Gå til innhold

Konservering av original patina


Recommended Posts

Bildrømmer kommer i mange innpakninger, og min drøm har i flere år vært en VW type 3 i gul eller elfenbenshvit farge. Bilen står nå endelig i garasjen, en gul 71-modell 1500 squareback/variant. Den har 100% original lakk, og jeg har bestemt meg for å bevare denne med den patinaen den har fått gjennom sine snart 49 år med tydeligvis greit vedlikehold. Det er ingen rustskader på bilen, men noen partier med helt overflatisk rust der det ser ut som lakken under rett og slett er slitt bort. I min lokale fargehandel, som også har peiling på lakk, fikk jeg anbefalt å sprøyte 3-4 tynne strøk Owatrol over hele bilen, og deretter gjenta dette ca hvert femte år. Er det noen som har prøvd dette, og har erfaringer. Eller noen som har andre forslag?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Forhandlere
polishduden

Jeg har ikke helt trua på owatrol. Må da bli en jævlig grell finish? Hva med å ta en lett lakkrens for hånd og vokse bilen innimellom?

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg har ikke helt trua på owatrol. Må da bli en jævlig grell finish? Hva med å ta en lett lakkrens for hånd og vokse bilen innimellom?
Jeg steller og vokser gjerne, så det er ikke noe problem. Får heller jobbe for hånd, som du sier, og prøve å jobbe meg rundt de områdene jeg synes har spesielt sjarmerende patina. Takk for tips!
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig ville jeg tenkt i de baner som forbehandling med Swissvax Cleaner Fluid Regular som er en lakkrens uten slipemiddler, etterfulgt av en Swissvax voks. 
 

Jeg bruker kun voksene fra swissvax med PTFE pga. lengre holdbarhet, og har både Shield, Endurance og Utopia. Utopia er helt klart den enkleste og beste å jobbe med, men koster litt ekstra. Jeg har også testet Mirage som er er en rimeligere variant uten PTFE som også er god å jobbe med, men holdbarheten var ikke god nok på en bil som går 40k i året med nødvendig bruk av kjemikalier ved vask :)

Endret av KennethR
  • Liker 2

2018 Tesla Model S 75D - Deep Blue Metallic

2016 Ducati Panigale 1299S

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med KennethR her, en fin polish (som SV sin cleanerfluid regular, som bare er en kjemisk rens uten slipemidler, å så toppe med en god voks fra SV etterpå. Denne lakkrensen kan du fint gå over patinaen med også uten at du skader den.

  • Liker 1

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Owatrol er vel mye brukt av amcar miljøet i mange, mange år. 
Sett flere som har brukt dette med veldig fint resultat så skal nok ikke undervurdere det :) 
Kanskje en form for matt/halvblank klarlakk hadde holdt seg bra?  Ser for meg at voks ikke gir spesielt god holdbarhet i det lange løp, hvordan er heften på rust kontra lakk?
 

GunnarS - Der Golf B)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Owatrol er vel mye brukt av amcar miljøet i mange, mange år. 
Sett flere som har brukt dette med veldig fint resultat så skal nok ikke undervurdere det  
Kanskje en form for matt/halvblank klarlakk hadde holdt seg bra?  Ser for meg at voks ikke gir spesielt god holdbarhet i det lange løp, hvordan er heften på rust kontra lakk?
 
Matt klarlakk var min tanke da jeg snakket med "lakkspesialisten", men han mente det ikje egnet seg på lakk fra 1970. Usikkert om det ville feste. Men kanskje amcarmiljøet er stedet å hente tips? Det er jo noen rat-rods i Norge.
Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, hmsilset skrev:

Jeg ville også vurdert denne voksen  :)

 

https://www.swissvax.no/products/swissvax-opaque-matt-lakk

Hvorfor en voks for matt lakk? 

Per Christian Nilsen

CarPro C.Quartz Finest & Professional Sertifisert - Rupes BigFoot Specialist - Fenice Skinnreperasjon sertifisert - Flex Certified - Meguairs Advanced Mirror Glaze - Jotun Yachting Paint School - Autoglym Bilklargjøring - Colourlock Skinnreperasjon

 

BMW E93 320i 08mod

BMW E92 330DAX 09mod

BMW F30 335i ESS tune & MPE 12mod

Audi A3 E-tron 17mod

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, hmsilset skrev:

Fordi han vil beholde patinaen.  

Greit nok men jeg skjønner forsatt ikke hvorfor du vil anbefale en som er laget for matt lakk?

Han vil vel ikke beholde lakken matt men ha den sjarmerende? 
Hva er argumente for voks for matt lakk kontra en vanlig voks? 

Per Christian Nilsen

CarPro C.Quartz Finest & Professional Sertifisert - Rupes BigFoot Specialist - Fenice Skinnreperasjon sertifisert - Flex Certified - Meguairs Advanced Mirror Glaze - Jotun Yachting Paint School - Autoglym Bilklargjøring - Colourlock Skinnreperasjon

 

BMW E93 320i 08mod

BMW E92 330DAX 09mod

BMW F30 335i ESS tune & MPE 12mod

Audi A3 E-tron 17mod

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Niebelheim
1 time siden, Pec skrev:

Greit nok men jeg skjønner forsatt ikke hvorfor du vil anbefale en som er laget for matt lakk?

Han vil vel ikke beholde lakken matt men ha den sjarmerende? 
Hva er argumente for voks for matt lakk kontra en vanlig voks? 

Fordi når lakken blir gammel og patinert (er det et ord?) så blir lakken matt.

For å beholde patinaen så kan man ha på voks for matt lakk. Hvis ikke vil vel de matte og slitte områdene bli blanke.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset
5 timer siden, Niebelheim skrev:

Fordi når lakken blir gammel og patinert (er det et ord?) så blir lakken matt.

For å beholde patinaen så kan man ha på voks for matt lakk. Hvis ikke vil vel de matte og slitte områdene bli blanke.

Stemmer :) Dem matte områdene vil ihvertfall bli litt blankere en stund med vanlig voks. Det er min erfaring.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips, men lakken er faktisk ikke spesielt matt på denne. Tidligere eiere har vært relativt nøye med vedlikeholdet, og det er nok ikke alt for lenge siden den har sett polish.
Det ble en runde med SW cleaner fluid og et strøk shield. Oppnådde egentlig akkurat den finishen jeg var ute etter. Nå skal bilen få hvile et par måneder.

  • Liker 5
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...