Jump to content
Petecomplete

Hologrammer og merker etter buffing av coating. 1 gang

Recommended Posts

Petecomplete

Hei. Har nylig lagt coating (3D ceramic coating) for første gang og støtte på problemer med at det ble dannet hologrammer under buffing ( i selve coatingen, holoene bytter retning alt ettersom retning det buffes. Video 1). Det ferdige resultatet var og kjempeskuff 😒 Etter tips om at jeg kanskje buffet for hardt prøvde jeg på buffe mykere, hardere, forskjellig type mikrofiber etc etc underveis. Samme resultat. Det lot seg ikke buffe bort uansett hvor lenge jeg holdt på. Når coatingen herdet ble holoene den retningen jeg sist dro kluten.  Jeg har også filmet på delen av panseret som ikke hadde fått coating enda, og man kan se at det ikke er hologrammer overhodet. (video 2 med coating, video 3 uten coating)

Video 1

Video2

Video 3

På lag nr 2 ble problemene enda større. Holoene ble mye mer fremtredende og i tillegg ble det stygge merker flere steder (som jeg ikke så under led lyset men som ble tydelig når coatingen herdet). Mistenker at de ble laget av påføringssvampen m suede kluten under påføring av lag 2, eller kanskje mikrofiberen. Det føltes litt som om jeg gnidde på en sticky klarlakk, eller malte strøk 2 før strøk 1 var tørt. Brukte hodelykt under buffing for å se hva jeg drev med. Den anbefalte tiden mellom lagene er 30-45 minutter, og jeg påførte lag 2 45-55 min etter 1 lag. Temp var 19.5 grader. Det var en helt annen følelse på lag 2. Det krevde mer coating for at påføringssvampen skulle gli skikkelig, og det føltes som det første laget på ett vis ble løst opp og sticky når jeg skulle legge lag 2. Jeg fortsatte alikevel og det var  tidkrevende å buffe siden jeg prøvde å buffe så lenge at holoene forsvant (funka ikke), noe som førte til at lag 2 sikkert ble lagt over 90 min senere på siste del av bilen. Når jeg kom rundt og fikk se panseret (som ble lagt først i begge tilfeller) i motlys fra LED lyset forfra fikk jeg helt hakeslepp. Tåkete felter, holoer, og striper over hele panseret. Det så ut som jeg omtent ikke har buffa i det hele tatt, men jeg har altså gått veldig systematisk til verks. Ganske sikkert på at merkene er blitt satt i det første laget av påføringen av lag 2, og ikke kunne buffes vekk fordi det allerede er delvis herdet. Video 4 viser panseret 45 min etter lag 2.

Video 4

Hva i all verden har jeg gjort galt her??? Har jeg bomma på tid/temp? Klutene for dårlige? Lakken var helt strøken før påføring.  Jeg skjønner ikke hvordan jeg skulle kunne buffe mer enn jeg har gjort. Vendt kluten relativt ofte, byttet klut 3 ganger underveis osv. Sykt demotivert etter over 25 timer polering og pirking. Tror faktisk jeg aldri kommer til å prøve meg på det her igjen etter nesten en uke arbeid for det her resultatet. ☹️

Panseret var som på video, totalt krise. Desperat tenkte jeg "likt løser likt" og tok masse coating på påføringssvampen og påførte for tredje gang på små felter og buffet umiddelbart. Det hjalp en del på flekker og tåkete felter, men holoene er fortsatt der. Regner med dette ikke blir så stas når jeg kjører bilen ut i dagslys...

NB: Bilen var vaska ned properly, claya og maskinpolert 1 steg med 2 stegs på utsatte og mer ripete områder (førerside, fangere og panser). Jeg hadde gått over dørkarmer, dørhåndtak og vanskelige steder med poleringscone på drill og virkelig fått bilen strøken. Det var wipa ned med isopropanol/batterivann 2 ganger og så tørket over en siste gang.

Edited by Petecomplete

_Makki_

1. Det er ikke hologramer du har problemer med men produkt rester. Ganske mye også. Du flytter altså på produkt restene uten å klare buffe de av.

2. Coatingen du brukte sies skal være lett å legge. Jeg kjenner ikke produktet i det hele tatt så anbefaler deg å kontakte leverandør. Han er flink til å hjelpe og kjenner nok produktet inn og ut.

3. Ville anbefalt deg også å bruke hansker når du buffer av coating ;)

• DCN Point 1

Petecomplete
7 timer siden, _Makki_ skrev:

1. Det er ikke hologramer du har problemer med men produkt rester. Ganske mye også. Du flytter altså på produkt restene uten å klare buffe de av.

2. Coatingen du brukte sies skal være lett å legge. Jeg kjenner ikke produktet i det hele tatt så anbefaler deg å kontakte leverandør. Han er flink til å hjelpe og kjenner nok produktet inn og ut.

3. Ville anbefalt deg også å bruke hansker når du buffer av coating ;)

ja vet det er produktet det sitter i, eller "vokshologrammer" som jeg har hørt det kalt når man bruker voks :P Når coatingen stivna fremstår de som vanlige holoer, og er stivna i siste retning. Jeg var i kontakt med han på melding, da jeg stort sett er der fysisk og handler. Han kunne ikke helt forstå det. Mulig jeg har lagt for tykt med coating? tenkte å ta en prat m han igjen og høre hva jeg kan ha gjort feil. Nå blir det sånn over vinteren uansett.. har ikke tid og ork til å gjøre noe med det nå.

Ellers bruker jeg nitrilhansker og maske når jeg jobber med coating, men måtte ta de av for å operere mobiltelefonen for filming.

Edited by Petecomplete

polishduden

Jeg og @Petecomplete har snakket sammen nå. Vi skal ta oss en runde og få ryddet opp i kreshe :)

• Like 1
  • DCN Point 1

Petecomplete

Jepp :) er nok ganske sikker på at jeg har kløna det til litt med mengde når jeg har påført, og at klutene ikke har hatt tilstrekkelig oppsugingsevne og derfor har d blitt vrient å buffe det helt clean. Polishduden mente dette skulle være relativt greit å rydde opp i til våren om jeg vil siden lakken er strøken under. I dagslys ser det ikke så gærnt ut, man må innpå m led lampe for å se defektene så det blir sånn i vinter. Spendt på å se åssen coatingen funker på vinterguffa!