Jump to content
Anterialis

Begrepsforvirring - hva betyr polering?

Recommended Posts

Anterialis

Jeg spurte egentlig om dette i posten under (siste innlegg), men tenkte det er bedre å ta det i ny post.

Jeg har hatt inntrykk av at polering = mekanisk korrigering og/eller mekanisk polering med mild kombo for å hente glans. Evt. håndpolering ved å gnikke mye å få den uunngåelige senebetennelsen. Det å legge SV cleaner fluid har i mitt hode ikke vært å polere. I tillegg ser jeg nå på Kepler.no følgende:

«Husk at en polering beskytter lakken, den fjerner ikke riper. Grunnarbeidet før poleringen er derfor meget viktig.»

Hva er riktig om polering? Hva betyr dette egentlig? Er det å polere både mekanisk korrigering, men også det å kjemisk rense lakken / fylle ripene med oljer? Og dersom det Kepler skriver stemmer - at polering ikke fjerner riper - hva heter den mekaniske maskinpoleringa med grov kombo som fjerner riper da?

olav framvik

Bare se på hva produsentene kaller midlene sine. Det som fjerner riper kaller de polish det som renser kaller de cleaner fluid. Det det fleste kaller polering sier jeg er å vokse bilen. Du tar riktignok polerende bevegelser når du tar av voksen men du bruker ikke polish. Jeg mener at polering er å fjerne riper med maskin eller for hånd. Men selv veletablerte firma surrer fælt med dette. Og ripemaskinen på bensinstasjonen tilbyr "poleringsvask". Jeg er veldig nøye med å skille på lakkrens og polering overfor mine kunder og det er få biler jeg polerer, men jeg fjerner somregel noen riper på de fleste bilene. Det er min mening iallefall

Tommy

Polering er å fjerne riper/defekter i lakken, å da har man grov, medium og fin polering etter dette så påfører man en lakkbeskyttelse (ofte kalt LSP på fagspråket) som kan være voks, sealer eller coating.

Cleaner fluid (som er SV sin merkevare) kommer i 2 utgaver vanlig, som bare er en kjemisk rens av lakken, og pro serien, som er poleringsmiddel i 3 forskjellige grovheter.

Noen fra den eldre garde, og spesiellt her på vestlandet bruker uttrykk som rubbing og boning, med dette mener de grovpolering og polering/lsp

Boning har ikke noe med bil å gjøre, da dette kommer fra å rense og glanse opp linoleums gulvelegg, men de store maskinene de bruker er litt av samme prinsipp som en poleringsmaskin til bil.

• Like 3
  • DCN Point 1

hc_Tk

Polish og polering blir i stor grad misbrukt av bensinstasjoner og useriøse aktører. De bruker dette ofte når de snakker om voksing, eller påsmøring av en eller annen guffe. Ser noen bensinstasjon vaskemaskiner som tilbyr "dobbel polering" - noe som er opplagt vås. Polering er korrigering av lakken i grov eller fin form. 

johnsen90
27 minutter siden, Tommy skrev:

Polering er å fjerne riper/defekter i lakken, å da har man grov, medium og fin polering etter dette så påfører man en lakkbeskyttelse (ofte kalt LSP på fagspråket) som kan være voks, sealer eller coating.

Cleaner fluid (som er SV sin merkevare) kommer i 2 utgaver vanlig, som bare er en kjemisk rens av lakken, og pro serien, som er poleringsmiddel i 3 forskjellige grovheter.

Noen fra den eldre garde, og spesiellt her på vestlandet bruker uttrykk som rubbing og boning, med dette mener de grovpolering og polering/lsp

Boning har ikke noe med bil å gjøre, da dette kommer fra å rense og glanse opp linoleums gulvelegg, men de store maskinene de bruker er litt av samme prinsipp som en poleringsmaskin til bil.

X2 på Tommy her. 

Anterialis
10 timer siden, Tommy skrev:

Tusen takk alle sammen for gode innspill. Da virker det som min forståelse er riktig, at polering er en lakkorreksjon (fjerner litt/mye klarlakk) og påleggelse av LSP ikke er en polering, men en voks/sealer/coating etc. 

Men hvordan kan et større firma som Kepler skrive at «polering ikke korrigerer riper, kun beskytter lakken»? Jeg er innforstått med at mange bilpleiefirma ikke har god peiling, men jeg regner da med de kan mer enn meg?? Er det Kepler som surrer med begrepene, eller betyr dette at begrepene ikke egentlig er veldefinerte??

Tommy

Her er det Kepler som surrer (å de er ikke de eneste) Å når de ikke engang kan få begrepene riktig, så hadde jeg vært skeptisk til hvordan de utfører en jobb.

Anterialis

Nettopp... Jeg får ny bil levert i slutten av måneden, og ble i første omgang glad for at det ikke er BMW selv som skal klargjøre den (sommervikarer...). De sa at Kepler skal gjøre det, og da tenkte jeg at det var fint. Nå er jeg litt skeptisk...

ALFRED
49 minutter siden, Anterialis skrev:

Nettopp... Jeg får ny bil levert i slutten av måneden, og ble i første omgang glad for at det ikke er BMW selv som skal klargjøre den (sommervikarer...). De sa at Kepler skal gjøre det, og da tenkte jeg at det var fint. Nå er jeg litt skeptisk...

49 minutter siden, Anterialis skrev:

Blir sikkert voks først og polering etterpå. 

Anterialis
Blir sikkert voks først og polering etterpå. 

???

Polering etter voksing gir jo ingen mening?Men det var kanskje poenget?

ALFRED
1 time siden, Anterialis skrev:

???

Polering etter voksing gir jo ingen mening?Men det var kanskje poenget?

Akkurat, siden dei surrer med begrepet. 😃

Anterialis

Haha ja da er jeg med 😛 Trodde et sekund jeg hadde misforstått hele greia, farlig å tulle med sånt! ;)