Gå til innhold

Test av forskjellige "spray-forseglinger"

Recommended Posts

Siden en har to biler (en "billig" og en mye billigere) har jeg har lagt coating på den "billige" (Britemax Amethyst, meget fornøyd hittil) og bruker diverse av mine mange forskjellige vokser osv. på min billigste bil - en traver av en 2008 Toyota Auris. På Aurisen la jeg Fusso i høst som jeg har vært relativt fornøyd med. En lørdag kjedet jeg meg litt etter arvingen hadde sovnet og tenkte at jeg kunne teste litt diverse på panseret, primært beskyttelse i spraybar form med 2stk potensielle "bench marks". Siden resultatene overrasket meg litt tenkte jeg å dele det her for moro skyld.

1. Polerte panser med Menzerna 106FA
  2. 4x runder med Gyeon Prep

Litt om produktene (fra førersiden);

• Fusso Coat - mitt eierskap, brukt den noe før - holdbar og helt ok å bruke, legger fort igjen hvite rester noe jeg ikke liker
  • PolishAngel Master Sealant - første gang i bruk, en kamerat sin
  • Turtlewax Seal´n´Shine - kjøpt på Target når jeg var på jobbreise til USA sist - denne har jeg sett mange videoer om på YouTube hos på mange forskjellige kanaler så var spent på denne (Turtle liksom.. ;) )
  • Meguiars Hybrid Ceramic Wax - første gang i bruk, en kollega er lykkelig eier av denne
  • Britemax Remax - bruker denne som topper på Amethyst, denne har jeg vært fornøyd med og den gir mye for pengene kontra mye annet. Sjekk også Forensic sin test rundt toppere, denne kom bra ut der på generelt basis
  • Sonax Brilliant Shine Detailer - brukt i mange år, men sjeldent alene. Har fantastisk vannskrekk (hakket under Polymer Netshield fra samme leverandør). Blander denne 50/50 med FinishKare #425 siden den er "grabby" alene - min "go to" QD med holdbarhet.

Dette er da produktene som ble testet - alle ble lagt 2 ganger for full dekning og de tørket 15min mellom hvert lag. Romtemperatur var 18 til 20 grader Celsius og bilen sto innendørs til neste dag, ca 16t. Bildet viser da etter de 2 lagene, og en ser at Ceramic Wax fra Meguiars (lånt av en kollega) er betydelig mørkere, det er den fortsatt.

IMG_20191026_223601

Slickness-test som sett i video, utfra hvordan de føltes ved berøring;

1. Turtlewax Seal´n´Shine
  2. Fusso Coat
  3. Britemax Remax / PolishAngel Master Sealant
  4. Meguiars Hybrid Ceramic Wax
  5. Brilliant Shine Detailer

Første vask, Gyeon Bath (for en såpe) er brukt (ingen forvask)

Andre vask, dette er da 1 uke etter - ser at Master Sealant og overraskende for meg, Remax, begynner å henge litt. Vet at dette er normalt for Master Sealant.

Tredje vask, tre uker etter - bilen har stått ute hele tiden (for å få litt hardere påkjenning). På denne vasken brukte jeg ValetPRO Foamula 1 som forvask (pH nøytral) og vasket med CG Citrus wash and Gloss (25ml til 22l) 

En måned etter påbegynt test, samme vaskerutine som ovenfor men Honeydew forvask fra CG (pH nøytral) istedet for ValetPRO.

Når jeg kommer ut i lett regnvær så er den vannperler på bilen, men synes det ikke er tilstrekkelig så valgte å avlsutte nå etter 4 uker ute med 4 vask (bilen traver E6 hver ukedag og er mye brukt i helgene). Mine tanker er at Fussoen leverer som antatt, den vil holde seg slik i lang tid (min personlige erfaring), og jeg er positivt overrasket over holdbarheten på Sonax BSD. Skuffelsen her må vel for min del være PolishAngel Master Sealant, jeg hadde tenkt til å bruke denne som beskyttelse på min andre, hvite bil men er meget glad for at jeg valgte Britemax Amethyst på denne (selvom disse ikke kan sammenlignes 1:1). SIden jeg liker å tusle litt på kveldstid bruker jeg Remax en gang i måneden, og på den coatede bilen er vannegenskapene mtp beading fortsatt veldig bra, dermed var jeg litt overrasket over hvordan Remax gjorde det alene - den demper tydeligvis ikke effekten på den Amethyst-coatede bilden, det er helt sikkert. Har lagt til video av denne nedenfor for sammenligning.

Ikke ta denne testen som en "fasit", men heller som en forhåpentligvis artig lesning på en ellers kjedelig årstid. Panseret er nå klart med 5stk produkter som står å herder i oppvarmet garasje for anledningen. 

God kveld!

Endret av kris1986
  • DCN Poeng 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petecomplete

Spennende greier :) Du gjør deg og en erfaring der jeg og har opplevd, at til tross for lik finsh etter polering så har LSP (og ofte QD og) noe å si for gloss/dybde og hvordan lys brytes/reflekteres i lakken. Megs ceramic wax var dog veldig utslagsgivende. Det er jo ofte blitt sagt at det er forarbeidet som gir finishen og lsp bare er beskyttelse, men det er en sannhet med modifikasjoner mener jeg. Har nylig laget en liknende test med ymse produkter selv, og konkluderte og med at fusso er noe for seg selv. På min bil tåler den dog petrokjemisk avfetting dårlig og tåler bare 3-4 vask nederst på dørene der jeg bruker det.  Overasket over Sonaxen jeg! eller at en spray detailer kan ha så god holdbarhet overhodet. Jeg har lagt flytende vokser som holder mindre enn det der!  Skal definitivt prøve den etter å ha lest denna testen :) 

Endret av Petecomplete
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Forhandlere
polishduden

Lite innspill angående Remax. Har brukt den mye på egne og kundebiler. Jeg mistenker at den binder seg bedre til en coatet overflate kontra en ubehandlet. Jeg har dessverre ikke noen biler akkurat nå med Britemax på. Men om du hadde hatt mulighet til å teste dette på den hvite så hadde det vært utrolig kult :) Legge på Remax på en del av panser og la den andre bare ha coating og se om du opplever noe forskjell.

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 minutter siden, Blankbil / polishduden skrev:

Lite innspill angående Remax. Har brukt den mye på egne og kundebiler. Jeg mistenker at den binder seg bedre til en coatet overflate kontra en ubehandlet. Jeg har dessverre ikke noen biler akkurat nå med Britemax på. Men om du hadde hatt mulighet til å teste dette på den hvite så hadde det vært utrolig kult :) Legge på Remax på en del av panser og la den andre bare ha coating og se om du opplever noe forskjell.

Hei,

Ja, det du nevner er planen, synes det som nevnt var litt merkelig hvordan den var alene kontra på den hvite. Skal gjøre meg opp noen delbare formeninger utover vinteren :) tenkte å legge den på Virtue også for å se holdbarheten der, kan potensiell være en rask og fin kombo om holdbarheten holder fra mai til oktober-ish. 

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Forhandlere
polishduden

Det blir spennende å følge med på godt å høre at du er fornøyd iallefall

• Liker 1

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...