Jump to content
SverreP

Konservering av original patina

Recommended Posts

SverreP

Bildrømmer kommer i mange innpakninger, og min drøm har i flere år vært en VW type 3 i gul eller elfenbenshvit farge. Bilen står nå endelig i garasjen, en gul 71-modell 1500 squareback/variant. Den har 100% original lakk, og jeg har bestemt meg for å bevare denne med den patinaen den har fått gjennom sine snart 49 år med tydeligvis greit vedlikehold. Det er ingen rustskader på bilen, men noen partier med helt overflatisk rust der det ser ut som lakken under rett og slett er slitt bort. I min lokale fargehandel, som også har peiling på lakk, fikk jeg anbefalt å sprøyte 3-4 tynne strøk Owatrol over hele bilen, og deretter gjenta dette ca hvert femte år. Er det noen som har prøvd dette, og har erfaringer. Eller noen som har andre forslag?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Blankbil / polishduden

Jeg har ikke helt trua på owatrol. Må da bli en jævlig grell finish? Hva med å ta en lett lakkrens for hånd og vokse bilen innimellom?

Share this post


Link to post
Share on other sites
SverreP
Jeg har ikke helt trua på owatrol. Må da bli en jævlig grell finish? Hva med å ta en lett lakkrens for hånd og vokse bilen innimellom?
Jeg steller og vokser gjerne, så det er ikke noe problem. Får heller jobbe for hånd, som du sier, og prøve å jobbe meg rundt de områdene jeg synes har spesielt sjarmerende patina. Takk for tips!

Share this post


Link to post
Share on other sites
KennethR

Personlig ville jeg tenkt i de baner som forbehandling med Swissvax Cleaner Fluid Regular som er en lakkrens uten slipemiddler, etterfulgt av en Swissvax voks. 
 

Jeg bruker kun voksene fra swissvax med PTFE pga. lengre holdbarhet, og har både Shield, Endurance og Utopia. Utopia er helt klart den enkleste og beste å jobbe med, men koster litt ekstra. Jeg har også testet Mirage som er er en rimeligere variant uten PTFE som også er god å jobbe med, men holdbarheten var ikke god nok på en bil som går 40k i året med nødvendig bruk av kjemikalier ved vask :)

Edited by KennethR
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tommy

Jeg må si meg enig med KennethR her, en fin polish (som SV sin cleanerfluid regular, som bare er en kjemisk rens uten slipemidler, å så toppe med en god voks fra SV etterpå. Denne lakkrensen kan du fint gå over patinaen med også uten at du skader den.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
GunnarS

Owatrol er vel mye brukt av amcar miljøet i mange, mange år. 
Sett flere som har brukt dette med veldig fint resultat så skal nok ikke undervurdere det :) 
Kanskje en form for matt/halvblank klarlakk hadde holdt seg bra?  Ser for meg at voks ikke gir spesielt god holdbarhet i det lange løp, hvordan er heften på rust kontra lakk?
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
SverreP
Owatrol er vel mye brukt av amcar miljøet i mange, mange år. 
Sett flere som har brukt dette med veldig fint resultat så skal nok ikke undervurdere det  
Kanskje en form for matt/halvblank klarlakk hadde holdt seg bra?  Ser for meg at voks ikke gir spesielt god holdbarhet i det lange løp, hvordan er heften på rust kontra lakk?
 
Matt klarlakk var min tanke da jeg snakket med "lakkspesialisten", men han mente det ikje egnet seg på lakk fra 1970. Usikkert om det ville feste. Men kanskje amcarmiljøet er stedet å hente tips? Det er jo noen rat-rods i Norge.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hmsilset
29 minutter siden, Pec skrev:

Hvorfor en voks for matt lakk? 

Fordi han vil beholde patinaen.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pec
5 minutter siden, hmsilset skrev:

Fordi han vil beholde patinaen.  

Greit nok men jeg skjønner forsatt ikke hvorfor du vil anbefale en som er laget for matt lakk?

Han vil vel ikke beholde lakken matt men ha den sjarmerende? 
Hva er argumente for voks for matt lakk kontra en vanlig voks? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niebelheim
1 time siden, Pec skrev:

Greit nok men jeg skjønner forsatt ikke hvorfor du vil anbefale en som er laget for matt lakk?

Han vil vel ikke beholde lakken matt men ha den sjarmerende? 
Hva er argumente for voks for matt lakk kontra en vanlig voks? 

Fordi når lakken blir gammel og patinert (er det et ord?) så blir lakken matt.

For å beholde patinaen så kan man ha på voks for matt lakk. Hvis ikke vil vel de matte og slitte områdene bli blanke.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hmsilset
5 timer siden, Niebelheim skrev:

Fordi når lakken blir gammel og patinert (er det et ord?) så blir lakken matt.

For å beholde patinaen så kan man ha på voks for matt lakk. Hvis ikke vil vel de matte og slitte områdene bli blanke.

Stemmer :) Dem matte områdene vil ihvertfall bli litt blankere en stund med vanlig voks. Det er min erfaring.

Share this post


Link to post
Share on other sites
SverreP

Takk for tips, men lakken er faktisk ikke spesielt matt på denne. Tidligere eiere har vært relativt nøye med vedlikeholdet, og det er nok ikke alt for lenge siden den har sett polish.
Det ble en runde med SW cleaner fluid og et strøk shield. Oppnådde egentlig akkurat den finishen jeg var ute etter. Nå skal bilen få hvile et par måneder.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...