Gå til innhold

Lakkdybdemåling


Michael

Recommended Posts

Denne uka har vi besøk på jobben og opplæring av verkstedpersonell i lakkutbedringer. Der ble det blant annet sagt at måling av lakkdybde med lakkdybdemåler er lite verdt fordi man ikke kan vite hvor stor andel bare klarlakken utgjør av totaltykkelsen på lakken. På stående fot virker det jo korrekt da lakkdybdemåler vel ikke kan angi dybde for bare en viss andel av lakken, men det må jo uansett være en grunn til at så mange proffe benytter seg av slikt verktøy før korrigering. Så jeg velger å være skeptisk til utsagnet og heller høre her. 

 

Anyone? 

 

#aldribruktlakkdybdemålerselvomjegernoksåinneforståttmedgodbilpleie

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo riktig at de rimelige målerne man får kjøpt kun måler den totale tykkelsen av grunning, base og klarlakk. Men det kan jo være litt interessant å vite om den totale tykkelsen er 50my eller 150my før man hiver seg på tung korrigering eller våtsliping, samt hvor mye man fjerner når man holder på. Du får jo kjøpt målere som måler hvert enkelt lag, men de er en god del dyrere.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Forhandlere
Exint / Voodoo

Jeg vil i stor grad si meg enig i at man ikke nødvendigvis vet nøyaktig hvor mye lakk man har å jobbe med, selv med lakkdybdemåler. Med mindre man har en meget avansert som faktisk måler de forskjellige lagene. Men de er sjeldne å se og fryktelig dyre.
Det kan derimot gi en indikasjon, både på total dybde, men også om noen plasser er mer utsatt, om det har vært etterlakkert på områder hvor lakken kan være veldig anderledes å jobbe med. Du kan også finne om det er store mengder sparkel feks. 

 

Så det er etter min mening flere gode grunner til å bruke det, særlig ved tyngre korrigering. Men man må også være klar over svakheten slike målere har ved å ikke skille på lagene.

Kundeservice hos Exint.no

 

-The Devil is in the detail.

 

-Rupes Bigfot System Specialist

-Meguiar's Mirror Shine and Advanced Detailer course

Tønsberg

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Forhandlere
polishduden

Normalt sett bruker jeg det ikke. Men om paneler oppfører seg helt annerledes, jeg skal slipe litt eller korrigere ganske mye så sjekker jeg. Om man har jevnt over samme tykkelse på hele bilen så vet man sånn ca hva man har å jobbe med. Vedlagt bilde er et greit utgangspunkt, dog ingen regel uten ekstreme unntak. Har hatt biler inne med 50-70um tykkelse og i andre enden av skalaen 700-1000um tykkelse.

 

Skal jeg slipe så drar jeg frem positectoren da den er en billig forsikring mot å dra igjennom Schematic-of-a-typical-four-layer-automotive-coating-system_Q640.jpg.e66746d1875df0bc65bad13487187f34.jpg

 

 

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...