Gå til innhold

Harde mørke prikker

Recommended Posts

Hei,

Vanskelig å fjerne med neglen. Hvis toppen går sitter det igjen en flat prikk. De er spredd på alle flater på bilen som er en 2018 modell. Har skog som nærmeste nabo, og mistenker kvae. Hvordan kan de fjernes? Voks tok de ikke.

prikker.jpg

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann og velkommen til forumet. 

Ut fra bildet var det vansklig og tyde hva dette er, hvor på bilen er disse prikkene? utifra at du mistenker kvae, Kvae løses opp med alkanisk/base eller sprit evnt citrus spray(label off). En apc(som feks surfex/meguiars multi pupose cleaner. Evnt mulig selaclean avfettning vil ta det også) vil muligens løse dette opp. Voks vil nok ikke ta noe av dette, da den ikke inneholder noe slipe midler, slik en polish gjør. Et alternativ du kan prøve er swisswax sin cleaner fluid regular, dette er en kjemisk lakkrens som vil fjærne urenheter i lakken uten slipemidler. kontra polish/rubbing som er en mekanisk lakkrens. Kom gjerne med bedre bilder av prikkene. blir lettere og se hva det kan være. Blir vanskelig og trekke konklusjoner uten og vite på en måte😀 Jeg holder en knapp på at citrus spray(carpro tarx/biltema label off)  tar dette lettest

Endret av Sanden
  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bukken74

For meg ser dette ut som asfaltflekker (tjære)

Er det mest av de langs sidene av bilen, dører og skjermer?

Asfaltflekker fjerner man med kaldavfetting f.eks Prickbort

Det finnes også egne tjærefjernings produkter.

Hvis du ikke når frem med @Sanden sine tips eller mine kan clay være en løsning.

Anbefaler en titt på guidene på Detailersclub.no f.eks denne: 

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du kun har prøvd å fjerne disse med voks skal du prøve en kaldavfetting før du prøver noe annet. Jeg vil også anbefale deg å lese noen guider, spesielt i.fht forvask/vask, man fjerner aldri noen form for møkk med voks😉

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, JUSTaCAR skrev:

Takk for hjelpen. Flekkene er brune, og de sitter på panser og tak.

Hvis du kun har slike prikker på panser og tak er det sannsynligvis noe annet enn asfalt.

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 hours ago, trogha said:

Hvis du kun har slike prikker på panser og tak er det sannsynligvis noe annet enn asfalt.

Ja, får først forsøke veldig varmt vann, og deretter avfetting hvis vann ikke tar det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å fjerne noe som helst med voks (lakkbeskyttelsen) har jeg aldri hørt før...

Prøv som nevnt over Prickbort, den er god på asfalt/tjære. Evt. en god metallpartikkelfjerner, i verste fall prøve å skrape det bort med en plastskrape, for så å korrigere etterpå. 

-Ludvig-
Ford Focus 2012 MK3

Ålesund

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...