ronnyb

Voks vs. sealer

Hva er forskjelen på voks og sealer?

Trenger man sealer under voks?

Tenkte jeg skulle bestille noe voks så jeg kunne legge på før ferien, nå er det bare en uke siden bilen ble polert, og avsluttet med DC step 3 for hånd, så litt voks er det nok sikkert på bilen, men kunne tenke meg en litt bedre voks, og gjerne to lag.

Er det noe spesielt jeg må tenke på før jeg vokser, eller er det bare vask og så voks?

Kan man legge voks så ofte man vil? Kunne godt tenke meg å legge en gang pr mnd i de varme månedene i alle fall :-)

Pete53 ser jeg er billig, vil den gjøre susen på min svarte S60 uten metallic?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det meste du trenger å vite står her ang sealer og voks:

http://www.detailersclub.no/artikler/artikkel/17

Siden bilen allerede har DC3 på seg så burde du vaske bilen med en mild og god såpe først (som da ikke "spiser" opp det laget med voks du allerede har). Voks kan man legge så ofte man vil - men konsensus er vel at noe mer enn 3 lag ikke er nødvendig egentlig.

Pete53 er, så vidt jeg har skjønt, en fin voks på mørke biler (vel, på alle slags farger egentlig :) ).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tror det meste du trenger å vite står her ang sealer og voks:

http://www.detailersclub.no/artikler/artikkel/17

Siden bilen allerede har DC3 på seg så burde du vaske bilen med en mild og god såpe først (som da ikke "spiser" opp det laget med voks du allerede har). Voks kan man legge så ofte man vil - men konsensus er vel at noe mer enn 3 lag ikke er nødvendig egentlig.

Pete53 er, så vidt jeg har skjønt, en fin voks på mørke biler (vel, på alle slags farger egentlig :) ).

Petes 53 er en fin voks, gir god dybde, og beader bra. Har den nå på bilen min, bilen til far min, vasken på badet og felgene mine :D Trillebåra og kjøkkenvasken står for tur :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petes 53 er en fin voks, gir god dybde, og beader bra. Har den nå på bilen min, bilen til far min, vasken på badet og felgene mine :D Trillebåra og kjøkkenvasken står for tur :P

OT:

Hehe, har Natty's Blue på scooteren, vasken og speilene på badet samt på diverse benkeplater på kjøkkenet. Vasken og skapfronter står for tur :) Bilen ikke hjemme fra ferietur før i morgen kveld (fikk NB i posten for to dager siden) - lurer på om kona synes det har gått litt vel langt hvis jeg bruker natta på å shine opp bilen igjen?

back to topic:

Du kan ikke gå feil med Petes53 egentlig - bare husk på å legge et tynt, tynt, tynt (nevnte jeg tynt?) lag.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funker med en voks over en sealer, bare pass på så du ikke bruker en voks med noe rens i seg, da fjerner dui bare sealeren.

sealer + voks funker

voks + sealer funker ikke

en Sealer (syntetisk) binder seg til lakken din, derfor herdetid på de, en voks legger seg over lakken og har ikke samme heft til lakken, derfor funker det med sealer først..

av lag så er det vel 3-4 jeg ser på som maks, om du legger på veldig mange lag vil du til slutt sløre flata og det blir ikke blankere men redusering i fargen på lakken. aka wax buildup... petes 53 funker nok bra, vasker du veldig ofte kan du legge på 1 gang i månden, men det holder nok mer en nok med 1 gang annenhver måned.. bruk en quick wax etter vask så booster du voksen da, blir så blankt att ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden antall lag med voks vs sealer er diskutert her kopierer jeg inn en link til VXRmark og hans klargjøring av den siste bilen han kjøpte.

Han brukte vell 50 lag med Zaino før han vokset med crytal Rock, og det ble blankt. obs lang trå.

- http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=81391

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Zaino er sealer, de er helt blanke, en voks er ikke så "klar" som en sealer, derfor kan en ofte bruke mange mange lag med en sealer...

vxrmarc har noen staslige jobber han, morro å lese/se de trådene...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

50 LAG?! Damn. Burde holde en stund da, eller? :P Så igjennom den SINNSYKT lange tråden. Var jaggu mye bilder der. Skal ikke klage :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt sykt. :o

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

x2, det står respekt av 51 lag med sealer, jeg synes jeg er rå med fire lag over vinteren, men NEI B)

En annen ting som også er litt artig i voks vs. sealer - vi kan GLATT bruke 3 laken på krukke voks, men ville du brukt så "mye" penger på en sealer? ;)

f.eks Swissvax CR, kunne du latt deg selv brukt den summen på en sealer? ;) hmmmmm....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis vi står på nå resten av sommeren så får vi vell på 50 lag sealer med rett herde tid før høsten kommer. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett lite newbie spørsmål; Bør man maskere før man vokser? Eller maskerer man bare før maskinpolering?

Skal legge på Petes i morgen før jeg legger ut på bilferie...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobber meg som regel pent rundt plastdelene, noe lager ikke merke på plast uansett men greit å ikke dra det over hele bilen, Autorange Banana wax bla kan du kline over alt uten at det lager merker på plast, men den er vel deffinert som en syntetisk sealer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir det feil å legge i denne rekkefølgen?

Meguiars cleaner, Megs polish, Autoglym extra gloss protection 12imer herding og Megs carnaubawax til slutt?'

Er det noe rens i Meguiars Carnauba wax?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig fremgangsmåte - ingen rens i voksen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Siden antall lag med voks vs sealer er diskutert her kopierer jeg inn en link til VXRmark og hans klargjøring av den siste bilen han kjøpte.

Han brukte vell 50 lag med Zaino før han vokset med crytal Rock, og det ble blankt. obs lang trå.

- http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=81391

Litt ekstrem når han er så nøye:

"Then the car was sprayed off to get rid of the grit that had sprayed up the sides as i didnt really want to snow foam until this bad contamination had gone for fear of scratching the sides as it runs down..."

Han ville ikke ripe opp bilen med skittent skum, men så skulle han uansett ta full korrigering etterpå... ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Litt ekstrem når han er så nøye:

"Then the car was sprayed off to get rid of the grit that had sprayed up the sides as i didnt really want to snow foam until this bad contamination had gone for fear of scratching the sides as it runs down..."

Han ville ikke ripe opp bilen med skittent skum, men så skulle han uansett ta full korrigering etterpå... ;)

hehe la merke til det jeg også, men skjønner ikke helt tankegangen bak det...

Vil tro å spyle bort møkk med HT gjør at det vil skrape mer på lakken, enn å legge på skum, og så skylle av... Tror ivertfall jeg :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det står i tråden at den hvite lakken på bilen hans er veldig ømtålig, derfor ca 50 lag med sealer for beskyttelse mot slitasje.

Og når det gjeller riper på en bil som brukses på utstilling vill han sikkert ikke fjerne mer lakk en nøvendig, så lenge han var kjent med at lakken var et problem på denne typen bil.

Har til nå ikke brukt noe grovere en fin rubbing fra 3M på min bil, fine riper/merker går vekk med noen pass 3M maskinpolish.

Men jeg bryr meg lite om hvor lang tid det tar da jeg stort sett bare steller egen bil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive