Jump to content
Bjorni11

Steinsprut rustskade

Recommended Posts

Bjorni11

Har en del smårust flekker i panseret på min Audi A3. Se vedlagte bilder! Har nå bestemt meg for å prøve å gjøre noe med det. Har lest at det skal være mulig å skrape bort rusten med kniv, for så å ta på ny lakk med lakkstift. Vil dette gi et akseptabelt resultat? Er det andre ting jeg også bør gjøre? 

PS: jeg er nybegynner og har aldri gjort noe lignende før. 

Takker for svar! 

IMG_20200523_125641.jpg

IMG_20200523_125644.jpg

IMG_20200523_125649.jpg

Ramm

Det blir sjeldent et godt resultat med lakkstift på så store skader. Ser du har andre området med mye rust også, så jeg ville rett og slett bare maskert halve panseret og lakkert kanten på panseret og blende ny og gammel lakk. 

Gjør som følger:

Det viktigste når du skal lakkere er å gjøre et godt forarbeid. Vask hele overflaten i kjent DCN stil med avfetting osv.

Vask så GODT med silikonfjerner i og rundt de områdene du skal lakkere. Gjerne ta hele panseret...

1. Ta rustfjerner på områdene med rust. 

2. Kjøp deg en metall børste som du kobler på drillen. Begynn å puss i områdene med rust. Et grovt pussepapir fungerer også. 

3. Når rusten er HELT borte tar du på syregrunning i områdene med rust. Denne heter gjerne ETCH-primer hos lakkforhandlerne. Syregrunningene sikrer god heft mot metallet, men hindrer også rusten i å spre seg igjen. 

4. Ta på sparkel i områdene hvor du har ujevnheten og puss disse ned med pussepapir 180-400, du kan avslutte med 800 papir for å gjøre jobben til spray filleren lettere. 

5. Spray på filler/grunning. Disse fungerer gjerne som grunning, men også en type fin sparkel som fyller de minste ripene. 

6. Puss lett over med 800 papir først, også 1000-1200 papir. Da vil du ha en fin overflate til baselakken. 

7. Spray på baselakken. Det er viktig at du prøver å blende inn ny og gammel lakk, men prøv å fokusere på å holde baselakken så nærme området med skade som mulig. Husk å åpne panseret og lakker på kanten også.  

8. Når du er fornøyd med resultatet kan du ta på klarlakk. Klarlakken sprayer du over et større område på panseret, slik at ny og gammel klarlakk blender godt. Du vil nok få et litt mattere resultat på kantene, men da våtsliper du med 2000 papir først og så polerer. Det finnes også Clear Coat Blendere som gjør at ny og gammel klarlakk smeltes sammen, og du skal i praksis slippe å våtslipe og rubbe. 

NB!! Bruk 2K-klarlakk. 1k klarlakk blir bare trøbbel og du må gjøre samme jobben om et par uker... 

Jeg liker å bruke Spraymax 2K klarlakk. Den har gode dyser og jevnt trykk i boksen. Det er viktig å tenke på at disse 2K boksene har en herdetid, og kan ikke brukes etter normalt 14t (Spraymax 2K Cleat Coat Rapide) eller 48t (Spraymax 2K Clear Coat).

Utover det kan jeg anbefale Hagmans silikonfjerner, Hagmans ETCH-primer og Hagmans primerfiller. Prøv å bruk mest mulig fra samme produsent på forarbeidet, for da slipper du trøbbel med reaksjoner. 

Skjønner om du ikke vil gjøre alt dette, men for å få et greit resultat bør du droppe lakkstift og heller forsøke deg på dette. Har du noen metallbiter eller noen gamle karosseri deler så kan du jo øve deg på disse først. 

trogha

Forslaget til Ramm er jo det som (i teorien) vil gi best resultat, men basert på egne erfaringer krever dette mye kunnskap og erfaring for å få et akseptabelt resultat. Hvis dette er noe du har null erfaring med er kanskje rustfjerner og lakkstift det beste inntil videre, evt. sjekke pris på smartrepair. 

Ramm
1 time siden, trogha skrev:

Forslaget til Ramm er jo det som (i teorien) vil gi best resultat, men basert på egne erfaringer krever dette mye kunnskap og erfaring for å få et akseptabelt resultat. Hvis dette er noe du har null erfaring med er kanskje rustfjerner og lakkstift det beste inntil videre, evt. sjekke pris på smartrepair. 

Ja det vil kreve litt kunnskap og ikke minst god tålmodighet :) Av erfaring er det vanskelig å få slike skader pent kun med lakkstift... Dersom du har god tid og lyst til å lære dette, er det bare å kjøre på tenker jeg.

trogha
33 minutter siden, Ramm skrev:

Ja det vil kreve litt kunnskap og ikke minst god tålmodighet :) Av erfaring er det vanskelig å få slike skader pent kun med lakkstift... Dersom du har god tid og lyst til å lære dette, er det bare å kjøre på tenker jeg.

Hvis man ønsker å bruke egen bil som testobjekt er det selvfølgelig bare å kjøre på. Men sjansen er stor for at det blir penere/mindre synlig med lakkstift enn lakkering hvis man ikke vet hva man driver med. 

Bjorni11

Takk for svar alle, og takk for detaljert fremgangsmåte Ramm. 

Jeg er fremdeles litt usikker på hvilken metode jeg velger.

Problemet ligger i at jeg ikke har noen karosserideler liggende som jeg kan "øve meg på". Så det er vel minst risikabelt og enklere å få et ok resultat med rustfjerner og lakkstift. 

Jeg forventer jo på ingen måte at bilen min skal se perfekt ut etterpå (selvom det er en veldig fin bil), jeg vil i hovedsak at det ikke skal være like stygt som nå, og at det ikke skal utvikle seg til et enda større problem. 

Når det er sagt skulle jeg ønske jeg klarte å håndtere metoden til Ramm, spesielt med tanke på at det sikkert ikke er siste gang jeg møter et rustproblem.

trogha

Da kan du jo bare legge på noe for å hindre videre rustdannelse også skaffe deg et testpanel.

Ramm

Dersom du ender med å bruke "lakkstift" metoden burde du gå til innkjøp av en "Loew Cornell fine line painting pen". Denne er veldig fin å bruke og du slipper teksturen etter penselen. Ligger mange videoer ute om den så du kan jo ta en titt på de. Dersom lakken i lakkstiften er tynn, er det godt mulig den flyter godt nok ut slik at du slipper pensel teksturen. 

Bjorni11

Da har jeg bestilt Loew Cornell pennen. Venter på å få den i posten og håper å få gjort dette snart. Men jeg ønsker å være sikker på at metoden min er ok og ikke bare vil gjøre vondt verre ved at jeg ikke gjør et nødvendig steg. Altså at det bare begynner å ruste igjen. Under er det jeg tenker gjøre, si ifra hvis det er noe dere tenker jeg har glemt som jeg bør huske. Nå er det altså lakkstift metoden jeg tenker.

1 . Vaske panseret (og resten av bilen sånn sett) med avfetting (Prickbort?) og såpe. 

2 .  Skrape bort rust og løs lakk med et verktøy.

3 . Bruke rustfjerner (Biltema sin?)

4. Vaske av rustfjerneren, og tørke områdene nøye

5 . Her er jeg usikker - Bør jeg legge noe base før jeg begynner med lakk, eller er ikke det nødvendig siden jeg kun tar de små rustflekkene og ikke hele panseret?

6. Legge lakk. Vente litt og legge klarlakk.

7. Vaske og polere områdene.

Her er det altså spesielt i punktet 5 jeg lurer på om jeg bør gjøre noe.

Volvogal
Da har jeg bestilt Loew Cornell pennen. Venter på å få den i posten og håper å få gjort dette snart. Men jeg ønsker å være sikker på at metoden min er ok og ikke bare vil gjøre vondt verre ved at jeg ikke gjør et nødvendig steg. Altså at det bare begynner å ruste igjen. Under er det jeg tenker gjøre, si ifra hvis det er noe dere tenker jeg har glemt som jeg bør huske. Nå er det altså lakkstift metoden jeg tenker.

1 . Vaske panseret (og resten av bilen sånn sett) med avfetting (Prickbort?) og såpe. 
2 .  Skrape bort rust og løs lakk med et verktøy.
3 . Bruke rustfjerner (Biltema sin?)
4. Vaske av rustfjerneren, og tørke områdene nøye
5 . Her er jeg usikker - Bør jeg legge noe base før jeg begynner med lakk, eller er ikke det nødvendig siden jeg kun tar de små rustflekkene og ikke hele panseret?
6. Legge lakk. Vente litt og legge klarlakk.
7. Vaske og polere områdene.

Her er det altså spesielt i punktet 5 jeg lurer på om jeg bør gjøre noe.

Sent svar, men helst primer før man lakker.

Bjorni11

Slik ble det. Langt fra perfekt, men mye bedre enn før, og rusten er fjernet.

IMG_20200724_215342.jpg

IMG_20200724_215339.jpg

Brukte for ordens skyld rustbeskyttende primer fra biltema.

Gjorde en dårlig jobb ved lakkeringen av de store skadene (nybegynnertabber), men de små rustflekkenne lenger oppe på panseret syns omtrent ikke forskjell på ny og gammel lakk.