Jump to content
XRoberts

EU kontroll, rust på dempertårn

Recommended Posts

XRoberts

Hei dere. Har nettopp hatt bilen til EU kontroll og den blev ikke godkjent :( feilen er korrosjon på bærende element, nærmere betegnet venstre demper tårn. Han sa at skaden er i begynnelsesfasen så det er ikke så voldsomt endnu.

Bilen er en Rav4 fra 2002 kjøpt for 2,5 år siden med 220000 km. Hadde dere investert i å reperere hvis prisen er over 10.000?

Har lagt til bilder. 

IMG_20200624_140323.jpg

IMG_20200624_140330.jpg

IMG_20200624_140337.jpg

IMG_20200624_140345.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knutis

Her syns jeg kontrolløren har vært i overkant streng mtp rustens omfang. Men dette bør ikke koste mye å fikse, kappe ut og sveise inn helt stål.
Ingen heksekunst å holde bilen på veien noen år til mener jeg.

Vi har selv en 04-modell til konebil, og jeg mener bilen er verdt 10k i påkost da tilsvarende BRA bil vil koste oss minst 30-50k i innkjøp.
Feks en slik: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=182693306

Share this post


Link to post
Share on other sites
XRoberts

Hei! Tak for svar! :) hadde du tatt en ny kontroll hos et annet verksted? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knutis

Nå som resultatet av kontrollen er oversendt SVV, er det ikke vits å ta ny kontroll uten at feilen er utbedret.
Men jeg hadde kanskje ikke tatt kontroll hos dette verkstedet ved en senere anledning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristian

Slik jeg ser det er det nok bedømt for strengt, men ser jo ikke det som er under den plastkanalen.

Du kan få kontrollen overprøvet hos Statens Vegvesen, du må betale for den kontrollen men verkstedet plikter å refundere deg for sin kontroll viss SV sin kontroll fører til at bilen blir godkjent.

Du kan vurdere om du har en sak ut i fra SV veiledning om bedømming av rust.

https://www.vegvesen.no/_attachment/2354658/binary/1268394?fast_title=Bedømming+av+rustskade.pdf

Uansett bør skaden repareres om bilen fortsatt skal brukes.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lyngaas
15 timer siden, Kristian skrev:

Slik jeg ser det er det nok bedømt for strengt, men ser jo ikke det som er under den plastkanalen.

Du kan få kontrollen overprøvet hos Statens Vegvesen, du må betale for den kontrollen men verkstedet plikter å refundere deg for sin kontroll viss SV sin kontroll fører til at bilen blir godkjent.

Du kan vurdere om du har en sak ut i fra SV veiledning om bedømming av rust.

https://www.vegvesen.no/_attachment/2354658/binary/1268394?fast_title=Bedømming+av+rustskade.pdf

Uansett bør skaden repareres om bilen fortsatt skal brukes.

 

17 timer siden, Knutis skrev:

Her syns jeg kontrolløren har vært i overkant streng mtp rustens omfang. Men dette bør ikke koste mye å fikse, kappe ut og sveise inn helt stål.
Ingen heksekunst å holde bilen på veien noen år til mener jeg.

Vi har selv en 04-modell til konebil, og jeg mener bilen er verdt 10k i påkost da tilsvarende BRA bil vil koste oss minst 30-50k i innkjøp.
Feks en slik: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=182693306

Hvordan kan dere si at dette er i overkant strengt?

Det er jo tross alt to synlige hull rett gjennom dempertårnet på ene bildet.

 

image.png

Edited by Lyngaas

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knutis
54 minutter siden, Lyngaas skrev:

Hvordan kan dere si at dette er i overkant strengt?

Det er jo tross alt to synlige hull rett gjennom dempertårnet på ene bildet.

Vel, nå sitter vi og mener på internett, basert på et bilde som er lagt ut.
Basert på min erfaring med biler og rust som har vært inne til kontroll, mener jeg basert på bildet at dette kan være strengt vurdert.
Bruker vi eksemplet du la ut, mener jeg at bildet ikke viser over 25% svekkelse.

Jeg står uansett også bak vurderingen min at dette ikke nødvendigvis er en kostbar fix, med mindre det viser seg at hele demperinnfestingen under lakken er fullstendig krokan.
Men skal jeg vite det med sikkerhet må jeg ta bilen i øyesyn selv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha
19 timer siden, Knutis skrev:


Vi har selv en 04-modell til konebil, og jeg mener bilen er verdt 10k i påkost da tilsvarende BRA bil vil koste oss minst 30-50k i innkjøp.
Feks en slik: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=182693306

Jeg leter etter en konebil som kun skal brukes til småkjøring, med automat, bensin og 4x4.

Har du prøvd å lese ut feilkoder på din rav?

 

Vet flere som ikke får lest av feilkoder på 2004 modellene til rav 4, selv på merkeverksted. 

 

Beklager for OT.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knutis
9 minutter siden, trogha skrev:

Jeg leter etter en konebil som kun skal brukes til småkjøring, med automat, bensin og 4x4.

Har du prøvd å lese ut feilkoder på din rav?

 

Vet flere som ikke får lest av feilkoder på 2004 modellene til rav 4, selv på merkeverksted. 

 

Beklager for OT.

 

Vi har 2.0 diesel i vår, jeg bruker Toyota's Techstream til å lese av feilkoder på landcruiseren, men har aldri prøvd på Rav'en.
Kan gjøre et forsøk når fruen er tilbake fra ferie. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
XRoberts

Jeg har lest av feilkoder på min fra 2002. Jeg bruker bare Mobilscan + app. 

Tak for alle svar i øvrigt! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha
2 timer siden, Knutis skrev:

Vi har 2.0 diesel i vår, jeg bruker Toyota's Techstream til å lese av feilkoder på landcruiseren, men har aldri prøvd på Rav'en.
Kan gjøre et forsøk når fruen er tilbake fra ferie. :)

Ifølge merkeforhandler gjelder dette kun 2004 modellene til rav 4, når man plugger inn diagnoseapparat får den ikke kontakt med ecu eller andre hjerner. Usikker på om det er en feil som kommer med årene, dog rart om de skulle være slik fra de var ny.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knutis
25.6.2020 - 13.51, trogha skrev:

Ifølge merkeforhandler gjelder dette kun 2004 modellene til rav 4, når man plugger inn diagnoseapparat får den ikke kontakt med ecu eller andre hjerner. Usikker på om det er en feil som kommer med årene, dog rart om de skulle være slik fra de var ny.

Fikk kontakt med 5 moduler og fikk lest av bl.a feil på EGR, startsperre og cruisecontrol.

 

A8B5A9A5-4397-4370-BB9A-3F570C12545B.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha
8 timer siden, Knutis skrev:

Fikk kontakt med 5 moduler og fikk lest av bl.a feil på EGR, startsperre og cruisecontrol.

 

A8B5A9A5-4397-4370-BB9A-3F570C12545B.jpeg

👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...