Gå til innhold

Utslitte pads og rengjøring av dem

Prinsen

Recommended Posts

Heisann! Litt usikker på om denne passer best i nybegynner eller produkter.

Hvordan vet dere når pads er rene nok og når de er oppbrukt? 

Jeg har i lang tid brukt håndproduktene til Swissvax og bare dyttet hvite og sorte pads i vaskemaskinen på 40 grader (sort og hvit adskilt). De hvite forblir hvite og de sorte forblir sorte. Null stress. Nå har jeg derimot gått til innkjøp av en DA med tilhørende pads for å få gjort noe med noen riper fra en annen bils dør, men jeg har forstått det slik at det er anbefalt å ikke putte pads i vaskemaskinen. Kun en bøtte med en grei blanding Surfex/vann og la det stå over natten, før man skyller av dagen etterpå. Problem: de gule Rupes-padsene er langt ifra gule lenger. Jeg brukte pad claw rett etter bruk for å fjerne så mye som mulig fra overflaten, men etter masse skylling og gnukking i vann er de fremdeles litt gul/grå enkelte steder. Er det meningen jeg skal få de helt gule igjen? Hvordan vet jeg de er rene nok?

I tillegg, hvordan kan jeg se om de er oppbrukt og ikke lenger bør benyttes? En ting er å se dette på håndpads jeg har brukt tidligere, for da er potensiell skademulighet svært liten, men på en DA (eller roterende) kan jeg se for meg at utslitt pads kan gjøre vesentlig større skade. Så når sier dere stopp og kjøper nye pads?

2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør
2017 Peugeot 3008 SUV | grå platinum med nappa mistral skinninteriør

sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert september 2020)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sier stopp når putene blir grovere i overflaten, altså spytter skum og har "hull" i seg av for hardt brukt. Min erfaring er at padbørste til skum er døden for skumputer, iallefall de grovere putene. 
Så når det spytter skum "over alt" så kasserer jeg de, eller klipper de opp og bruker de som håndpoleringspads til små områder. 

Jeg bruker kun trykkluft til å rengjøre pads under bruk. Surfex-vask etter bruk, klemmer, skyller og blåser de etterpå. Jeg er forsiktig med å tørke de på full guffe på feks DA-maskin da jeg har opplevd at padden er såpass løs at den strekker seg når den blir spunnet opp og ikke blir seg selv igjen. 

Ellers så har jeg vasket pads i vaskemaskinen titalls ganger uten å kan si at det har ødelagt de.. Eller, jeg kokte et par gamle koch chemie heavy cut pads på 90 grader en gang, de var det bare å kassere. 🙃

• Liker 1

Hilsen Stian

RSR Autospa

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...