Gå til innhold
rudilgr

Våtsliping av appelsinlakk

Recommended Posts

rudilgr    200
rudilgr

Som topic sier, er det trygt å slipe ned all appelsinlakk på bilen, og få den HELT blank og glatt igjen? er mye....

IMG_0207.jpg

Bilen ble lakkert i 2004... Har hørt noen har sagt slikt bør gjøres før lakken er skikkelig herdet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

Lakkert i 2004 så er de i allefall herda bra nok, om du skal våtslipe vekk appelsinlakk så tror jeg at jeg hadde prøvd å få målt tykkelsen på lakken før du setter i gang, en vet jo ikke hvor mye lakk en har der og mht appelsinlakk fjerner en jo en del.

sjekk om noen her han ta en måling av lakken din med feks en PTG måler, alternativt sjekke hos en lakkerer om han kan måle først.

Tar du det uten måling så ikke vær for hard og ta noen pass og sjekk hva du fjernet visuelt, går du imellom er det lakkering som må til...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rudilgr    200
rudilgr
Lakkert i 2004 så er de i allefall herda bra nok, om du skal våtslipe vekk appelsinlakk så tror jeg at jeg hadde prøvd å få målt tykkelsen på lakken før du setter i gang, en vet jo ikke hvor mye lakk en har der og mht appelsinlakk fjerner en jo en del.

sjekk om noen her han ta en måling av lakken din med feks en PTG måler, alternativt sjekke hos en lakkerer om han kan måle først.

Tar du det uten måling så ikke vær for hard og ta noen pass og sjekk hva du fjernet visuelt, går du imellom er det lakkering som må til...

Da får jeg slenge ut et spm her da, er det noen her inne som bor i nærheten av glåmdalsdistriktet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Brynjar    1 477
Brynjar

Er ikke noe problem å slipe den, men du bør som Truls sier ta litt målinger og helst undeveis også.

Lube, slipe(6-10pass i samme retning med lett trykk), tørk av lube og inspiser, måle.. Husk å bruke bakplate, hvis ikke skal du slite med å få det helt "flatt."

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rudilgr    200
rudilgr
Er ikke noe problem å slipe den, men du bør som Truls sier ta litt målinger og helst undeveis også.

Lube, slipe(6-10pass i samme retning med lett trykk), tørk av lube og inspiser, måle.. Husk å bruke bakplate, hvis ikke skal du slite med å få det helt "flatt."

Har sinnsykt lyst men er sinnsykt skeptisk på å begynne med en sånn jobb og... Finnes det billige lakkmålere som duger til noe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Brynjar    1 477
Brynjar
Har sinnsykt lyst men er sinnsykt skeptisk på å begynne med en sånn jobb og... Finnes det billige lakkmålere som duger til noe?

Du er ikke avhengig av lakkmåler, selv om det er veldig kjekt å ha, i alle fall på en førstegangs sliping.

Hvis du starter med 3000korning så er ikke dette nødvendigvis mye mer aggressivt en mange av de andre kombinasjonene som brukes av roterende masking med ull og grov rubbing.

Det rimeligste du kommer over av målere, meg bekjent er vel PaintDetectiveGauge eller PTG som den kalles. Ligger på SS sine sider til 2,6k eller rundt 2k hvis du bestiller direkte fra england. Vet ikke om det er så mange som har måler, men noen er det vel kanskje i området ditt. Er ikke uvanlig at lakkerere har dette i sin portfolio så du kan jo sjekke det også..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rudilgr    200
rudilgr
Du er ikke avhengig av lakkmåler, selv om det er veldig kjekt å ha, i alle fall på en førstegangs sliping.

Hvis du starter med 3000korning så er ikke dette nødvendigvis mye mer aggressivt en mange av de andre kombinasjonene som brukes av roterende masking med ull og grov rubbing.

Det rimeligste du kommer over av målere, meg bekjent er vel PaintDetectiveGauge eller PTG som den kalles. Ligger på SS sine sider til 2,6k eller rundt 2k hvis du bestiller direkte fra england. Vet ikke om det er så mange som har måler, men noen er det vel kanskje i området ditt. Er ikke uvanlig at lakkerere har dette i sin portfolio så du kan jo sjekke det også..

Når jeg tenker meg om så husker jeg at et firma jeg jobbet for før har en sånn lakkmåler... hmmmm... kanskje jeg får lånt den :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Brynjar    1 477
Brynjar
Når jeg tenker meg om så husker jeg at et firma jeg jobbet for før har en sånn lakkmåler... hmmmm... kanskje jeg får lånt den :D

Ja, der har du jo det billigste svaret..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rudilgr    200
rudilgr

eneste som gjenstår nå da, er at ferien må unnagjøres, og jeg må slå meg HARD!!! hehe... er go'bilen dette, så er som skrevet over her skeptisk...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øivind    32
Øivind

Tror jeg ville sjekket om noen hadde en pneumatisk sliper til denne jobben, eventuelt investert i en selv og så lånt trykkluftanlegg og garasje.. sparer masse tid, og lettere å få bra resultat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Brynjar    1 477
Brynjar
Tror jeg ville sjekket om noen hadde en pneumatisk sliper til denne jobben, eventuelt investert i en selv og så lånt trykkluftanlegg og garasje.. sparer masse tid, og lettere å få bra resultat.

Word.. I alle fall når det er snakk om slike store områder. Når man sliper med lufttrykk og DA bevegelsene så er dette en mindre aggressiv kombo også en for hånd rett opp og ned. 3M har jo noen flotte pneumatiske sliperondeller... De er vel heller ikke veldig kostbare mener jeg å huske..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rudilgr    200
rudilgr
Word.. I alle fall når det er snakk om slike store områder. Når man sliper med lufttrykk og DA bevegelsene så er dette en mindre aggressiv kombo også en for hånd rett opp og ned. 3M har jo noen flotte pneumatiske sliperondeller... De er vel heller ikke veldig kostbare mener jeg å huske..

Hva med en GEBE sliper fra Torshov? burde kunne duge den og, billig, og holder den til denne jobben er det egentlig greit nok...? kompressor har jeg selv... så den biten er grei...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Brynjar    1 477
Brynjar
Hva med en GEBE sliper fra Torshov? burde kunne duge den og, billig, og holder den til denne jobben er det egentlig greit nok...? kompressor har jeg selv... så den biten er grei...

Det burde fungere bra det også.. Hvis du sender Kazzper PM så kan sikkert han være behjelpelig med egnet papir til slipingen.

Hvis du skal slipe med luft kan det være greit å starte med 2000korning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig