Gå til innhold

Keramisk coating - hvilken og hvordan?


Recommended Posts

kjellsprell

Hei.

 

Jeg har bare lagt voks tidligere, men har lyst til å prøve meg på keramisk coating neste gang. Har sett mange videoer med reviews og "how to" og ser det er stor forskjell på produktene. Et produkt som får skryt for bl.a. brukervennlighet er AvalonKing Armor Shield IX. Tenkte litt på å kjøpe den, men ser det er litt leveringstid nå. Derfor lurer jeg på hvilke alternativer som kan anbefales for en nybegynner på coatinger? Gjerne en som kan kjøpes i Norge til en fornuftig pris.

 

Når jeg leser her inne ser jeg det er flere faktorer å tenke på foruten holdbarhet. Må man f.eks. alltid bruke en "top up" for at det skal vare så lenge som reklamen sier? Blir alle coatinger mindre hydrofobiske lenge før de er utslitt? Kan man når som helst polere og legge ny coating over den gamle, eller må man vente til den er borte?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Forhandlere
polishduden



Hei.
 
Jeg har bare lagt voks tidligere, men har lyst til å prøve meg på keramisk coating neste gang. Har sett mange videoer med reviews og "how to" og ser det er stor forskjell på produktene. Et produkt som får skryt for bl.a. brukervennlighet er AvalonKing Armor Shield IX. Tenkte litt på å kjøpe den, men ser det er litt leveringstid nå. Derfor lurer jeg på hvilke alternativer som kan anbefales for en nybegynner på coatinger? Gjerne en som kan kjøpes i Norge til en fornuftig pris.
 
Når jeg leser her inne ser jeg det er flere faktorer å tenke på foruten holdbarhet. Må man f.eks. alltid bruke en "top up" for at det skal vare så lenge som reklamen sier? Blir alle coatinger mindre hydrofobiske lenge før de er utslitt? Kan man når som helst polere og legge ny coating over den gamle, eller må man vente til den er borte?


De aller fleste coatinger som du får i Norge er gode produkter. Det er mange varianter og formler ute og går så det er greit å orientere seg litt.

Avalonking, Mr Fix og andre jallacoatinger anbefaler jeg personlig å styre unna. Det er som oftest tilnærmet umulig å oppdrive datablader, i tillegg kan de inneholde stoffer som er forbudt i Norge/EU.

Vi kan dele coatinger opp i noen grupper:
1. Basecoating. Det ligger i navnet, dette er en coating som ofte har dårligere vannegenskaper men høyere ripemotstand. Danner baselaget for en mer hydrofobisk top-coat.
2. Top-coat. Som oftest er vann egenskaper i fokus hvilket ofte går på bekostning av ripemotstand.
3. Vanlig coating, to-komponent som i løpet av herdetiden skiller seg til baselag og topplag. Ofte er disse betydelig lettere å legge på bekostning av levetid.

I tillegg har man et hav av variasjoner for metall, plastikk, felger, gummimembran, self-healing med mer.

Så godt som alle coatinger behandles med en booster eller top-up innimellom for å booste og ivareta vannegenskaper.

Selv om en coating er "død" har du ofte et ripebeskyttende lag med coating på bilen. De aller fleste coatinger kan korrigeres for å skape heft for ny coating. Det som er krevende er å totalt fjerne coating fra lakken. Bare å fyre løs med spørsmål så skal jeg svare etter beste evne
  • Liker 4

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kjellsprell

Takk for svar. Skjønner det er mye å sette seg inn i her, så det blir mange spørsmål herfra. Finnes det ok coatinger som fungerer til "alt"? Tenker hovedsakelig på lakk, felger, ruter og lykter. Er det vanskeligere å legge separat base og top-coat enn vanlig to-komponent, eller tar det bare lengre tid?

 

Jeg tenkte å coate et sett nye felger i første omgang. Pleier dere å fjerne lodd først og få avbalansert på nytt etterpå? Eller bare legge rundt loddene?

 

Hvis jeg ikke bruker opp alt, hvor lenge kan resten lagres før den blir dårlig? Hvordan oppdager man at den har blitt dårlig før det er for sent? Og hvor lenge kan uåpnede flasker lagres?

 

Er booster eller top-up noe man legger på en gang i blant, eller en type såpe man bruker hver gang man vasker? Skal man bruke en type som er laget for coatingen som er brukt?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Forhandlere
polishduden



Takk for svar. Skjønner det er mye å sette seg inn i her, så det blir mange spørsmål herfra. Finnes det ok coatinger som fungerer til "alt"? Tenker hovedsakelig på lakk, felger, ruter og lykter. Er det vanskeligere å legge separat base og top-coat enn vanlig to-komponent, eller tar det bare lengre tid?
 
Jeg tenkte å coate et sett nye felger i første omgang. Pleier dere å fjerne lodd først og få avbalansert på nytt etterpå? Eller bare legge rundt loddene?
 
Hvis jeg ikke bruker opp alt, hvor lenge kan resten lagres før den blir dårlig? Hvordan oppdager man at den har blitt dårlig før det er for sent? Og hvor lenge kan uåpnede flasker lagres?
 
Er booster eller top-up noe man legger på en gang i blant, eller en type såpe man bruker hver gang man vasker? Skal man bruke en type som er laget for coatingen som er brukt?


De fleste coatinger funker til lakk og plast/lykter. For glass er det normalt egne glasscoatinger med noen få unntak. Britemax coatingene vi hadde før kunne brukes på absolutt alt.

Du legger rundt loddene. Lodd hefter ikke på coating.

Så lenge du lagrer den kjølig og mørkt så kan en flaske holde inntil et år åpnet. Ville dog brukt den etter 6 måneder. Hvis ikke kan den oppleves som seig.

Top up bruker man ca 1 gang hver eller annenhver måned på vinteren. Man må ikke bruke det i det hele tatt men det hjelper veldig med tanke på hvor lang tid det tar før bilen blir skikkelig møkkete igjen. I sommerhalvåret tar jeg typ en gang før sesong, en gang midt på sommeren om jeg gidder og selvfølgelig en gang på høsten. Jeg anbefaler å bruke det som hører til eventuelt en type som er safe og anbefales. De fleste i dag har egne vedlikeholdsprodukter til sine respektive coatinger :)
  • Liker 1

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kjellsprell

Nå lurer jeg litt på holdbarhet:

 

Hva er de viktigste årsakene til at keramisk coating slites bort? Står mekanisk slitasje som vind, regn, støv, insekter m.m. øverst på listen? Hva med UV-stråler? Bensin/diesel? Forskjellige kjemikalier som brukes under vask?

 

Er det vanlig at coatingen blir raskest slitt bort foran på bilen? Har det i så fall noe for seg å legge et ekstra lag foran? Kan man forvente at coating i dørkarmer og andre steder med lite slitasje og UV-stråling varer ekstremt lenge?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Forhandlere
polishduden
Skrevet (endret)
3.3.2021 - 18.01, kjellsprell skrev:

Nå lurer jeg litt på holdbarhet:

 

Hva er de viktigste årsakene til at keramisk coating slites bort? Står mekanisk slitasje som vind, regn, støv, insekter m.m. øverst på listen? Hva med UV-stråler? Bensin/diesel? Forskjellige kjemikalier som brukes under vask?

 

Er det vanlig at coatingen blir raskest slitt bort foran på bilen? Har det i så fall noe for seg å legge et ekstra lag foran? Kan man forvente at coating i dørkarmer og andre steder med lite slitasje og UV-stråling varer ekstremt lenge?

 

Coating slites av vær, vind og ytre påkjenninger. Selve baselaget kan fint ligge på bilen i årevis etter at vann egenskapene er borte. UV stråler sliter fint lite på coating, men bensin og diesel sliter på. Samtidig så er de fleste coatinger motstandsdyktige på alt fra pH 2-11 litt avhengig av type.

 

Coatingen slites sjelden først foran på bilen. Der det slites er i sprutsoner fra hjul og avhengig av bilens oppbygning hvor støv og sand virvles langs lakken. I dørkarmer og lignende som du sier vil enhver coating ha ekstrem levetid :)

Endret av polishduden
  • Liker 1

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kjellsprell

@polishduden Tusen takk for svar igjen. Dette er utrolig bra og nyttig informasjon for en nybegynner som meg. 😃 Har du vurdert å skrive en guide til coating?

 

Her renner det inn nye spørsmål: 😁

 

Hva anbefaler du for å beskytte felger? Jeg har nettopp fått rettet og lakkert sommerfelgene, og jeg vil legge en god beskyttelse før de monteres etter påske. Kom gjerne med konkrete tips til produkter og hvorfor jeg burde velge det. Som tidligere nevnt har jeg aldri lagt coating før, men er både nøyaktig og tålmodig, og vil gjerne prøve en coating som man ikke trenger å være proff for å legge. Ønsker også tips til hvordan det skal legges, siden jeg har sett noen skrive at det ikke skal buffes i tønna.

 

Og til slutt: jeg får trolig detaile et par biler for venner i løpet av våren, og vurderer keramisk coating der også. Forslag til produkt og hvorfor?

  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Forhandlere
polishduden



[mention=6894]polishduden[/mention] Tusen takk for svar igjen. Dette er utrolig bra og nyttig informasjon for en nybegynner som meg.  Har du vurdert å skrive en guide til coating?
 
Her renner det inn nye spørsmål: 
 
Hva anbefaler du for å beskytte felger? Jeg har nettopp fått rettet og lakkert sommerfelgene, og jeg vil legge en god beskyttelse før de monteres etter påske. Kom gjerne med konkrete tips til produkter og hvorfor jeg burde velge det. Som tidligere nevnt har jeg aldri lagt coating før, men er både nøyaktig og tålmodig, og vil gjerne prøve en coating som man ikke trenger å være proff for å legge. Ønsker også tips til hvordan det skal legges, siden jeg har sett noen skrive at det ikke skal buffes i tønna.
 
Og til slutt: jeg får trolig detaile et par biler for venner i løpet av våren, og vurderer keramisk coating der også. Forslag til produkt og hvorfor?


Ja det er mye man skulle ha gjort men ja, mulig jeg bør ta meg tid til akkurat det.

Jeg avstår fra å komme med anbefalinger her da det blir veldig farget. Men om vi har interessante produkter så send meg gjerne en mail på justad@blankbil.no så skal jeg bistå med anbefalinger.

Når det gjelder buffe vs ikke buffe i tønna så er det slik med de fleste coatinger at om man avstår fra å buffe i tønna så oppnår man veldig mye bedre beskyttelse på kostnad av finish :)

Når det kommer til bil så gå for en ok coating som er lett å jobbe med. Da får du bygget deg litt mer erfaring
  • Liker 1

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...