Jump to content
Sign in to follow this  
Tomin

Autoglym Polar - nybegynner

Recommended Posts

Tomin

Heisann. 

Jeg har vært en casual vasker frem til nå, og stort sett brukt billigprodukter og litt ting jeg har lest om, men ville nå som jeg har en del ledig tid (koronapermitert ;) ) prøve å steppe opp gamet. 

Var innom en lokal butikk og ble solgt autoglym sin tre-trinns-pakke, en avfetter (har brukt prickbort tidligere. De anbefalte en annen type) og en polerings/wax hybrid fra Turtle. 

Men når jeg nå har lest litt om produktene (og en del guider her på forumet. Burde gjort det først...) så virker det rart å polere etter en har hatt på sealeren til autoglym. Eller går dette fint? 

og har jeg blitt solgt ok produkter, eller ble jeg lurt her? Finner ingen av de produktene på noen lister her inne. 

hans k

produktene i seg sjølv er ok i budsjett klassen. men polerer gjer ein før voks eller forsegling. noko produkt av auto glym er ein blanding av lakk behandling og voks. då den voksen ikkje vil vera langvarig. eller om du har litt dypare stiper så vil ikkje den ta vekk det. men no er det også lenge sidan eg brukte autglym. så nye produkt kjenner eg ikkje så masse til då det ikkje passa inn i det eg gjer. men for all del du kan få bra framgang med rett om ein har rett rekkefølge.

det er verre å ikkje gjer noko i det heile tatt.

Andreas Winter
14 timer siden, Tomin skrev:

Heisann. 

Jeg har vært en casual vasker frem til nå, og stort sett brukt billigprodukter og litt ting jeg har lest om, men ville nå som jeg har en del ledig tid (koronapermitert ;) ) prøve å steppe opp gamet. 

Var innom en lokal butikk og ble solgt autoglym sin tre-trinns-pakke, en avfetter (har brukt prickbort tidligere. De anbefalte en annen type) og en polerings/wax hybrid fra Turtle. 

Men når jeg nå har lest litt om produktene (og en del guider her på forumet. Burde gjort det først...) så virker det rart å polere etter en har hatt på sealeren til autoglym. Eller går dette fint? 

og har jeg blitt solgt ok produkter, eller ble jeg lurt her? Finner ingen av de produktene på noen lister her inne. 

Det går helt sikkert fint med produktene du har kjøpt. Litt usikker på hva du mener med Autoglym sin tretrinns-pakke.

En typisk fremgangsmåte når du vil polere bilen din er: Spyl av skitt med høytrykkspyler, bruk avfetting (noen avfettere funker godt på både våt og tørr bil, andre fungerer best på tørr bil.) og la dette virke litt (tid avhenger av vær og temp, bare ikke la det tørke inn), spray på Surfex HD (ikke et must, men kan hjelpe å løse opp enda mer skitt), skumlegg bilen (heller ikke et must - bare spyl av med Høytrykkspyler (HT) om du ikke har skumkanon/skum. Start nedenfra, og jobb deg opp - panel for panel).

Om du nå vil være nøye sprayer du på en Iron Remover (heller ikke noe du må gjøre, men veldig smart/kjekt - og det er dette som er "korrekt" fremgangsmåte før man polerer), la dette virke litt og spyl av. Så går du på med berøringsvask og bruker 2 bøtter (evt 3 - en egen til dekk/felg). Ha såpe i en bøtte og kun vann i den andre. Skyll svamp/vaskehanske i rent vann før du dypper den i såpebøtta igjen. Spyl av med HT når du er ferdig. 

Nå går du over med Clay + en clay lube (bruk vanlig såpevann om du ikke har clay lube), for å mekanisk fjerne hva som evt er igjen på lakken og vinduene. (Dette bør du gjøre før du polerer, for å unngå å dra med deg noe drit rundt på lakken når du starter poleringen.) Dette er et enkelt og svært effektivt steg. Spyl av med HT til slutt. 

Nå er det bare til å tørke bilen og sette igang med polering! Om du vil kan du bruke tape på alle gummi- og plastlister. Men du kan også være forsiktig/ikke så nøye, og unngå de også. 

Etter polering går du over med en Wipe down/IPA (Feks Carpro Eraser eller lignende) - dette for å få voks/coating til å feste seg bedre. Så legger du voks/coating/hva enn du har. Her går det ikke an å ta "feil", men forskjellige produkter har forskjellige egenskaper og holdbarhet osv. Noen er enkle å legge, noen har lang holdbarhet, noen har kort holdbarhet. Noen gir deg ekstra mye glans, andre ofrer glans for holdbarhet. Bare legg det du har, og se om du blir fornøyd. I verste fall bare legger du nytt lag igjen senere (etter en god berøringsvask, men uten clay og polering etc)

Bare les deg opp på forumet - du finner haugevis med guider! Så kan du sjekke ut AMMO Nyc og Obsessed Garage på Youtube om du føler for å dykke dypt ned i dette!

Det ble litt langt, men det er altså gangen i det. Angående produkter generelt er det vel mer det at visse har fått mer anerkjennelse. Noen skiller seg ut og gir feks mer valuta for pengene, eller fungerer bedre. Mens andre er en quick fix, og holder ikke så godt eller er ikke like effektive. 

trogha

Hvis du kan liste opp produktene du har kjøpt kan du få korrekt rekkefølge på produktene. Med forbrukerprodukter (håndpolering) som "tilhører hverandre" kan f.eks wipedown mellom polish og voks virke mot sin hensikt.

ALFRED

Sikkert Autoglym polar serien, polar blast osv den for kanon.