Gå til innhold

Råd om vask/polering av bil.

Recommended Posts

Hei!

Har en Ford Fiesta ST 2013 i fargen Molten orange (rød med gullpartikler) Som egentlig er ganske pen i lakken men jeg har aldri håndvasket den og grunnen for dette er at jeg ikke har hatt utstyr eller sted å stå. Har eid bilen i mindre en ett år. Deler av bilen ble nylakkert i Oktober pga reklamasjon på klarlakk som flasset. Disse bilene er også velkjent for å ha en veldig myk og svak lakk hva gjelder steinsprut og ripebestandig. 

Jeg er nøye med avfetting/skylling og bilen har sjelden blitt veldig tilgriset da jeg bruker den lite om vinteren. 

Tørker alltid av bilen etter vask (diamond bilhåndkle) og har benyttet AutoGlym Rapid Aqua wax, problemet er bare at det ser ut som jeg har fått en del swirls/vaskeriper på relativt kort tid. 

Det jeg nå innser er at jeg selvfølgelig burde ha håndvasket bilen, selv om jeg egentlig ikke har noe egnet sted å stå så må jeg bare finne en måte. 

Er det lett å korrigere slike riper med polering og må en alltid håndvaske for å tørke av bilen med håndkle uten å skade lakken? 

Om noen kan anbefale bedrifter som tilbyr polering/lakkrens i Oslo/Akershus så tar jeg imot tips med stor takk. 

Endret av lunnr
Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å korte ned spørsmålet. 

Hvor skadelig er det for lakken å bruke tørkehåndkle etter grunding avfetting/høytrykksvask kontra en håndvask? Jeg ser veldig mange som tørker etter høytrykk.. 

Jeg legger ikke trykk og drar håndklet lett over lakken

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 minutter siden, lunnr skrev:

Hvor skadelig er det for lakken å bruke tørkehåndkle etter grunding avfetting/høytrykksvask kontra en håndvask? Jeg ser veldig mange som tørker etter høytrykk.. 

Det er akkurat det som har forårsaket alt det du har fått av swirls, så enkel tommelfinger regel (hvis du vil bevare lakken fin) er bare tørking etter berøringsvask. Snak med Reidar Talset, få han til å ta bilen din en runde, så gir han deg en god innføring i hvordan du enklest holder bilen vedlike i etterkant.

• Liker 1

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR

Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutter siden, Tommy skrev:

Det er akkurat det som har forårsaket alt det du har fått av swirls, så enkel tommelfinger regel (hvis du vil bevare lakken fin) er bare tørking etter berøringsvask. Snak med Reidar Talset, få han til å ta bilen din en runde, så gir han deg en god innføring i hvordan du enklest holder bilen vedlike i etterkant.

Riktig, så da blir det bare spyling heretter...  Men hva med kalk/vannmerker? 

Endret av lunnr
Lenke til innlegg
Del på andre sider
olav framvik

Blås heller bilen tørr hvis du ikke har mulighet eller tid til 5 minutter med håndvask. Du klarer ikke å spyle vekk trafikkfilmen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...