Gå til innhold

Polere plastkåper på MC

Thomas90

Recommended Posts

• 3 weeks later...
28.11.2020 - 21.43, Thomas90 skrev:

Har bestilt meg en Liquid Elements V3 for å polere på sykkelen min.

Hvilke puter og middel anbefales på plast ? Dette er en sort Yamaha Xt660 2006.

Polerer kun for hånd på mc, korrigering av riper kan gjøres med maskin. Men er mye kjip lakkering på plast og det er tynt, så vær forsiktig. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne har vell gjennomfarget plast kåper og er ikke lakkert? 
Det er litt snodig å jobbe med da det ikke er lakk, men heller ikke noe problem :)

dypere riper kan slipes så går det fortere og lettere å få pent

Prøv deg litt frem, begynn alltid på fin polish og deretter gå grovere ved behov 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, Stian1991 skrev:

Denne har vell gjennomfarget plast kåper og er ikke lakkert? 
Det er litt snodig å jobbe med da det ikke er lakk, men heller ikke noe problem :)

dypere riper kan slipes så går det fortere og lettere å få pent

Prøv deg litt frem, begynn alltid på fin polish og deretter gå grovere ved behov 

All plast er vel gjennomfarget, er ikke noe fasit på om det er lakkert på plast. Ser ingen bilde av sykkelen så vanskelig å vite om den har fått et lag klarlakk på, slitt plast uten lakk med dype riper er ikke noe du fikser med polish! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 minutter siden, MB190E skrev:

All plast er vel gjennomfarget, er ikke noe fasit på om det er lakkert på plast. Ser ingen bilde av sykkelen så vanskelig å vite om den har fått et lag klarlakk på, slitt plast uten lakk med dype riper er ikke noe du fikser med polish! 

Joda, det meste av plast er gjennomfarget (med visse unntak. F.eks. pc-plast) men ikke all plast er farget i den aktuelle fargen. Jeg tror han mente at på denne sykkelen er det svarte gjennomfarget plast, og ikke lakkert plast. Gjennomfarget plast kan man helt fint fikse. Som nevnt over så går det kjappere om man sliper de dypeste ripene.

ABS og PP plast som er mest brukt til slike ting er litt uvante å polere på om du ikke har gjort det før.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Niebelheim skrev:

Joda, det meste av plast er gjennomfarget (med visse unntak. F.eks. pc-plast) men ikke all plast er farget i den aktuelle fargen. Jeg tror han mente at på denne sykkelen er det svarte gjennomfarget plast, og ikke lakkert plast. Gjennomfarget plast kan man helt fint fikse. Som nevnt over så går det kjappere om man sliper de dypeste ripene.

ABS og PP plast som er mest brukt til slike ting er litt uvante å polere på om du ikke har gjort det før.

Polering av plast er en kortvarig glede, om det er feks front kåpen eller forskjerm er det langt bedre å lakkere. Da får du et varig resultat, midler du påfører plasten vil bare gjøre det langt verre å lakkere i ettertid. Plastdeksel som er mattet ned har mistet finish fra produksjon en gang for alle, polering gjør den litt blank til den er borte igjen. Du kan ikke polere opp igjen samme finish som den ble produsert i, dessuten er det lett for en ukyndig med høyhastighetsmaskin med så liten rondell å kjøre varmgang i plasten med skjolder. Jeg bare sier det som det er, dette er kanskje ikke noe for en rookie med ny maskin.

Endret av MB190E
Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, MB190E skrev:

Polering av plast er en kortvarig glede, om det er feks front kåpen eller forskjerm er det langt bedre å lakkere. Da får du et varig resultat, midler du påfører plasten vil bare gjøre det langt verre å lakkere i ettertid. Plastdeksel som er mattet ned har mistet finish fra produksjon en gang for alle, polering gjør den litt blank til den er borte igjen. Du kan ikke polere opp igjen samme finish som den ble produsert i, dessuten er det lett for en ukyndig med høyhastighetsmaskin med så liten rondell å kjøre varmgang i plasten med skjolder. Jeg bare sier det som det er, dette er kanskje ikke noe for en rookie med ny maskin.

Joda, dette er riktig om plasten er falmet, men her er vel hovedproblemet som jeg forstår det riper. Da er det lettere å polere opp enn å lakkere opp. Hvis resten ikke er lakkert heller, så må man jo lakkere opp veldig mye for å få det til å samsvare. Da blir det fort kostbart. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Niebelheim skrev:

Joda, dette er riktig om plasten er falmet, men her er vel hovedproblemet som jeg forstår det riper. Da er det lettere å polere opp enn å lakkere opp. Hvis resten ikke er lakkert heller, så må man jo lakkere opp veldig mye for å få det til å samsvare. Da blir det fort kostbart. 

Men det er jo nettopp det jeg vil frem til, ingen av oss vet om det er lakkert eller ikke. Må jo ta høyde for at personen ikke har drevet med dette tidligere og da bare si slip ripene før du polerer, dette vil jo resultere i katastrofe om det brukes feil papir og grovsliper et større område i plasten for deretter fylle det med voks produkter. Jeg foreslår at TS legger ut bilde og forklarer litt mer hva som skal utbedres, om det er lakkert overflate eller gammel plast.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ikke være så vanskelig på definisjonen :P ja mente at det var typ plast i gitt farge uten lakk over.

Modellbeskrivelsen tilsier at det ikke er noe lakk på denne sykkelen. Dog ikke så gale pris på ny plast til slike og gjerne av gitte grunner at det er så billig :)
Men verdt et forsøk å gnikke litt på det men må fort slipe litt før man polerer.

Har polert litt plast og generelt så er min erfaring at det blir veldig bra. Plasten på disse er ikke kjent for å falme slik som plastlister på bil :)

Hilsen yamaha eier :P 

IMG_2116.thumb.jpg.b1ea7e3332c82c8cb1e8327cc33039ac.jpg

21år gammel, ikke bar plastik for det meste

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...