Jump to content
Sign in to follow this  
lunnr

Steinsprut til besvær, ønsker råd og tips.

Recommended Posts

lunnr

Hei!

 

Jeg har en Molten Orange (rød/oransje) Fiesta ST 2013 som ble helakkert etter mange runder med forhandler etter at tidligere eier hadde en kollisjon med en lyktestolpe. Dette skyltes at de ikke klarte den gang å matche fargen og takstmann godkjente ikke jobben. 

Jeg kjøpte bilen i Mai 2019 og oppdaget etter å ha kjøpt den (besiktet i grått vær med lite lys) at klarlakken på frontfanger, dører, kanaler, speil osv flasset og det var tydelig ikke grunnet ytre påvirkning. Etter veldig mye om og men, så fikk jeg tilslutt gjennomslag og de omlakkerte delene av bilen med et veldig godt resultat fargemessig. Dette ble utført Oktober/november 2019. 

 

Nå drøye 5-6 måneder, med lite vinterkjøring og eller ganske pent bruk, ikke mye motorvei/grusvei og ligger heller ikke tett på biler, så har det kommet veldig mye steinsprut skader på frontfanger (plast) panseret har også måtte lide noe, men her holder det seg bedre da det virker som at grunningen ikke er grå/hvit, så det synes ikke på samme måte.

 

Jeg har vært i kontakt med flere lakkerer som sier at dette ikke ser normalt ut, selv om det er snakk om steinsprut. Det nevnes at det kan ha vært gjort dårlig jobb med nedmatting/rengjøring før lakkering, samt at en kunne ha brukt en herder i fargen som øker vedheft. 
 

Bilen har gått drøye 4-5 tusen siden lakkering ble gjort og jeg har vært i kontakt med flere som eier eller har eid en Fiesta ST og de sier at deres front ikke bærer preg av steinsprut på samme måte, selv med mye høyere kmstand en hva min har. 

Ble anbefalt av en lakkerer å ta denne saken med forbrukerrådet, jeg er også NAF medlem så har advokatbistand ved behov. 

 

Det er klart at klarfolie/beskyttelse skulle vært lagt, men det lite morsomme er at dagen etter jeg hadde hentet bilen fra lakkering, kjørt drøye 3-4km så var det allerede tegn på steinsprut og jeg ble fortalt at en ikke kan legge folie på nylakkert flate før det har gått noen uker, mtp gasser/oksidering eller den slags. 

 

Har jeg noe jeg skulle sagt? Denne bilen er svært krevende å pensle med lakk, resultatet blir trolig ikke pent, jeg har forsøkt på mindre synlige områder i flere omganger og fargeforskjellen blir ikke bra! 
 

IMG_20200322_223536.jpg

IMG_20200322_223539.jpg

IMG_20200322_223542.jpg

IMG_20200322_223549.jpg

IMG_20200406_181412.jpg

IMG_20200406_181418.jpg

IMG_20200406_181425.jpg

IMG_20200406_181435.jpg

 

Det kan også nevnes at bilen nettopp er blitt proff polert og det har ikke hjulet/forverret skadene på frontfanger. 

 

Bildet vedlagt under her, viser klarlakkflassen fra den gang. Det jeg har merket meg er at det ikke er tegn på noe grått/hvit, altså at grunningen muligens hadde en annen farge den gang. 

Denne jobben var jo gjort svært dårlig og en kan jo lure på om de også har gjort en dårlig jobb igjen. 

 

Kort oppsumert, dårlig arbeid ganger 2, kanskje 3. 

IMG_20190603_191605.jpg

Edited by lunnr

Share this post


Link to post
Share on other sites
dj john

Er ingen ekspert her men ser ut som klarlakk flasser så det kan jo tyde på slett jobb ..Ville fått 3 uavhengige lakkeringsverksteder til å gitt skriftlig hva de mener om denne jobben samt hva som må til for å utbedre skaden.Du må nok tilbake til dem som utførte jobben å høre med dem uansett men da har du noe å slå i bordet med.Det at du har mer steinsprang enn andre kan jo komme av flere grunner så det i seg selv trenger ikke å bety noe feil tenker nå jeg.

 

Edited by dj john

Share this post


Link to post
Share on other sites
lunnr
6 minutter siden, dj john skrev:

Er ingen ekspert her men ser ut som klarlakk flasser så det kan jo tyde på slett jobb ..Ville fått 3 uavhengige lakkeringsverksteder til å gitt skriftlig hva de mener om denne jobben samt hva som må til for å utbedre skaden.Du må nok tilbake til dem som utførte jobben å høre med dem uansett men da har du noe å slå i bordet med.Det at du har mer steinsprang enn andre kan jo komme av flere grunner så det i seg selv trenger ikke å bety noe feil tenker nå jeg.

 

Takk, det skal jeg absolutt få gjort! Når det gjelder klarlakk flass er dette fra tidligere (ref siste bildet med tekst) om du ser antydning på de andre bildene, så ser du noe ikke jeg ser :)

Edited by lunnr

Share this post


Link to post
Share on other sites
dj john
10 timer siden, lunnr skrev:

Takk, det skal jeg absolutt få gjort! Når det gjelder klarlakk flass er dette fra tidligere (ref siste bildet med tekst) om du ser antydning på de andre bildene, så ser du noe ikke jeg ser :)

Ja nå ser jeg at klarlakk flassen var fra tidligere,bare jeg som ikke fikk det med meg.Er jo mange typer lakk/klarlakk merker også så mulig dem har brukt en type som ikke er like holdbar eller motstandsdyktig mot steinsprang?Ville som sagt gjort slik jeg skrev over da jeg har vært i lignende situasjon ang en bmw med sinkslip som ble utbedret der lakken bare slapp rett av igjen,måtte da dra innom forskjellige lakkerere som skrev/sa sin vurdering for så å ha noe å banke i bordet med da forhandler mente dette var steinsprang.Det løste seg med  de 3 uavhengige vurderingene som så å si sa det samme at dette var slett arbeid å ikke steinsprang.

Edited by dj john

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...