Gå til innhold

Vintervask

VegarHenriksen

Recommended Posts

VegarHenriksen

Hei,

Jeg er helt sikker på at dere her på forumet får dette spørsmålet oftere enn hva dere skal ha til middag, men jeg setter stor pris på alle innspill. Jeg trenger rett og slett noen gode produkter og tips/teknikker for en god og kjapp vintervask. Jeg har tilgang til en innendørs vaskehall på en bensinstasjon, men det er ikke mye å skryte av.

Jeg har forsøkt meg litt fram med å først spyle av bilen og deretter bruke Optimum No Rinse, men jeg vet ikke helt om jeg er fornøyd med resultatet da jeg føler jeg skader lakken. Jeg er vant til veldig tjukt og rikelig skum. Mikrofiberkluten ble skitten og var umulig å holde ren under vask, selvom jeg brukte 10L bøtte og vasket panel for panel.

På sommeren bruker jeg Autoglym Polar serien og er sinnsykt fornøyd med resultatet - ønsker noe ala det samme på vinterstid!

Takk på forhånd!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Andreas Winter

Her er min prosess:

Sommer

Først vasker jeg over felger og dekk med P&S Brake Buster og Gyeon Tire Cleaner. Jeg gjør det relativt nøye, med børster fra Wheel Woolies, Swissvax og Four Finger mitt fra Flexipads. Jeg spyler av ofte, og kjører ofte 2 runder med Brake Buster (først touchless så runde nr 2 med børster). Avslutter med å spraye Bilt Hamber Atom-Mac på bremseskivene og komponentene rundt. Dette beskytter og forhindrer at du får et rustlag på skivene.

Så bruker jeg Koch Chemie Teerwäsche bak og på sidene, og topper dette med Bilt Hamber Surfex HD, så til slutt et lag med skum. Spyler av dette og vasker for hånd med 2 bøtter (1 til skylling, 1 med såpe). Om bilen ikke er så skitten dropper jeg Teerwäsche, eller bruker det kun der hvor jeg ser asfaltflekker. 

Vinter

Likt som sommer-vasken, men jeg bruker Koch Chemie Felgenblitz på felgene istedenfor Brake Buster. Tar alltid først en runde og kun sprayer godt på alle felgene, lar det virke, så spyle av. Så tar jeg enda en runde hvor jeg bruker Felgenblitz + børster og vasker over dekksidene med Gyeon Tire Cleaner. 

Jeg bruker også alltid Teerwäsche om vinteren, og tar et ekstra godt lag. Jeg er ofte innom selvvaskeanlegg og har med Teerwäsche, Surfex HD og Felgenblitz, og tar en "kattevask". Slik får jeg ofte av all møkk og asfalt og salt. Bilen er ikke fullt så ren gjennom vinteren, sånn estetisk sett. Men den er godt vedlikeholdt.  

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min vintervask:

- P21s felgrens blandet 50/50 med vann da mine felger alltid er behandlet før sesongen

- Prickbort på forhåpentligvis tørr bil annenhver vask fra vinduer og ned. 

- Surfex HD 1:30 i lavtrykkskanne oppå prickbort og over hele bilen/felger etter 5ish minutter

- Bilthamber Autofoam i skumkanonen over Surfex og Prickbort etter nye 5ish minutter

- Spyler av fra bunn til topp.

- Er bilen veldig skitten tar jeg en runde til med Surfex HD og autofoam som over. 

- Spyler av fra bunn til topp.

- Håndvask av felger med eget utstyr og bøtte.

- Håndvask med svamp/vott og egen bøtte. 

- Avspyling

- Tørk

For din del mtp vaskehall så kan du da enten bruke skumlanse som kanskje allerede er i hallen eller så kan du gjerne bruke vaskekosten som er der for å legge skum med. Da selvfølgelig ikke komme borti lakken med børstene 🙈

Min BMW Z4 Coupe og 316i

Instagram: 

Privat: @stigj77  

Bil: @bmwe86driver

Gnikk: @unikbilpleie

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, VegarHenriksen skrev:

Jeg har forsøkt meg litt fram med å først spyle av bilen og deretter bruke Optimum No Rinse, men jeg vet ikke helt om jeg er fornøyd med resultatet da jeg føler jeg skader lakken. Jeg er vant til veldig tjukt og rikelig skum. Mikrofiberkluten ble skitten og var umulig å holde ren under vask, selvom jeg brukte 10L bøtte og vasket panel for panel.

Som nevnt er forvask-kjemi viktig for å få bilen så ren som mulig før håndvask, hvis du kun spyler med vann vil det ha liten effekt på vinterskitten bil. Alkalisk og petrokjemisk forvask vil fjerne mye møkk, en behandlet (polert/vokset) bil vil også slippe møkka lettere enn ubehandlet bil.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 1 month later...

Jeg har en Circle K-stasjon i nærheten, med to ganske bra innendørs vaskestasjoner. 

MEN, da jeg var innom sist lørdag for å vaske bilen oppdaget jeg at det er ikke mulig å få tappevann noe sted der! Det eneste de har er en skumlanse og en høyttrykksspyler. 

Dermed blir det vanskelig å få gjennomført en skikkelig berøringsvask (å bruke høyttrykksspyleren til å fylle en bøtte fungerer usedvanlig dårlig...).

En runde med skumlegging og høyttrykksspyling får jo vekk saltet, men bilen blir absolutt ikke ren. Dermed er det heller ikke mulig å tørke bilen, og med 7 minusgrader ute er ikke det helt heldig heller 😉

Jeg antar at bensinstasjonene ikke ønsker at man skal ha med medbragt utstyr, dels for å selge mer av egne produkter, og dels for å hindre at folk bruker alt for lang tid i hallen. 

Men hva skal man gjøre hvis man ønsker en skikkelig berøringsvask? Ta med kanner med vann og møte opp på sære tidspunkter (f.eks kl 8 en søndag morgen)?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha

Du får jo vaskebøtter med skrulokk og pakning som er 99.9% tett. Jeg blander godt og varmt vaskevann hjemme og bruker vaskehaller som ikke er bemannet på sære tidspunkter. Setter en søppelpose rundt vaskebøtta i bilen i tilfelle det kommer ut en dråpe eller to.

47 minutter siden, kln66 skrev:

Jeg har en Circle K-stasjon i nærheten, med to ganske bra innendørs vaskestasjoner. 

MEN, da jeg var innom sist lørdag for å vaske bilen oppdaget jeg at det er ikke mulig å få tappevann noe sted der! Det eneste de har er en skumlanse og en høyttrykksspyler. 

Dermed blir det vanskelig å få gjennomført en skikkelig berøringsvask (å bruke høyttrykksspyleren til å fylle en bøtte fungerer usedvanlig dårlig...).

En runde med skumlegging og høyttrykksspyling får jo vekk saltet, men bilen blir absolutt ikke ren. Dermed er det heller ikke mulig å tørke bilen, og med 7 minusgrader ute er ikke det helt heldig heller 😉

Jeg antar at bensinstasjonene ikke ønsker at man skal ha med medbragt utstyr, dels for å selge mer av egne produkter, og dels for å hindre at folk bruker alt for lang tid i hallen. 

Men hva skal man gjøre hvis man ønsker en skikkelig berøringsvask? Ta med kanner med vann og møte opp på sære tidspunkter (f.eks kl 8 en søndag morgen)?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...