Jump to content
Bjorni11

Steinsprut rustskade

Recommended Posts

Bjorni11

Har en del smårust flekker i panseret på min Audi A3. Se vedlagte bilder! Har nå bestemt meg for å prøve å gjøre noe med det. Har lest at det skal være mulig å skrape bort rusten med kniv, for så å ta på ny lakk med lakkstift. Vil dette gi et akseptabelt resultat? Er det andre ting jeg også bør gjøre? 

PS: jeg er nybegynner og har aldri gjort noe lignende før. 

Takker for svar! 

IMG_20200523_125641.jpg

IMG_20200523_125644.jpg

IMG_20200523_125649.jpg

Ramm

Det blir sjeldent et godt resultat med lakkstift på så store skader. Ser du har andre området med mye rust også, så jeg ville rett og slett bare maskert halve panseret og lakkert kanten på panseret og blende ny og gammel lakk. 

Gjør som følger:

Det viktigste når du skal lakkere er å gjøre et godt forarbeid. Vask hele overflaten i kjent DCN stil med avfetting osv.

Vask så GODT med silikonfjerner i og rundt de områdene du skal lakkere. Gjerne ta hele panseret...

1. Ta rustfjerner på områdene med rust. 

2. Kjøp deg en metall børste som du kobler på drillen. Begynn å puss i områdene med rust. Et grovt pussepapir fungerer også. 

3. Når rusten er HELT borte tar du på syregrunning i områdene med rust. Denne heter gjerne ETCH-primer hos lakkforhandlerne. Syregrunningene sikrer god heft mot metallet, men hindrer også rusten i å spre seg igjen. 

4. Ta på sparkel i områdene hvor du har ujevnheten og puss disse ned med pussepapir 180-400, du kan avslutte med 800 papir for å gjøre jobben til spray filleren lettere. 

5. Spray på filler/grunning. Disse fungerer gjerne som grunning, men også en type fin sparkel som fyller de minste ripene. 

6. Puss lett over med 800 papir først, også 1000-1200 papir. Da vil du ha en fin overflate til baselakken.