Gå til innhold

Nybegynner, polering av lykter, Black Friday!

TiaZzz

Recommended Posts

Hei.

Skrur på halvgamle biler som rekreasjon, hobby og terapi. I den forbindelse så er det jo mengder med ødelagt lakk som skulle vært reddet, men det er ikke det som jeg bryr meg mest om nå. Jeg har matte lykter! Det er jo ikke bare stygt, men direkte skummelt nå i høstmørket. Ikke blir de så glade på PKK heller. Jeg har forsøkt ymse sånne kit som er våtsliping, men noe gjør jeg feil for bra blir det ikke. Ikke er jeg så fornøyd med at prosessen er helmanuell heller.

Så! Jeg har et døgn på meg for å benytte meg av noen Black Friday-tilbud. Noe Rupes eller Flex skal jeg nok ikke ha; det vil være penger ut av vinduet akkurat nå, men billigste Biltema eller Jula ser jeg jo at mange klager på. Jeg liker kvalitetsverktøy ellers, men jeg skjønner jo at man ikke må ha Festool, Hilti eller Mafell for å skru inn en skrue. Hva vil være en god all-roundmaskin, som ikke ruinerer en, er liten til småjobber ala lykter (der jeg vil begynne) og som ikke knasker (motor)børster og kulelagre som kjeks?

Ikke bare det – hva annet trenger jeg til lyktejobben? Jeg ser det er pakker rundt om. Hvilke pads trenger jeg (hvis jeg klarer meg uten våtslip), hvilken polish og hvilken coat kan jeg avslutte med? Tenker jeg avventer 2K lakk til jeg får testet meg frem. Jeg kan godt legge en runde beskyttelse vår/høst om jeg får fine og holdbare lykter.

Så beklager om emnet egentlig er dekket andre steder, men jeg har søkt en hel del og svarene spriker litt. Behovet mitt er litt spisset, men jeg tipper jo at får jeg dette til så frister det å gå løs på lakken etterhvert også. :D 

Eksempler jeg har sett på:

https://bilnerden.no/north-detailing-pda-15-poleringspakke

https://www.garasjetid.no/shinemate/156255/det-komplette-maskinpolering-kit-poleringsmaskin-med-plenty-tilbeh%c3%b8r

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begge tibudene er gode og vil nok gi deg glede i bilpleien. men garasjetid hr litt fleire puter og størelser som er fordel. då eg ikkje kjenner kva kvalitet det er men bør vera ok kvalitet.

Så lyktene.

Du kan pusse ned med 400,800 og så 1200 papir. for å så polere opp. eller ha klarlakk på etter 800 papir.

det spørs  bilen. det er ikkje alle som har klarlakk orginalt på lyktene. dei som ikkje har bør ha klarlakk på.

Men ein kan og polere opp som på lakk.,men lett trykk då plast blir veldig lett varm og kan lage merke ved for masse trykk.mjuk pute må til der.

poler opp med grov polering og så medium polering. og her er det eit hav å ta av uheldigvis. liker pad king sine produkt då. brukte det masse før.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Lyktene har et lag lakk. Jeg har 10-12 lykter liggende og jeg gjorde en test på en av dem med krakelering. Jeg fikk aldri pusset den blank, men en bekjent polerte den opp til fin shine. Det er skygger og overganger som vitner om at man har gått gjennom lakken og at den er borte enkelte steder.

Akkurat nå er jeg mest hypp på å lande på maskin ettersom jeg kan kjøpe bakplater, pads og annet senere, men en veldig god pakke ville vært best.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Det er to "vidt forskjellige" maskiner du har linket til.

PDS-15 er en "Dual Action"-maskin. Den vil gjøre en glimrende jobb som hovedmaskin for de store flatene ved lakkorrigering. Men du nevner bakplater: du kan normalt ikke bytte bakplater til mye mindre type på en DA-maskin. Og til lyktebehandling trengs mindre bakplater enn 125 - 135mm.

Shinematen er en roterende maskin. Der er med 4 bakplater, fra 30mm til 123mm. De tre minste er flotte størrelser til lykter. Jeg har faktisk selv denne Shinematen, og har gått over en del lykter med den. (Også lakk der jeg skal korrigere mye kjapt, eller våtslipe med sliperondeller på lakken), (men en DA vil gjøre det lettere for en nybegynner å få pen finish på lakk uten hologrammer og er sikrere med tanke på å gjøre noe galt)

Du skal ikke være redd for våtsliping på stygge lykter. Det går mye fortere, du varmer ikke opp plasten så mye som lang kjøring med maskin og compound osv.

Jeg har forelsket meg i Mirka sine Abralon våtsliperondeller. Både på lakk og på lykter. Etter sliping for hånd med f.eks 800 og så 1500 tar jeg en tur over med Shinematen, 77mm bakplate og Abralon rondeller. Da sliper man "fuktig" ikke vått. Bruker 2000 og så 3000. Da har det blitt så bra at et sluttsteg med en medium polish normalt er nok til å sitte med strøkne lykteglass, såfremt de ikke er beyond repair da :)

I tillegg til maskin for å shine lykter: Våtslipepapir, ark, eksempelvis 600 - 1200 - 1500. Og så evt noen Abralon i 2000 og 3000, eller våtslipeark i samme grit.

Til å begynne med holder det å handle en polish, noe medium grovt. Mye å velge i; Koch F6.01, Menzerna 2500 eller andre medium polisher.

Beste beskyttelse er 2k klarlakk. Evt Glasweld hvis du får tak idet. Andre vokser/sealere er bare midlertidig og beskytter lite mot UV, som bidrar mye til å matte plasten på lyktene. Fins en restorer fra Gtechniq som heter C4. Har ikke prøvd den selv ennå, men innbiller meg at den kan være brukbar for å legge noe UV-beskyttelse på lykter etter sliping/polering. Mulig noen andre her inne har prøvd den?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah... La ikke merke til at det ikke var DA 😅 Tror jeg vil ha det. Jeg har en oscillerende slipemaskin for trearbeid, men der er de jo på 2-400watt. 

Mulig jeg må bite i det sure eplet og våtslipe. Har opp til 1500 papir liggende allerede. Men kan jo teste med kun maskin først for å se hvor mye av skaden som forsvinner. 

Så tips til DA med liten nok bakplate og som ikke er rebrand China Export? CarWise har jeg forstått er en slik. ND SDA-8? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...