Jump to content
Sign in to follow this  
Megalomania

Ulyd når clutch er utkoblet

Recommended Posts

Megalomania

Hei, 

Startet bilen å hørte en ulyd fra området rundt motor/girkasse. Slo motoren momentant av for å sjekke oljenivå div.. Prøvde igjen å starte å visste seg at lyden gikk umiddelbart bort når jeg trådde inn clutchen. Første jeg tenkte var utløserlager/clutch/svinghjul. 

Tør ikke bruke bilen inntil videre. Sjekk video for ulyd. Har dere noen tips? 

Gjelder caddy 09mod 160k km

Ulyd kommer på 0:07 når samboeren min slipper ut clutchen.

https://vimeo.com/424370199?ref=em-share

Edited by Megalomania

Swiffer

Hvilken motor? Doble svinghjul liker å løse seg opp i flere deler etterhvert.

Lyngaas
25 minutter siden, Swiffer skrev:

Hvilken motor? Doble svinghjul liker å løse seg opp i flere deler etterhvert.

Du er nok inne på noe med DMF. Alle biler er forøvrig utsatt, men VW har hatt mye problemer på nyttekjøretøyene sine med disse svinghjulene.

Forøvrig vanskelig å si kun på lyd. Ville nok tatt en diagnose hos VW verksted.

Megalomania

Fikk konstatert defekt svinghjul. Så da trenger jeg ikke å tenkte på hva jeg skal bruke feriepengene på iår 😎

Tommy

Jeg byttet på min 2006 VW caddy, å det tok 3-4 timer å gjøre. Jeg bestillte komplett sett med enkelmasse svinghjul så slipper jeg at det skjer igjen. Liker best å handle lokalt, men fordi om jeg hadde 30% rabatt hos min lokale leverandør, så var det 4-5000.- billigere å kjøpe fra Mister Auto på nett. Dette var komplett sett fra Valeo, med svinghjul, trykkplate, lamell og utløserlager.

• Like 1

Megalomania

Det blir byttet til originalt slik som står på. Har selv ikke kompetansen til å ombygge til enkeltmasse og det gjorde ikke verkstedet heller. 

Swiffer

Et Kit med enkeltmasse svinghjul er plug'n'play, som det heter på nynorsk. Nettopp skiftet selv på en Toyota diesel, ca halv pris kontra dobbeltmasse.

Tommy
5 timer siden, Megalomania skrev:

Det blir byttet til originalt slik som står på. Har selv ikke kompetansen til å ombygge til enkeltmasse og det gjorde ikke verkstedet heller. 

Det kommer som et helt sett, å er som nevnt over her, plug & play. Ingen modifisering, bare skru av de gamle dobbelmasse svinhjulet, og montere det nye enkelmasse med ny clutch, trykkplate og utløserlager. Gjør du dette, så slipper du at et nytt (dobbelt så dyrt) dobbelmasse svinhjul ryker igjen etter en stund. Å hvis hverkstedet ikke har kompetanse til å montere dette, så hadde jeg ikke tatt sjangsen på å levere bilen inn der.

Megalomania

Tror nok det blir verkstedet som får gjøre slik de anbefaler. Har verken kompetanse eller tilgang til utstyr/løftebukk for en slik jobb. Leser uansett at flere får andre plager ved en slik konventering.