Jump to content
Sign in to follow this  
eiriksmil

Tips til bevaring av eldre lakk og krom ønskes

Recommended Posts

eiriksmil

Hei!

 

Jeg har en 1959 VW Type 1 med original-lakk (jadegrønn) som jeg tenkte å gi litt kjærlighet i år. Tenkte å bruke Meguiars #7 ref. denne guiden og en voks over

https://www.autogeekonline.net/forum/how-to-articles-by-mike-phillips/25304-secret-removing-oxidation-restoring-show-car-finish-antique-single-stage-paints.html

 

Jeg er klar over at #7 kun har oljer i seg og ikke slipemidler, og det eneste som sliper er fibrene i kluten.. Min tanke er at moderne produkter beregnet på moderne lakk fort blir for aggressive, jeg ønsker å bruke et produkt som er tilnærmet likt det de brukte da denne lakken ble sprøyta på og da er vel #7 et av alternativene. Hovedfokuset mitt er å tilføre lakken fuktighet for å bevare originallakken så lenge som mulig, uten å gjøre skade eller ta av noe lakk i første omgang. Jo lengre bilen klarer seg uten omlakkering eller restaurering, jo morsommere er jo det forsåvidt. Så at det ikke blir deep shine og sinnsyke 50/50-bilder, eller særlig lang holdbarhet, av denne framgangsmåten er jeg inneforstått med :) 

 

- Er det noen her som har brukt #7 tidligere selv og kan anbefale en voks å ha på som er ålreit? 

- Krom; hva bør brukes på krommen? Her er jeg også ute etter å slipe minst mulig. Jeg har vurdert Autosol men kanskje det er for aggressivt? Krommen er også original og målet her som bilen ellers er å bevare.

 

Bilen kjøres ikke i salt, regn, o.l. eller står ute. Kan slenge ved et bilde også, det er jo kanskje hyggelig :)

48397670052_4517ebe20f_k.jpg

 

Mvh

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha

Du kan sikkert kjøre fin polish på fin pute med maskin for å få dempet eller fjernet noe av de aller fineste ripene/merkene, og et tips (som du har lest i tråden) er hvis lakken er veldig tørr og sliten, er å smøre den inn med noe oljete for hånd først så maskinkjøringen blir litt enklere og mer skånsom. Hvis den er veldig matt/oksidert er hyppig innsmøring/voksing eneste måten å holden den fin på hvis man ikke skal prøve å fjerne det med noe grovere.

Share this post


Link to post
Share on other sites
eiriksmil
56 minutter siden, trogha skrev:

Du kan sikkert kjøre fin polish på fin pute med maskin for å få dempet eller fjernet noe av de aller fineste ripene/merkene, og et tips (som du har lest i tråden) er hvis lakken er veldig tørr og sliten, er å smøre den inn med noe oljete for hånd først så maskinkjøringen blir litt enklere og mer skånsom. Hvis den er veldig matt/oksidert er hyppig innsmøring/voksing eneste måten å holden den fin på hvis man ikke skal prøve å fjerne det med noe grovere.

 

👍

 

Ja, jeg tenkte heller å ta en vurdering etterhvert på om man skal gå hardere til verks men begynne litt rolig med å gi lakken fuktighet over tid og ta det derfra :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
rogersolmyr

Hvordan vil en slik lakk ha det om man legger en Coating etter å ha gått over med tilhørende primer først. F.eks CarPro Essence etterfulgt av CarPro Cquartz? Da vil man vel kanskje beskytte lakken på en annen måte enn bare å behandle den med voks?

Share this post


Link to post
Share on other sites
eiriksmil
16.4.2020 - 13.13, rogersolmyr skrev:

Hvordan vil en slik lakk ha det om man legger en Coating etter å ha gått over med tilhørende primer først. F.eks CarPro Essence etterfulgt av CarPro Cquartz? Da vil man vel kanskje beskytte lakken på en annen måte enn bare å behandle den med voks?

 

Har sett litt på dette nå, og keramisk coating ser definitivt interessant ut med tanke på beskyttelse. Ulempen er at produkter som Essence inneholder fine slipemidler og er etter det jeg har forstått rubbing med mer. Spørsmålet er hvor godt lakken liker det.

 

- Hvis jeg ønsker en voks, har sett litt på Dodo Juice Supernatural, noen som har gode erfaringer med den?

- Ønsker fortsatt tips til renhold av krom.

 

Leser instruksjonsboken fra 1959 om dagen, mye artige anektoder ang. bilvask. Skulle vært interessant å se et datablad på 'VW L190 Konserveringsmiddel', lurer på hvilket produkt i handelen i dag som kommer nærmest. Enkelte utsagn fra instruksjonsboken, som dagens detailer ikke nødvendigvis er enig i:

- "Man bør under ingen omstendighet bruke en sterk vannstråle direkte på lakken."  Så man bør kanskje være litt forsiktig.

- "Vi advarer inntrengende mot anvendelse av slipende eller sterkt kjemisk virkende polérmidler [...]"

 

Dersom du skulle få tjæreflekker på bilen, som umiddelbart bør fjernes:

- " [...] underveis har vi som regel bare til rådighet bensin som kan brukes sammen med en bløt klut til å vaske tjæren vekk; også petroleum eller terpentinolje kan til nød brukes. Etterpå bør de rensede steder vaskes over med lunkent svakt såpevann og til slutt spyles rene for å fjerne alle spor av rengjøringsmidlet."

 

Så en skal unngå sterke vannstråler, men bensin er OK som lakkrens i nødstilfeller.. VW L170 Polérvann anbefales. Skulle vært interessant å se et datablad her også. Ingen tvil om at tidligere eiere av ovennevnte Type 1 har stelt godt med bilen og polert/vokset jevnlig over årenes løp. Men den har overlevd i 60 år med bruk av mest sannsynlig Zalo til vask og potensielt en skvett bensin som lakkrens, tipper den får sjokk hvis man drar inn keramiske coatings og nanoteknologi 😄

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
olav framvik

Kjør på med cleanerfluid for hånd og en voks av ønsket merke. Ligg langt unna coating hvis du vil bevare lakken så orginal som mulig. Denne skal vel brukes varsomt og da holder voks i massevis. Cleanerfluid sørger for å tilføre lakken det den trenger av oljer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niebelheim

For å si det slik:

Den lakken du har på bilen din er nok mye bedre enn noen ss lakk du kan få i dag. De gamle lakkene inneholdt alt som er ulovlig i dag, og er mye sterkere og slitesterke. De tåler det aller meste, men som all ss lakk så bør du være litt forsiktig med altfor sterk kjemi.

Du må også tenke på det at lakken din er ikke så tynn som du tror. Jeg har sett gamle biler med lakk så tynn, at du skimter grunningen under.

Så produkter som f.eks essence kan du trygt bruke. De slipemidlene er så fine at du vil kanskje klare å fjerne 1my om du står lenge nok. Det er altså 0.001mm

Så slike produkter kan du fint bruke. De vil ikke fjerne så mye riper, men det vil ta mikroriper og vil få tilbake glansen i lakken.

 

Du må huske at de ikke hadde så mye vaskekjemi i 59. Bensin var jo noe alle hadde.

Det har jo vært en stor utvikling på dette feltet, som alle andre felt.

Bare tenk på telefoner og utviklingen der.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Øyvind G

For å få chrome pent, begynn med Clay. 

Clay renser vannvittig bra og uten å slipe. Ganske sikker på du blir fornøyd med resultatet etter Clay. 

 

Har brukt Clay på chrome plastlister og har fått de helt strøkene bare ved å bruke Clay. 

Har også tatt n bakfanger på en chevy sidestep pickup. Ble som ny. 

 

Chrome er vannvittig hardt, så å fjerne riper i chrome kan du nesten bare glemme. 

Får du chromen helt ren med clay så blir det veldig pent bare av det. 

 

 

Polert alu er noe helt annet. Her må du buke en kjemisk rens som f.eks Autosol. Personlig liker jeg Meguairs NXT til å polere/rense alu. Dette må gjøres jevnlig og er alt annet enn vedlikeholdsfritt.

NXT er my mildere enn Autosol da NXT kun er en kjemisk rens og Autosol sliper litt. Likevel rengjør NT veldig godt. 

 

På bilen din er det kanskje ikke alu, men greit å nevne det siden vi er inne på temaet. 

Edited by Øyvind G

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...