Jump to content
Larsen91

Forklaring på ulike begreper

Recommended Posts

Larsen91

Hei.

Jeg holder på med å lage en ny hjemmeside for et firma som driver med bilpleie, dekk og felg, og bilverksted. Jeg har laget en bilpleie-side med litt enkel generell info om hvorfor man bør gi bilen sin pleie og ønsker å ta med en del begreper som selvfølgelig firmaet tar forskjellige priser for. Jeg spør jo selvfølgelig firmaet også men de er ikke alltid så gode til å sette ord på ting...

Jeg vil jo at kundene som får et prisoverslag kan gå inn på siden og lese om akkurat hva de faktisk skal betale for. Derfor ønsker jeg som aldri har drevet med bilpleie selv eller har noen kunnskaper om det å få en to-tre linjer om de forskjellige begrepene som er enkle for "vanlige" folk å forstå.

Begrepene jeg ønsker litt enkel forklaring på er:

Lakkrens

Dyprens

Rubbing

Polering

Lakkforsegling

Tommy

Lakkrens, kan være alt fra vasking med såper og kjemi, til polering.
Dyprens brukes ofte om rensing av stoff i seter og gulvtepper med rensemaskin
Rubbing er vel en dialektform for grov polering
Polering er fjerning av riper, oksidasjon og oppglansing av lakk. Grovpolering for å fjerne dype riper/defekter, finpolering for å fjerne eventuelle hologrammer etter grovsteg, fjerne lette vaskeriper og hente frem glans.
Lakkforsegling er å legge en beskyttelse til slutt LSP (Last Step Product som man kaller det på fagspråket) som kan være voks, sealer (flytende voks ofte polymerbasert) eller coating..

Larsen91

Mange takk for svar. Jeg skriver inn og hører med bilpleiegutta der om de blir fornøyde.

Edit: Fått skrevet inn noe. Blir nok endret på men dette er det jeg har nå hvertfall.

GCeh6[1].png

Edited by Larsen91

Tommy

Jeg ville byttet ut "rubbing" med Grovpolering, og "polering" med Finpolering.

• Like 1

trogha

Har du spurt firmaet om hva de mener lakkrens er?

Ordet lakkrens har også ofte blitt brukt til å beskrive både håndpolering og "rubbing" blant en del bilpleiefirmaer opp igjennom årene. Hvis det faktisk bare er en nedvask før polering synes jeg det er unødvendig å ha det med i (pris)listen. Dette er noe som må gjøres før polering uansett, og kundene kan liksom ikke velge å droppe nedvasken før polering for å spare penger. Å sette poleringsmaskin på lakk full av asfaltprikker og metallpartikler er jo strengt tatt galskap.

Larsen91
2 hours ago, trogha said:

Har du spurt firmaet om hva de mener lakkrens er?

Ordet lakkrens har også ofte blitt brukt til å beskrive både håndpolering og "rubbing" blant en del bilpleiefirmaer opp igjennom årene. Hvis det faktisk bare er en nedvask før polering synes jeg det er unødvendig å ha det med i (pris)listen. Dette er noe som må gjøres før polering uansett, og kundene kan liksom ikke velge å droppe nedvasken før polering for å spare penger. Å sette poleringsmaskin på lakk full av asfaltprikker og metallpartikler er jo strengt tatt galskap.

Var der i dag for å vise fram siden som den ser ut sålangt. Var mye å gjøre og liten tid pga vinterdekksesongen er i gang, men skal tilbake og få mer utfyllende svar om et par dager.

Altså, alt mellom den vanlige bilvasken fram til en poleringsmaskin rører bilen tar de som lakkrens. Altså å bruke sånn kjemikalie som fjerner metallpartiklene mens bilen er våt, og gå over med sånn clay-klut-sak.

Og dette er bare sånn at vanlige folk skal få litt info om hva som faktisk gjøres med bilen og hva begrepene betyr. Ikke at de kan velge bort lakkrens.