rogersolmyr 3 147 Skrevet 14 April, 2020 Rapporter Share Skrevet 14 April, 2020 Denne påsken har jeg stort sett vært i garasjen med en meget grom bil. Dette er altså en 2017 modell Mercedes S63 AMG med alt mulig utstyr. Ønsket fra eier her var en polering for å få bort vaskeriper samt en god voks, samt rens av interiør. Skulle vise seg å bli en stor jobb dette. Bilen ankom Askim uken før påske så jeg hadde ganske god tid på denne. Det første jeg gjorde nå bilen kom var å ta av skilter, samt å åpne paseret for å få sluppet ut varme derfra litt raskere. Lot bilen stå en stund slik for å kjøle seg ned. Tok et par bilder av bilen slik den var før jeg satte i gang. Bilen var ganske skitten så det var vanskelig å se hva som ventet av riper osv. Interiøret så ikke så værst ut, men trengte helt klart en oppfriskning Nydelig bil er det uansett. Når bilen var avkjølt var det i gang med vask på tradisjonell måte. Først var det skumlegging og avspyling for å få av det værste. Ungikk motorrom foreløpig siden det fortsatt var litt varmt. Felger fikk Tugalan Alu Devil Lakk ble dynket med Koch-Chemie Teerwäsche. Mere skum. Kränzle maskinen har fått kjørt seg litt i det siste... Etter avspyling var det fortsatt mye skitt igjen på bilen. Da ble det en runde med IronX på lakken for å fjerne metall-partikler og flyverust. Toppet dette med skum igjen. Det virker, men overraskende nok mest på dekksidene.... Dette fikk virke 7-8 minutter før avspyling. Da var det endelig tid for berøringsvask. Brukte Rupes sin shampo i bøtta. Da var bilen ren og fin. 0 Og ble rygget inn i garasjen og opp på løftebukken. Fin bil altså. Skulle gjerne hatt en slik stående i garasjen til daglig. Men må slutte å drømme og begynne å jobbe. Først litt inspeksjonsbilder for å se tilstanden på lakken. Ser ut som det er passasjersiden som har fått mest medfart, men riper var det overalt. Tok en runde med clay før polering for å få bort det som måtte sitte igjen på lakken. Ikke mye å finne. Da var det i gang med polering, etter litt testing fant jeg som ventet ut at dette var en knaaaaalhard lakk. Her måtte det tas et ganske grovt førstesteg, men uten å overdrive. Litt 50/50 bilder følger: Panseret var egentlig det letteste å ta. Her holdt det med CarPro Clearcut på blå Rupes-pute som grovsteg. Avsluttet ikke så værst heller. Men på sidene av bilen var det straks værre. Her kjørte jeg delvis med Menzerna 300 på ullpute og roterende maskin, og delvis med Rupes Ullpute, Rupes Bigfoot 21 og Menzerna 300. Dette ble etterfulgt av et mellomsteg med CarPro Clearcut på orange Zvizzer pute på Rupes 21 eller 15. Så jo ikke så veldig pent ut etter ullpute på roterende. Men jeg har faktisk opplevd å få inn biler som ser slik ut etter å ha vært inne til en rask polering på ett eller annet polish og kebab-senter. Det ble enkelt ryddet opp i med mellomsteget. Jeg brukte Rupes iBrid Nano der det var hensiktsmessig. Her som roterende med Rupes Ullpute og Menzerna 300 Det ryddet ganske greit opp det også. Fortsetter videre... Nano var fin på lister også Høyre side helt foran hadde fått litt hard medfart. Dette kunne jeg ikke få fjernet, men gjorde et lite forsøk på å dempe litt. Må nok tas med et lakkverskted dette. Ble litt dempet og ikke like "skrikende" på litt avstand..... Bakfangeren var også umulig å få helt fin, men ble betraktelig bedre enn det var i alle fall. Her våtslipte jeg faktisk også... 2000 og 3000 papir på Rupes Mini. Bare en lett runde før polering. Føler at det faktisk er mere skånsomt enn å gå hardt til verks med roterende og ull på slike steder. Baklyktene fikk også en liten oppfriskning Etter grovsteget og mellomsteg der det trengtes ble det wipedown med IPA og en runde med Swissvax Cleaner Fluid Pro Regular på gul Rupes Pute. Brukte passelig maskin alt etter som hva som passet best. Også her var den lille Nano-saken veldig kjekk å ha. Litt finplukk før voks ble lagt på lakken. Voksen som ble brukt var Swissvax Utopia. Da var lakken ferdig, og tid for det som er innenfor dørene. Skinnsetene ble renset med Fenice Leather Cleaner. Setene var ikke så ille, men ikke vanskelig å se forskjell etter rens. Gulvmatter ble tatt ut og vasket grundig. De ble satt inn med Blankbil sin APC, børstet og våtrenset. Når de var ferdig renset ble de hengt til tørk til dagen etter. De mere fastmonterte gulvteppene fikk også en grundig rens. Det ble bra selv om teppefibrene står i alle retninger her Noen flekker krevde litt ekstra oppmerksomhet. Borte! Det meste lar seg løse. Litt detailing ellers på interiøret også: Innstegslister i aluminium ble frisket opp litt med Swissvax Metal Polish. Ripene ble ikke borte, men de ble betydelig blankere. Samme prosedyre på listen ved bagasjerommet. Tok en rask støvsuging i bagasjerommet også. Setene ble satt inn med Fenice sin skinnbalsam til slutt. Det var mye mere som ble gjort, underveis og har ikke bilder av alt. Men lakk i døråpninger fikk selvsagt også beskyttelse, motorrom fikk litt detailing og vinduer fikk RainX. Da gjenstår egentlig bare ferdigbilder: Været var litt merkelig, så disse bildene er en blanding av bilder i litt ulike lysforhold. Overskyet, disig og solskinn... Fantastisk bil dette, og jeg var så heldig at jeg måtte levere bilen hjem til eier som bor 6 mil unna meg. Så da ble det en god prøvetur også 5 21 Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til innlegg Del på andre sider
Rune90 6 Skrevet 14 April, 2020 Rapporter Share Skrevet 14 April, 2020 Flott jobb på en flott bil Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Prinsen 98 Skrevet 14 April, 2020 Rapporter Share Skrevet 14 April, 2020 Strøkent Siter 2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør 2017 Peugeot 3008 SUV | grå platinum med nappa mistral skinninteriør sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert september 2020) Lenke til innlegg Del på andre sider
joo 3 Skrevet 14 April, 2020 Rapporter Share Skrevet 14 April, 2020 (endret) Lekker doning. Og flott jobb du gjør Spør ekspertisen om litt av alt det jeg funderer på: - Våger du bruke f.eks Surfex på vanskelige flekker i tepper? Den setter vel ikke noe lukt å snakke om uansett. - Bruker du Nano Ibriden mest som roterende? Jeg er ganske fersk på Nano Ibrid, tatt litt på egne kjøretøyerl og trener litt på skrapdeler. Men ser at på dårlig lakk og over kurver går jeg fort gjennom med blå Rupes og roterende. Dog når jeg øver på skrap-deler og tøyer grensene! - Blir de blå Rupes-putene mer føyelige/myke når du jobber med dem eller er de like harde hele tiden mens du polerer med dem? Jeg er litt redd for å ta dem i bruk på større jobb siden jeg har respekt for grovstegene. Men har brukt dem på et par spot-korrigeringer jeg har gjort på etsemerker etter fugleskjit... funka gull der! Men er fremdeles rimelig fersk og smånervøs for å ødelegge saker Endret 14 April, 2020 av joo Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Tommy 6 627 Skrevet 14 April, 2020 Rapporter Share Skrevet 14 April, 2020 Lekkert som alltid Roger. Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til innlegg Del på andre sider
johnsen90 648 Skrevet 14 April, 2020 Rapporter Share Skrevet 14 April, 2020 Suverent Roger Siter Facebook & Hjemmeside Lenke til innlegg Del på andre sider
Niebelheim 66 Skrevet 14 April, 2020 Rapporter Share Skrevet 14 April, 2020 Nydelig arbeid! Disse har vel keramisk klarlakk (såkalt "ripesikker") om jeg husker riktig. På id-merkingen er de merket med en C bak fargekoden. Og det er som du sier, den klarlakken er knallhard. Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Gizmo 6 Skrevet 14 April, 2020 Rapporter Share Skrevet 14 April, 2020 Steike for en flott jobb, som vanlig Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Sondre 209 Skrevet 14 April, 2020 Rapporter Share Skrevet 14 April, 2020 Lekkert utført på et kraftverk av en bill! For et skyv det må være av den maskinen! Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
olav framvik 220 Skrevet 15 April, 2020 Rapporter Share Skrevet 15 April, 2020 Kjempefint håntverk. Den nanoen er verd sin vekt i gull synes jeg. Men det har jo også kommet rimeligere alternativer heldigvis for den er altfor dyr. Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Herr_Eklund 0 Skrevet 22 April, 2020 Rapporter Share Skrevet 22 April, 2020 Som vanligt, väl utfört arbete Roger! Tack för att du delar dina erfarenheter med oss och tar dig tiden att skriva allt å laga dessa s&s. Stort kred till dig, ennu en gång Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
rogersolmyr 3 147 Skrevet 28 April, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28 April, 2020 14.4.2020 - 14.08, Rune90 skrev: Flott jobb på en flott bil Tusen takk! 14.4.2020 - 14.15, Prinsen skrev: Strøkent Takk, takk. 14.4.2020 - 14.36, joo skrev: Lekker doning. Og flott jobb du gjør Spør ekspertisen om litt av alt det jeg funderer på: - Våger du bruke f.eks Surfex på vanskelige flekker i tepper? Den setter vel ikke noe lukt å snakke om uansett. - Bruker du Nano Ibriden mest som roterende? Jeg er ganske fersk på Nano Ibrid, tatt litt på egne kjøretøyerl og trener litt på skrapdeler. Men ser at på dårlig lakk og over kurver går jeg fort gjennom med blå Rupes og roterende. Dog når jeg øver på skrap-deler og tøyer grensene! - Blir de blå Rupes-putene mer føyelige/myke når du jobber med dem eller er de like harde hele tiden mens du polerer med dem? Jeg er litt redd for å ta dem i bruk på større jobb siden jeg har respekt for grovstegene. Men har brukt dem på et par spot-korrigeringer jeg har gjort på etsemerker etter fugleskjit... funka gull der! Men er fremdeles rimelig fersk og smånervøs for å ødelegge saker Takk for det. Surfex bruker jeg ikke på tepper nei. Bruker en APC som Green Clean eller BlankBil, børste og våtrensing. Ibrid bruker jeg både som roterende og DA alt etter som. Blå rupes på roterende har jeg aldri brukt bortsett fra litt på iBrid Foreslår at du stiller spørsmålene i en egen tråd, så får du bedre svar fra ekspertene her inne 14.4.2020 - 14.45, Tommy skrev: Lekkert som alltid Roger. Tusen takk Tommy 14.4.2020 - 20.58, johnsen90 skrev: Suverent Roger Takker Patrick 14.4.2020 - 21.27, Niebelheim skrev: Nydelig arbeid! Disse har vel keramisk klarlakk (såkalt "ripesikker") om jeg husker riktig. På id-merkingen er de merket med en C bak fargekoden. Og det er som du sier, den klarlakken er knallhard. Hard ja. Takk. 14.4.2020 - 21.40, Gizmo skrev: Steike for en flott jobb, som vanlig Takk 15.4.2020 - 0.07, Sondre skrev: Lekkert utført på et kraftverk av en bill! For et skyv det må være av den maskinen! Takk. Den drar godt, har fin lyd og er nyyydelig å kjøre ja. 15.4.2020 - 8.06, olav framvik skrev: Kjempefint håntverk. Den nanoen er verd sin vekt i gull synes jeg. Men det har jo også kommet rimeligere alternativer heldigvis for den er altfor dyr. Takk for det. 22.4.2020 - 19.55, Herr_Eklund skrev: Som vanligt, väl utfört arbete Roger! Tack för att du delar dina erfarenheter med oss och tar dig tiden att skriva allt å laga dessa s&s. Stort kred till dig, ennu en gång Takk, hyggelig at du følger med. 1 Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til innlegg Del på andre sider
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.