Nordaførr 0 Skrevet 28 Januar, 2020 Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2020 (endret) Jeg har en eldre bruksbil som jeg er glad i som etterhvert har fått mange bittesmå rustflekker (< 1mm) i lakken, en 5cm stor flekk som kom akkurat der det hadde vært en fugleskit, og noe understellsrust som verkstedet sa jeg fint kunne stoppe (og de anbefalte å sprøyte inni kanalene). Understellsbehandlig: Jeg har valgt fluidfilm til understellsbehandlingen, etter å ha lest hva folk skriver her på forumet og etter å ha hørt på folk med peil. At den er enkel i bruk, ikke giftig, stopper rust, kryper godt, billig i bruk, og kan sprøytes på det meste (utenom eksos, kjøleslanger på noen nyere biler (enn den jeg har), og at den helst ikke skal komme på dørlistene). At den bør sprayes på nytt når det er gått ett år eller to er bør ikke så stort problem, det ser iallefall raskt og enkelt ut når proffene gjør det Jeg kjøpte startpakken til ca 2700 som har både hulromsonde, sprøye, og fluidfilm. Selv om folk her har anbefalt å kjøpe en lakksprøyte (f.eks fra Biltema) til en brøkdel av prisen, da jeg er for fersk å vite hvilke sprøyter som virker til slikt. Lakk: Jeg er blitt anbefalt å benytte diamantslipesett for å ta bort små rustflekker, men her er jeg helt fersk. Skal man benytte vann for å unngå overoppheting? Jeg har anskaffet ett sett fra Biltema (20-546). Eller er det bedre/bra nok å smøre noe akkurat i hakkene? Rustforsteiner og lakk med tannpirker? Etterbehandling: Jeg har lyst til å gå over med DA maskin men det er jeg helt fersk på. Og som 90 talls rød japse er den temmelig bleik så jeg frykter det er en stor jobb. Det blir enten det eller grundig vask + Fusso. Jeg hadde egentlig aldri lagt merke til hvor mange kriker og kroker det er på en bil før jeg kjøpte poleringsmaskin! Stor respekt til Show&Shine folkene her på forumet. Den ligger klar til våren og blir iallefall brukt på biler som (jeg tror) er enklere å polere. Alle gode råd er velkommen. Skal se om jeg får tatt noen bilder av problemområdene på lakken så dere får se. Endret 28 Januar, 2020 av Nordaførr Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 30 Januar, 2020 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 30 Januar, 2020 De 1 mm flekkene er vel mye flyverust som du kan fjerne med metallpartikkelfjerner først og clay etterpå. Ta gjerne noen bilder så er det lettere å bistå deg Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til innlegg Del på andre sider
Nordaførr 0 Skrevet 3 Februar, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet 3 Februar, 2020 (endret) Det var sikkert flyverust da flekkene er der flyverust kan samle seg over tid. Og det ikke er noen der det normalt ikke er flyverust. Men jeg tror de har fått ligge og godgjøre seg for lenge. På det øverste bildet er flekken kanskje en millimeter og bildet ca 5mm. Det nederste bildet er av en flekk som kanskje er en halv mm og bildet kanskje 1,5 mm. Boblene under lakken på det øverste gjetter jeg er rust. Håper bildene er gode nok. Endret 3 Februar, 2020 av Nordaførr Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 3 Februar, 2020 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 3 Februar, 2020 Her må det pusses og fylles. Ligger vel fort vekk guide til det under guider seksjonen. De boblene rundt på første bilde er som du sier kryp av div som gjør at lakken slipper og det blir til rust Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til innlegg Del på andre sider
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.