Anterialis 1 Skrevet 6 April, 2020 Rapporter Share Skrevet 6 April, 2020 (endret) Hei, nybegynner her. Tror jeg forstår teorien bak bruk av lys for å få frem defekter. Tommelfingerregelen er vel å bruke halogen (eller sola..) for å få frem ripene, og LED (mer blåaktig lys) for å få frem holos (?). Jeg har en 4 år gammel BMW gråmetallic som jeg nå skal polere. Tidligere gjort ca. 1 gang i året. Jeg vil jo tro det er en del riper etc. i lakken - selv om jeg aldri bruker bensinstasjon-vaskehaller, kun DCN to-bøttevask - men det klarer jeg ikke å se. Jeg har en DA maskin (bruker både Das 6 pro og BigFoot duetto 12), og jeg klarer heller ikke å se forskjell på ubehandlet lakk, etter finpolering eller etter grovpolering. Lakken ser helt lik ut, like fin og med glans. Den eneste forskjellen jeg ser er at jeg fjerner gammel WetCoat-fettflekker etter poleringen (se bilde). På andre biler med mer uttalte defekter, syns jeg det er relativt enkelt å se riper i sollys. Men på min bil, som dog sikkert har mindre defekter, klarer jeg ikke å finne noe i det hele tatt. Har dere noen tips? Jeg holder lyset typisk 0,5 - 1m fra lakken en armlengde ut fra kroppen min, vinkler lyset mot lakken og ser på lakken inn i lyspæra (som reflekteres i lakken). Er dette korrekt måte? Om bildet gjøres større ser dere mange WetCoat prikker/flekker på delen av panseret mot kamera. Jeg har kun polert deler av panseret lenger vekk fra kamera (mot andre siden av bilen). Du ser en slags grense midt på panseret før og etter poleringen. Det ser altså ut til at jeg har to problemer: 1) Hvordan bruker jeg lyset korrekt for å se defektene i lakken? 2) Hvorfor ser jeg ingen forskjell på ingen polering, mild polering og grov polering? 4-5 pass. Superhard lakk?? Forstår det er umulig å si noe om min teknikk igjennom et forum, men er det noen typiske nybegynnerfeil jeg kan konsentrere meg om å unngå? Tusen takk for hjelpen Endret 6 April, 2020 av Anterialis Siter BMW X5 45e M-sport ´20 Mini Cooper ´17 BMW 330e M-sport ´16 BMW i3 ´15 Alfa Romeo Guilietta 1.4T ´11 BMW 320D coupé M-sport ´10 Audi 80 ´87 Honda Hornet CB600F (MC) BMW 320i M-sport ´92 Honda CBR 125 Lenke til innlegg Del på andre sider
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.