Jump to content
laam

Motorvask av Peugeot 207, 2006 mod?

Recommended Posts

laam
Heisan.
 
Jeg er eier av en 2006 modell Peugeot 207, og har noen spørsmål rundt dette her med motorvask og vask av motorrommet. Jeg har kjøpt egnede produkter for motorvask, men har ikke turt å sette i gang. Kan man bare kjøre på, eller må man ta noen forholdsregler? Skal man bruke hageslange eller høytrykksspyler? Er det noe som bør eller må dekkes til, eller anbefales det ikke med motorvask i det hele tatt?
 
Hva er deres opplevelse når det kommer til motorvask? Hender det at det oppstår problemer i etterkant, eller er dette sjeldent? Er franske biler noe mer utsatt, da disse har et rykte på seg? Hva pleier dere å dekke til, om noe?
 
Jeg legger ved et par bilder av motorrommet i bilen min. Det ser ikke så aller verst ut akkurat nå, men har muligens et par lekkasjer som kanskje vil være lettere å oppdage med et helt rent motorrom. Har uansett et ønske om å ta en motorvask etter vinteren, så kom gjerne med tilbakemeldinger om hva dere ville ha gjort i mitt tilfelle, og sett gjerne ring rundt det som dere eventuelt ville ha passet ekstra godt på. Mange eksponerte ledninger og kontakter på akkurat denne bilen her :)
 
Takker for svar!

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

Edited by laam

Share this post


Link to post
Share on other sites
RogerO

Det finnes ikke noe entydig svar. Mange forskjellige erfaringer og meninger. Jeg har hatt flere forskjellige biler, nye og gamle. Jeg har aldri dekket til en eneste komponent i motorrommet når jeg har tatt motorvask, og har aldri hatt et eneste problem etter motorvask. Bruk sunn fornuft. Ikke hold hold munnstykket 5 cm over elektriske komponenter uten bevegelse i flere sekunder. Kjenner ikke bilen du har, men tror det skal være veldig enkelt å fjerne plasten over motorblokka. Tar du av dette kommer du mye enklere til selve motoren, både for vask og for sjekk av lekkasjer. Motorrom med tilhørende komponenter er konstruert for tøffe forhold, så min mening er, ha bevegelse i munnstykket når du spyler og kjør på. Har du tilgang på trykkluft er dette en effektiv måte og tørke motorrommet på.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
laam
8 minutter siden, RogerO skrev:

Det finnes ikke noe entydig svar. Mange forskjellige erfaringer og meninger. Jeg har hatt flere forskjellige biler, nye og gamle. Jeg har aldri dekket til en eneste komponent i motorrommet når jeg har tatt motorvask, og har aldri hatt et eneste problem etter motorvask. Bruk sunn fornuft. Ikke hold hold munnstykket 5 cm over elektriske komponenter uten bevegelse i flere sekunder. Kjenner ikke bilen du har, men tror det skal være veldig enkelt å fjerne plasten over motorblokka. Tar du av dette kommer du mye enklere til selve motoren, både for vask og for sjekk av lekkasjer. Motorrom med tilhørende komponenter er konstruert for tøffe forhold, så min mening er, ha bevegelse i munnstykket når du spyler og kjør på. Har du tilgang på trykkluft er dette en effektiv måte og tørke motorrommet på.

Tusen takk for svar, Roger! :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Klykken

I mine yngre dager hadde jeg en honda civic fra 92 som jeg greide å glemme å stenge oljelokket på etter litt etterfylling. Kjørte noen kilometer før jeg innså hva som hadde skjedd, men hele motorrommet var fyllt med oljesøl.

 

Den tok jeg å dynket i avfetting (petrokjemisk), ventet ca 10min og spylte med  HT og kort avstand, rinse and repeat til den var tilstrekkelig fri for oljesøl. Dekket ikke til noe som helst. Benyttet bilen i mange år etter dette, uten noe trøbbel.  

 

Sier ikke at det er noe fasit, og det jeg gjorde i ungdommen var selvsagt uomtenksomt og lite lurt, men som nevnt over - bruk sunn fornuft. Det er ingen dårlig idé å dekke til det du anser som lite motstandsdyktig for vanninntrengning. Da er du i alle fall sikrere mot skader. 👍

 

Edit:

Gjerne bruk en børste/kost på områder med mye gris som sitter så slipper du forhåpentligvis mange runder. Jeg pleide å benytte avfetting og kost/børste på problemområder og på plast, skumlegge, spyle av og gå over med såpe og felgsvampen og ny avspyling. Deretter tørke av vannet på plast og andre lett tilgjengelige overflater, starte motoren og få den driftsvarm, for så å sette inn plastdeler med plastfornyer ved behov.

 

Uansett er det lurt å starte bilen rett etter for å få opp tempen nedi der og fordampe evt vann som har kommet til på litt ymse plasser.

Edited by Klykken
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
laam
4 timer siden, Klykken skrev:

I mine yngre dager hadde jeg en honda civic fra 92 som jeg greide å glemme å stenge oljelokket på etter litt etterfylling. Kjørte noen kilometer før jeg innså hva som hadde skjedd, men hele motorrommet var fyllt med oljesøl.

 

Den tok jeg å dynket i avfetting (petrokjemisk), ventet ca 10min og spylte med  HT og kort avstand, rinse and repeat til den var tilstrekkelig fri for oljesøl. Dekket ikke til noe som helst. Benyttet bilen i mange år etter dette, uten noe trøbbel.  

 

Sier ikke at det er noe fasit, og det jeg gjorde i ungdommen var selvsagt uomtenksomt og lite lurt, men som nevnt over - bruk sunn fornuft. Det er ingen dårlig idé å dekke til det du anser som lite motstandsdyktig for vanninntrengning. Da er du i alle fall sikrere mot skader. 👍

 

Edit:

Gjerne bruk en børste/kost på områder med mye gris som sitter så slipper du forhåpentligvis mange runder. Jeg pleide å benytte avfetting og kost/børste på problemområder og på plast, skumlegge, spyle av og gå over med såpe og felgsvampen og ny avspyling. Deretter tørke av vannet på plast og andre lett tilgjengelige overflater, starte motoren og få den driftsvarm, for så å sette inn plastdeler med plastfornyer ved behov.

 

Uansett er det lurt å starte bilen rett etter for å få opp tempen nedi der og fordampe evt vann som har kommet til på litt ymse plasser.

Mye god hjelp å få her. Tusen takk for gode tips og råd. Har kjøpt et motorvask kit ifra garasjetid.no. Meguiars Engine Clean, Koch-Chemie Motorplast og en detailer børste. Tenker at jeg surrer litt klebrig plastfolie rundt de mest eksponerte kontaktene, og holder konstant bevegelse i og god avstand med HT-spyleren. Har også tilgang til trykkluft slik som RogerO tipset om. Kan det være en idé å la motoren gå driftsvarm med panseret oppe, slik at den også "lufttørker" i tillegg? Eller er det best å lukke det igjen? Bare en tanke som falt meg inn akkurat nå. Uansett, igjen, takk for gode svar! :)

Edited by laam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Petecomplete

Jeg vet ikke om det er noe spesielt på med akkurat denne bilen men tror neppe du trenger å ta så voldsomme forholdsregler. Om du er nervøs kan du pakke inn kontakter osv i plastfolie og tape rundt endene med eltape. Det meste er nevnt, hold HT ett stykke unna, spyl ovenfra og ned. 

 

jeg har en audi A1 diesel jeg har vasket motorom på maaange ganger, har også tatt denne på søstra mi sin skoda fabia  før denne skulle selges. Min rutine er petrokjemi om det er grusomt møkkete (gummislanger osv liker ikke petrokjemi så dropper dette om jeg kan, vasker ofte nok nå til at jeg kan droppe det). Skumme ned eller påføre med trykkkanne, alkalisk forvask relativt sterkt blandet (typ 1:10 har jeg brukt), la virke 5-10 min mens jeg gnur løs møkk med en malepensel der det trengs i kriker og kroker. Detter spyler jeg med HT ovenfra og ned med god avstand og høy spredning på dysa. Detter går jeg over med klut og quickdetailer om det r noe jeg har oversett, tørker bort mest mulig vann, og bruker gummifornyer (3D magic blue bruker jeg)på en klut som jeg påfører på alt av plast og gummi (forsiktig og ikke få det på dynamo reima), så starter jeg motoren umiddelbart og lar den gå seg bruksvarm så vannet fordamper. Ferdig!

Edited by Petecomplete
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
laam
9 timer siden, Petecomplete skrev:

Jeg vet ikke om det er noe spesielt på med akkurat denne bilen men tror neppe du trenger å ta så voldsomme forholdsregler. Om du er nervøs kan du pakke inn kontakter osv i plastfolie og tape rundt endene med eltape. Det meste er nevnt, hold HT ett stykke unna, spyl ovenfra og ned. 

 

jeg har en audi A1 diesel jeg har vasket motorom på maaange ganger, har også tatt denne på søstra mi sin skoda fabia  før denne skulle selges. Min rutine er petrokjemi om det er grusomt møkkete (gummislanger osv liker ikke petrokjemi så dropper dette om jeg kan, vasker ofte nok nå til at jeg kan droppe det). Skumme ned eller påføre med trykkkanne, alkalisk forvask relativt sterkt blandet (typ 1:10 har jeg brukt), la virke 5-10 min mens jeg gnur løs møkk med en malepensel der det trengs i kriker og kroker. Detter spyler jeg med HT ovenfra og ned med god avstand og høy spredning på dysa. Detter går jeg over med klut og quickdetailer om det r noe jeg har oversett, tørker bort mest mulig vann, og bruker gummifornyer (3D magic blue bruker jeg)på en klut som jeg påfører på alt av plast og gummi (forsiktig og ikke få det på dynamo reima), så starter jeg motoren umiddelbart og lar den gå seg bruksvarm så vannet fordamper. Ferdig!

Jøss, høres ut som grei skuring. Mange takk! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pec

Trikset er at etter du er ferdig med motorvask så kjører du en god tur :) Da vil motoren bli varm og du damper ut vann fra alle steder som ikke skal ha det. 

Jeg jobber forøvrig i Garasjetid men her er 15 tips rundt motorvask, du har allerede kjøpt produkter så dette er kun teknikkene jeg vil vise deg: 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
laam
24 minutter siden, Pec skrev:

Trikset er at etter du er ferdig med motorvask så kjører du en god tur :) Da vil motoren bli varm og du damper ut vann fra alle steder som ikke skal ha det. 

Jeg jobber forøvrig i Garasjetid men her er 15 tips rundt motorvask, du har allerede kjøpt produkter så dette er kun teknikkene jeg vil vise deg: 

 

Selveste! Fantastisk :D 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Scandicshine.no

Som flere over sier, så er det forskjell fra bil til bil. Har tatt mange 100 motorvask og aldri fått noen problemer. Man bør selvfølgelig ikke spyle direkte på komponenter med høytrykk på full gass. :) 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
laam
37 minutter siden, Scandicshine.no skrev:

Som flere over sier, så er det forskjell fra bil til bil. Har tatt mange 100 motorvask og aldri fått noen problemer. Man bør selvfølgelig ikke spyle direkte på komponenter med høytrykk på full gass. :) 

Takker for svar! Skal bli spennende å prøve det ut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
challenger

Er det bensinmotor du har? Jeg har akkurat vasket 207 1,4 HDI her. Dusjet vått motorrom med Scholl Boost og skriver DCN mens det tørker ca. 15 min. Jeg tok av motordekselet og dusjet godt med prickbort. Surfex 1:15 etter noen minutter og skumla motorrom og panserets underside. Hadde tatt frem børste, men det var ikke verre enn at jeg bare spylte med ht uten å børste noe som helst. Jeg var forsiktig rundt dynamo og multireima, og elektriske kontakter på div sensorer. Ellers er det som nevnt over, bruk hodet. Har du tilgang til varmtvann ht så løsner inngrodd dritt og olje lettere. Lykke til. Bilde før jeg har tørket over Scholl Boost

04BE1744-3A28-400C-AAA5-0C8191CFFF38.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
laam
1 time siden, challenger skrev:

Er det bensinmotor du har? Jeg har akkurat vasket 207 1,4 HDI her. Dusjet vått motorrom med Scholl Boost og skriver DCN mens det tørker ca. 15 min. Jeg tok av motordekselet og dusjet godt med prickbort. Surfex 1:15 etter noen minutter og skumla motorrom og panserets underside. Hadde tatt frem børste, men det var ikke verre enn at jeg bare spylte med ht uten å børste noe som helst. Jeg var forsiktig rundt dynamo og multireima, og elektriske kontakter på div sensorer. Ellers er det som nevnt over, bruk hodet. Har du tilgang til varmtvann ht så løsner inngrodd dritt og olje lettere. Lykke til. Bilde før jeg har tørket over Scholl Boost

04BE1744-3A28-400C-AAA5-0C8191CFFF38.jpeg

Jøss, så utrolig flott det ble! Det er en bensinmotor jeg har ja, og jeg har hørt rykter om at dette muligens kan by på litt flere problemer. Men, etter å ha lest inne på forumet her, og fått mange gode tips og triks, føler jeg meg nå mye tryggere. Gleder meg til å prøve, og satser på et like fint resultat! Tusen takk for svar :) 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...