Gå til innhold

Beste asfaltfjerner?

Lafsen

Recommended Posts

Hei

Etter å ha prøvd endel produkter for å få bort asfalt/tjære og enda ikke være fornøyd så må jeg spørre her.

Har prøvd prickbort, Autoglaze ultra og blankbil x-trem, men synes ikke disse rr kraftige nok. Autoglaze ultra er den besteb jeg har prøvd hittil, men denne er ikke å få lenger...

Noen tips til å fjerne asfalt/tjære effektivt?

-Thomas-

2013 Mercedes Benz CLA 220 CDI

2015 Kia Cee'd SW 1.6 GDI Jubileum

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en favoritt for å ta det siste mest gjenstridige, som ikke fins i det normale utvalget hos detailer-butikker: Turtle Prewash Extreme. Jeg handler i blant ei kanne (ca. 4 liter) på Clasern. Denne er tjukk (tixotrop) og kan ligge lenge uten å tørke. (Usikker på om den er kruttsterk...?) Hender jeg tar med ei pumpekanne på en liter også som etterfylles, men de svikter fort i pumpemekanismen.

Bruker den typisk for å ta de siste asfaltprikkene inni felgene når der er hjulskifte, etter felgrens, surfex og Tartec. Og etter normal nedvask på de siste gjenstridige asfaltflekkene. Da våger jeg å gni litt på flekkene siden lakken ellers er rimelig ren.
Dynke eksos-stussene på våren, jobbe lett med myk børste og det virker meget bra, før lett metallpolish :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forløpig ser Tartec Ekstra veldig interessant ut 🤔

1 time siden, joo skrev:

Har en favoritt for å ta det siste mest gjenstridige, som ikke fins i det normale utvalget hos detailer-butikker: Turtle Prewash Extreme. Jeg handler i blant ei kanne (ca. 4 liter) på Clasern. Denne er tjukk (tixotrop) og kan ligge lenge uten å tørke. (Usikker på om den er kruttsterk...?) Hender jeg tar med ei pumpekanne på en liter også som etterfylles, men de svikter fort i pumpemekanismen.

Bruker den typisk for å ta de siste asfaltprikkene inni felgene når der er hjulskifte, etter felgrens, surfex og Tartec. Og etter normal nedvask på de siste gjenstridige asfaltflekkene. Da våger jeg å gni litt på flekkene siden lakken ellers er rimelig ren.
Dynke eksos-stussene på våren, jobbe lett med myk børste og det virker meget bra, før lett metallpolish :)

Vil du si turtle er sterkere enn tartec?

Noen som har prøvd denne:

Relekta asfaltfjerner

-Thomas-

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Admins
truhaa

Jeg testa TW sin mot Prickbort for en del år siden og den tapte den kampen knepent mener jeg 

I en test gjort i Sverige for en del år siden kom mac Prickbort på 1 og TW Prewash extreme på 2, så den er ikke dårlig. Dette var da før Tartech og mange andre produkter, så det har nok endret seg noe både mht nyheter samt endringer på produkter siden testen ble gjort 🙂

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Lafsen skrev:

Vil du si turtle er sterkere enn tartec?

Hei Lafsen, nei jeg kan ikke si at jeg vet det, men når noe virker så bra har jeg bare en (ikke dokumentert) mistanke ;)
Tenker at hovedgrunnen til at jeg er så fornøyd med den er at den kan ligge veldig lenge på uten å tørke. Altså lang virketid. Samtidig som den ligger i et tykkere lag, mye middel, og da virker den tvers igjennom tjukke asfaltflekker, mens et tynnere produkt bare virker på overflata på flekkene. Teori fra meg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_Makki_

Hvis du kun er ute etter asfaltfjerner og ikke avfetting ;) så kan jeg anbefale Koch Chemie Orange Power eller Koch Chemie Eulex. Samme om det er asfalt, asfaltlim på felger eller karosseri - det er instant action 😉

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Niebelheim
28 minutter siden, _Makki_ skrev:

Hvis du kun er ute etter asfaltfjerner og ikke avfetting ;) så kan jeg anbefale Koch Chemie Orange Power eller Koch Chemie Eulex. Samme om det er asfalt, asfaltlim på felger eller karosseri - det er instant action 😉

Jeg bruker Orange power på asfaltkladdene i felger, og den virker veldig bra. Men mtp litersprisen er det ikke noe jeg vil dusje på hele karosseriet. 

Men det er en ting jeg har lurt litt på. Hva er egentlig forskjellen på OP og Eulex? Er Eulex mer som en silikonfjerner?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm...  Var ikke av de rimelige sakene det Orange Power-stoffet. Men tenker jeg skal da en sånn klar til vinterfelgene skal av og se om det er tingen.
Har ennå ikke blitt skuffet over noen av sakene jeg har handla fra Koch Chemie.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_Makki_
22.2.2020 - 22.18, Niebelheim skrev:

Jeg bruker Orange power på asfaltkladdene i felger, og den virker veldig bra. Men mtp litersprisen er det ikke noe jeg vil dusje på hele karosseriet. 

Men det er en ting jeg har lurt litt på. Hva er egentlig forskjellen på OP og Eulex? Er Eulex mer som en silikonfjerner?

Derfor jeg skrev asfaltfjerner som ikke er typisk avfetting. 

Koch Chemie Orange Power er egentlig et spesiallprodukt for fjerning av bl.a limrester,  gummi- og harpiksrester, blekkflekker, olje, fett osv. Den er basert på naturlige appelsinekstrakter, virker veldig raskt for fordamper sakte. Så kan ha lang virketid også for spesielle jobber. Andre fordeler med Orange Power er at den kan brukes på interiøret som plast, tekstiller osv for å fjerne ting nevnt overfor. Må bare passe på virketid på bl.a plast. Jeg bruker den mye som f.eks flekkfjerner på tekstiller. Spesielt på lyse tekstiller. 

Vær obs på at det finnes 2 versjoner av Eulex. Vanlig Eulex som er meget sterke og rask virkende saker. Både vanlig Eulex og Eulex M fjerner (som Orange Power) lim (f. eks. rester av klistremerker), gummi, harpiks, blekk, oljer, fett og asfalt men enda fortere og mere effektivt enn Orange Power. Eulex og Eulex M er basert på andre løsemidler enn Orange Power og kan derfor kun brukes på lakkerte flater, glass, metall. IKKE ULAKKERT PLAST. Eulex M er litt svakere enn Eulex da den er dedikert matte lakkoverflater, folier osv. Verken Eulex eller Eulex M bør brukes på noe av bilinteriør. Eulex og Eulex M er begge godkjent av Daimler bl.a for bruk på kjøretøy og karosseri.

Orange Power, Eulex og Eulex M alle tilhører samme gruppe produkter - løsemidler og bl.a limfjerner. Forskjell er hvor fort de reagerer og hva de kan brukes på. Og pris så klart ;) Jeg personlig digger Eulex for fjerning av limrester utvendig. Det er bare helt sykt hvor effektivt produktet er.

Veldig viktig: Bruk maske ved jobbing med alle de 3 eventuelt. Sier av erfaring da å bli høy på Orange Power er lite kult.

9 timer siden, joo skrev:

Hmm...  Var ikke av de rimelige sakene det Orange Power-stoffet. Men tenker jeg skal da en sånn klar til vinterfelgene skal av og se om det er tingen.
Har ennå ikke blitt skuffet over noen av sakene jeg har handla fra Koch Chemie.

2 timer siden, EspenE skrev:

Skal ikke Teerwasche være ålreit også? Har ikke testet den selv. 

Også finnes vel vel en ny type Autoglaze ultra? NXT?

Har heller ikke testet den selv dessvere.

Teerwasche fungerer normalt veldig bra spesielt når en kan stå inne og har mulighet for lang virketid. Den fungerer også fint på våte flater. Men det finnes tilfeller der man bør bruke noe som er enda mere effektivt mot asfalt og f.eks asfalt lim. Jeg personlig er lite glad i å gnikke når jeg vet at det finnes kjemi som kan gjøre jobben for meg ;)

Her er noen bilder av firmabilen min som ble kjørt 3 ganger over en vei der det ble asfaltert og LITT asfaltlim har kommet på bilen. Alt ble tatt berøringsfritt kun ved bruk av Teerwasche og Orange Power.

Bilen er kun beskyttet med NanoMagicShampoo og ProtectorWax. Ikke noe coating eller andre former for lakkforsegling verken på karosseri eller felger.

DSC08807.JPG

DSC08808.JPG

DSC08809.JPG

DSC08813.JPG

DSC08814.JPG

DSC08815.JPG

DSC08816.JPG

DSC08817.JPG

DSC08818.JPG

DSC08819.JPG

DSC08820.JPG

DSC08822.JPG

DSC08824.JPG

DSC08825.JPG

DSC08826.JPG

DSC08827.JPG

DSC08828.JPG

DSC08830.JPG

DSC08832.JPG

DSC08833.JPG

DSC08835.JPG

DSC08837.JPG

DSC08839.JPG

DSC08840.JPG

DSC08841.JPG

DSC08843.JPG

DSC08845.JPG

DSC08846.JPG

DSC08847.JPG

DSC08848.JPG

DSC08849.JPG

DSC08850.JPG

DSC08852.JPG

DSC08853.JPG

DSC08856.JPG

DSC08859.JPG

DSC08860.JPG

DSC08862.JPG

DSC08863.JPG

DSC08864.JPG

DSC08865.JPG

IMG_20190403_192153.jpg

IMG_20190403_192159.jpg

IMG_20190403_192210.jpg

IMG_20190403_192219.jpg

• Liker 3
  • DCN Poeng 2

Makki's CarSPA

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_Makki_
29 minutter siden, Riccird1 skrev:

Når man får prickbort til 40kr literen på Rusta så skal det mye til for å ikke velge den for min del :P

Prickbort er ikke dårlig det og jeg bruker den selv av og til. Men for min del betyr tid penger. Derfor mener jeg at Prickbort, for min del er alt for snill og alt for lite effektiv i forhold til typiske løsemiddelbserte asfaltfjernere som brukes for spesielle oppgaver. 

Makki's CarSPA

Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 minutter siden, _Makki_ skrev:

Prickbort er ikke dårlig det og jeg bruker den selv av og til. Men for min del betyr tid penger. Derfor mener jeg at Prickbort, for min del er alt for snill og alt for lite effektiv i forhold til typiske løsemiddelbserte asfaltfjernere som brukes for spesielle oppgaver. 

Ja, det er nok helt sant! ;) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Forhandlere
polishduden

Om du er på jakt etter det råeste som finnes så er det vel egentlig bare Autosmart Tardis som matcher kravene dine

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 4 weeks later...

Ser ut som det blir testing av KC Orange Power, får se hvor lang det tar å fjerne de tøffe flekkene i år da 😅

-Thomas-

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...