Jump to content
Sign in to follow this  
Daniel87

Dårlig holdbarhet på voks

Recommended Posts

Daniel87

Hei. Tok for noen uker siden en litt mer grunndig vask av hilux’en før den ble voksa med fusso. Tok 3 runder med prickbort, samt 3 runder med ironX før håndvask. Tørket bilen å la på fusso. Etter nesten to uker med bare regn å lite bilvask var det dags for en vask, men ser da at vannet ligger helt flatt på stort sett hele bilen. Hva har gått galt her? 

hans k

den fussoen har eg brukt på min og den har holdt ca 8 mnd. med vask ofte, så her kan det vera underaget muligens. var lakken bra då då du la den på etter nedvasken.

berre litt tanker om det, legger altid fussoen på polert lakk sjølv. eller rensa om det er godt nok med det. men. min preller ikkje så masse som den gjorde som ny. men det er fremdeles god beskytelse i den. men  eg har ikkje svar berre tanker her.

Knutis

På min 2017 Hyundai Ioniq har jeg i løpet av de to årene jeg har eid den, ikke fått en eneste voks til å henge på panelene lenger enn 3-4 uker.
Tilogmed min budsjettvinner Collinite845 forsvant som dugg for solen, helt uavhengig av forarbeide, temperatur under legging osv.

Jeg har konkludert med at ikke alt henger på alle biler rett og slett, men er du i tvil: prøv en annen voks, elle evt en coating. :)

• Like 1

Haugrud

Brukt bøttesåpe med voks i og heller ikke tatt wipedown før du la fusso? Det vil ihvertfall redusere varighet betraktelig..

rogersolmyr
51 minutter siden, Knutis skrev:

På min 2017 Hyundai Ioniq har jeg i løpet av de to årene jeg har eid den, ikke fått en eneste voks til å henge på panelene lenger enn 3-4 uker.
Tilogmed min budsjettvinner Collinite845 forsvant som dugg for solen, helt uavhengig av forarbeide, temperatur under legging osv.

Jeg har konkludert med at ikke alt henger på alle biler rett og slett, men er du i tvil: prøv en annen voks, elle evt en coating. :)

Jeg har også opplevd Ioniq som vanskelig med voks 🙂 Men Cquartz UK 3.0 funker som bare det. Men uansett voks eller coating er forarbeidet viktig og en wipedown før man legger sluttproduktet er som regel veldig lurt (uten at jeg vet noe som helst om Fusso) 🙂 

• Like 1

trogha
8 timer siden, Daniel87 skrev:

Hei. Tok for noen uker siden en litt mer grunndig vask av hilux’en før den ble voksa med fusso. Tok 3 runder med prickbort, samt 3 runder med ironX før håndvask. Tørket bilen å la på fusso. Etter nesten to uker med bare regn å lite bilvask var det dags for en vask, men ser da at vannet ligger helt flatt på stort sett hele bilen. Hva har gått galt her? 

Som nevnt er dette en kjent utfordring med voks generelt, og du trenger nødvendigvis ikke ha gjort noe feil. De fleste får veldig god holdbarhet (6-12mnd) med Fusso, og i noen tilfeller varer den bare til første vask. Regner med vannet lå flatt etter håndvask?

• Like 1

Daniel87

Ja vannet lå flatt også etter håndvask. Ingen voks i såpa jeg brukte heller. Bilen ble polert for 2 mnd sider ca. 

ØHN

Jeg har også en bil som over 3 år / 55.000km har fått både Swissvax voks / PA Master sealant. På denne bilen holder det bare noen uker. Aldri opplevd maken.

Jeg har som alltid prioritert grundig forvask fremfor å skåne LSP for kjemi. Bilen holder seg så godt som swirl-fri med det.

Min løsning har blitt å bruke bøttesåpe med litt voks i seg. Da har den helt grei vannskrekk, og går fint å tørke.

Gode vaskerutiner er uansett det viktigste for å ta vare på eksteriøret.

Daniel87

Skal sies at denne bilen er helt jævelig å polere også. Får nesten ikke tørket bort poleringsoljene, å det støver no vannvittig uanset hva slags middel å puter man bruker

hans k
1 time siden, Daniel87 skrev:

Skal sies at denne bilen er helt jævelig å polere også. Får nesten ikke tørket bort poleringsoljene, å det støver no vannvittig uanset hva slags middel å puter man bruker

kan bekrefte det. min siste job det.---17 t medå prøve å få det bra....men ja...det gjekk på eit vis...men...svart toyta varebil  lakk...men får no sjå kor lenge den holder. håper kunden husker å oppdatre meg. eller eg ta ein fin bilvask på hans bil.

Edited by hans k

Scandicshine.no

Lønner seg alltid å rense lakken før man påfører voks eller forsegling. Kjøre en runde fin polering og ta wipedown før påføring. Man burde også claye for å få en helt ren lakk. 

Daniel87

Bilen ble polert her i sommer før voksen ble påført. Men må jo være noe med lakken på denne bil, for tok en grunndig vask her om dagen, med prickbort, skum ig håndvask. Å etter tørking av bilen så var det grå striper langs hele sida på bil. Dette skjer hver gang jeg har brukt avfettning. Eneste som har fjernet dette er polering.

trogha

Normalt sett vil man få noe bedre holdbarhet ved en eller annen form for polering før voks, men i de tilfellene hvor voksen varer en vask eller to utgjør det liten eller ingen forskjell.