Jump to content
Sign in to follow this  
Kriller

Alcantara? Volvo XC60

Recommended Posts

Kriller

Hei. Har en Volvo XC60 2018 modell og lurer på om dette er Alcantara seter?

Er ute etter rengjøring og beskyttelse

IMG_0634.jpg

IMG_0633.jpg

LaMariola

Det der er Volvos kombinasjon av Nappa skinn og Nubuck semsket skinn. Det er egne rengjørings midler for semsket skinn. Bare å søke på nett så finner du mye midler til det. Har ikke mye erfaring med det, men har renset noen støvler som var i semsket skinn og det er ganske lik fremgangsmåte som på vanlig skinn.

_Makki_
6.4.2020 - 20.59, Kriller skrev:

Hei. Har en Volvo XC60 2018 modell og lurer på om dette er Alcantara seter?

Er ute etter rengjøring og beskyttelse

IMG_0634.jpg

IMG_0633.jpg

Det i midten er alcantara ja. Det er altså tekstil som renses på nesten samme måte som tepper/tekstil ellers. Bare at børste og alt mekanisk berøring må være veldig skånsom. Forsiktig med børste, munnstykket på tepperensmaskin osv. 

Etterhvert vil det komme nupper i dette som kan enklest fjernes med nuppefjerner. Kan også slipes med grovt slipepapir men det gjelder mye mere utslitt stoff og eldre biler.

Viktig at kjemien brukt til rens er skånsom også. Helst pH nøytral. 

Du kan f.eks bruke Koch Chemie Pol Star som kommer i konsentrat form. Denne blandes etter behov. Den har litt beskyttelse i seg faktisk også men det beste er å impregnere alcantara med noe dedikert produkt. 

https://car-spa.no/1/skinnrens-tekstilrens-alcantara-rens?keyword=Pol star

Ellers anbefaler jeg Colourlock sett der rens og beskyttelse kommer i en pakke. Det er mere for private og hobby folk som ikke har så ofte behov for rens og beskyttelse.

https://colourlock.no/produkt/fabric-clean-care-kit-200ml

• Like 1

_Makki_
6 timer siden, LaMariola skrev:

Det der er Volvos kombinasjon av Nappa skinn og Nubuck semsket skinn. Det er egne rengjørings midler for semsket skinn. Bare å søke på nett så finner du mye midler til det. Har ikke mye erfaring med det, men har renset noen støvler som var i semsket skinn og det er ganske lik fremgangsmåte som på vanlig skinn.

Det er ikke Nubuck semsket skinn.

Samtidig så ønsker jeg å informere deg at nubuck er ikke det samme som semsket skinn. Det er 2 forskjellige typer skinn garvet på forskjellige måter. 

Det finnes veldig få biler og merker som bruker ekte nubuck som interiør i bil. Det er f. eks noen deler i spesiall bestilt BMW Z1 og E28 M5. Ellers kan det spasiall bestilles på Maybach. 

Semsket finnes det nesten ikke i biler originalt. Ikke noe jeg kommer på nå. 

Det kanskje aller viktigste er at verken nubuck eller semsket renses på samme måte som "vanlig skinn".

Vi kan si så enkelt at skinn er skinn ja, men det er måte garveprocessen er gjort på og etterbehandling (farging) som skyller skinn typer. Med "vanlig skinn" menes det ofte av folk som ikke har nok kunnskap om dette den skinn typen som er lakkert. Altså 99% av bil interiør. Unntak er veldig få som f.eks VW Touareg 1 gen individiual interiør, Audi RS6 C5 individiual seter, noen Audi A/S8, Morgan og sikkert noe skjeldent hos BMW. Dette er da anilin skinn. 

Disse skinn typene som nubuck, semsket og anilin samt semi anilin renses ikke med noe som er våt. Kun spesielle tørre metoder. Derfor er dette så skjeldent i bil interiør da det er rett og slett et helvete å vedlikeholde. Alt våt lager flekker da skinnet absorberer dette til seg med en gang og blir ødelagt. 

Mens "vanlig skinn" er lakkert og renses som vanlig våt. 

Edited by _Makki_
  • Like 1

Kriller

Takker for info, Makki:-)

Niebelheim
17 timer siden, _Makki_ skrev:

Samtidig så ønsker jeg å informere deg at nubuck er ikke det samme som semsket skinn. Det er 2 forskjellige typer skinn garvet på forskjellige måter. 

Det finnes veldig få biler og merker som bruker ekte nubuck som interiør i bil. Det er f. eks noen deler i spesiall bestilt BMW Z1 og E28 M5. Ellers kan det spasiall bestilles på Maybach. 

Det kanskje aller viktigste er at verken nubuck eller semsket renses på samme måte som "vanlig skinn".

Vi kan si så enkelt at skinn er skinn ja, men det er måte garveprocessen er gjort på og etterbehandling (farging) som skyller skinn typer. Med "vanlig skinn" menes det ofte av folk som ikke har nok kunnskap om dette den skinn typen som er lakkert. Altså 99% av bil interiør. Unntak er veldig få som f.eks VW Touareg 1 gen individiual interiør, Audi RS6 C5 individiual seter, noen Audi A/S8, Morgan og sikkert noe skjeldent hos BMW. Dette er da anilin skinn. 

Disse skinn typene som nubuck, semsket og anilin samt semi anilin renses ikke med noe som er våt. Kun spesielle tørre metoder. Derfor er dette så skjeldent i bil interiør da det er rett og slett et helvete å vedlikeholde. Alt våt lager flekker da skinnet absorberer dette til seg med en gang og blir ødelagt. 

Jeg beundrer virkelig all den kunnskapen som er i knollen din. Takk for at du deler så mye med oss. :thumbs:

LaMariola
8.4.2020 - 3.12, _Makki_ skrev:

Takk for meget god info. Da har jeg lært at man ikke kan stole på produsentenes egen informasjon.

_Makki_
12 timer siden, LaMariola skrev:

Takk for meget god info. Da har jeg lært at man ikke kan stole på produsentenes egen informasjon.

Jeg forstår godt du blir forvirret da det samme gjelder eiere, selgere og mange andre ;)

Tviler på at Volvo noen plasser skriver "nubuck skinn". Nubuck er dessverre bare et markedesføringstriks. Noen plasser brukes det nubuck textile også :P

Nubuck som sagt er skinn og navnet blir misbrukt i mange sammenheng.

Det er litt som "skinninteriør". Mange kjøper bilene og tror de har skinninteriør overalt. Men så viser det seg at ekte skinn er kun på noen få deler av selve sitteflate. Resten er altså skinn imitasjon - skai. Det gjelder helt sikkert denne Volvoen i R Design også.

• Like 1