start. Og ser på bilder at karosseriet "buler ut" foran bakhjulene. Det er typiske steder som får veldig mye slitasje. Da er folie tingen. Skjære ut selv, må da lage maler selv. Evt sjekke om der fins kit med folie til de utsatte stedene.
Men kjøper du et par meter med for eksempel XPEL folie lager du mange deler selv for å foliere. (Det meste av fronten vil selvsagt få mye steinsprang gjennom vinter og vår, kandidat for folie). Husk dørtersklene.
Hva du ellers vil bruke på lakken skal jeg ikke gi råd om  ;)  Brukt vokser og syntetiske forseglere, men aldri lagt keramisk coating selv. Eller: hvis du ikke skal legge noe keramisk liker jeg svært godt Menzerna Power Lock Plus som er en syntetisk voks som holder lenge. Personlig dette.

Takker for svar. Vet du om noen som er gode til slik folie? Og gjerne som ikke koster skjprta? Takk

Tommy
Skrevet
4 timer siden, jabi skrev:

Takker for svar. Vet du om noen som er gode til slik folie? Og gjerne som ikke koster skjprta? Takk

Kan anbefale Insanity Detailing i Ski, eller Poleringssenteret Mysen, begge disse kan levere det du ønsker. 

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR

Tommy's CAR SPA (facebook)

Tommy
Skrevet
14 timer siden, jabi skrev:

Fikser de lakkforsegling etc også?

takk

Ja, de kan ordne hele jobben, begge firmaene, å de er nøye og har yrkes stolthet.

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR

Tommy's CAR SPA (facebook)

• 10 months later...
Skrevet
25.6.2021 - 15.12, Klykken skrev:

Lær deg vaskerutiner som er skånsomme for lakken. Forvask og vask. Se guider på dette forumet.

Videre, det som lønner seg mest er voks som f.eks Soft99 Fusso coat og legge dette et par ganger i året. Koster 2-300kr. 

Bør også vurdere polering av bilen minst én gang i året, gjerne med maskin, for å opprettholde glans og holde den så ripefri som mulig. :)

Bruke Soft 99 Fusso, også må man også vurdere polering?

Er ikke Soft 99 Fuso noe man bruker til polering?? 
Drukner i begreper og navn her i den evige søken om å lære meg om bilhold 😄 

Skrevet

Hehe, ser den.

Kort fortalt: Polering er det man gjør for å fjerne riper og merker i lakken, og å gjøre bilen blank og "glassklar". Voks, forsegling og coating er for å beskytte arbeidet man har gjort, basically.  

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

Bjerknez
Skrevet
1 time siden, ndrsone skrev:

Bruke Soft 99 Fusso, også må man også vurdere polering?

Er ikke Soft 99 Fuso noe man bruker til polering?? 
Drukner i begreper og navn her i den evige søken om å lære meg om bilhold 😄 

Fusso er en sealer/voks og denne har så vidt jeg vet ingen slipemidler. Polere er noe man gjør når man "rubber" lakken, helst med maskin for å fjerne småriper etc. Dette er så absolutt noe du bør gjøre før du legger en voks/sealer. Ellers så blir det litt som å ta på seg en ren bokser uten å dusje først. 

Så hvis du ønsker å ta vare på bilen din samt lære deg hvordan dette gjøres så trenger du en god poleringsmaskin og det som hører til. Å betale andre for å polere bilen med jevne mellomrom og vaske samt legge vokse selv er det nok mange som gjør, men det blir jo fort dyrt. 

Å da tenker jeg ikke på prisene våre landsmenn tar i disse lugubre bilpleiefirmaene sine. Hold deg langt unna disse. De fleste av dem drar over bilen med en svær maskin på 10 minutter og kaller det polering. Ser du på lakken din i sola etter en slik behandling så skjønner du hva jeg mener. 

Å polere samt korrigere en lakk på vanlig bil koster deg fort en del 1000-lapper. Det tar faktisk mye tid og krever litt kunnskap og teknikk for å få perfekt resultat. 

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Skrevet

Tanken er at jeg skal gjøre dette selv på våren og høsten, så vil sette meg litt inn i dette.

Så bare for å få det inn med t-skje, Polering = hele prosessen ved å smøre på polerings middelet/voksen + bruke maskinen + tørke av med mikrofiberkluter (også evt gjenta prosessen med finere puter)

Deretter bruker man Fusso for å beskytte resultatet.

Bjerknez
Skrevet (endret)
5 minutter siden, ndrsone skrev:

Tanken er at jeg skal gjøre dette selv på våren og høsten, så vil sette meg litt inn i dette.

Så bare for å få det inn med t-skje, Polering = hele prosessen ved å smøre på polerings middelet/voksen + bruke maskinen + tørke av med mikrofiberkluter (også evt gjenta prosessen med finere puter)

Deretter bruker man Fusso for å beskytte resultatet.

Du smører ikke på poleringsmiddelet. Poleringsmiddelet er det man rubber lakken med (rubbe = polere) samens med maskin og en poleringspad med riktig cut (hardhet). Når man polerer gjør man bilen blank. Når man vokser så beskytter man resultatet. Eller man kan bruke en coating som er enda mer slitesterk enn en voks. 

Det er altså poleringen som på en måte er "hovedjobben" og som krever mest kunnskap og utstyr. Vaske og beskytte i form av å legge voks er noe de fleste får til uten problemer. Maskinpolering er litt mer skummelt hvis man er helt grønn. 

Meld deg på et kurs innen polering så lærer du det mest grunnleggende. 

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Skrevet

Finner også guider for både maskinpolering, vask og fremgangsmåte ellers, samt ei "ordbok" her: https://www.detailersclub.no/forums/forum/19-guider/

Noen show and shine-tråder er også meget beskrivende og viser litt prosessen: https://www.detailersclub.no/forums/forum/6-show-and-shine/

Som Bjerknez sier skal ikke bilen smøres inn i poleringsmiddelet. Puten på maskina du benytter eller håndpaden du skal benytte skal få x antall dråper med dette og så skal et lite område av de lakkerte flatene på bilen poleres, buffes og inspiseres. Rinse and repeat og evt sjongler med forskjellige puter og slipegrader til du er fornøyd. Fortsett på neste del til hele bilen er tatt.

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår