Gå til innhold

God gammeldags håndpolering..?

sst079

Recommended Posts

Jeg har nå anskaffet meg en kosebil, som står i garasjen og venter på tørr og fin sommer. I vinterhalvåret vil denne fungere som terapi, og jeg tusler stadig ned og behandler den pent med gnikk, gnukk og kos (når man trenger litt avstand til hverdagsgnålet).

Bilen er en Topazblå 2001 mod. BMW E39 540iA M-Sport i usedvanlig god stand (måtte til Sverige for å finne en i denne standen). Jeg vil vel også påstå at den er sjeldent pen i lakken for en 20 år gammel bil. 
MEN jeg kommer som sagt til å tilbringe mange timer med den, før vi kan ut å rulle på tørre veier. Jeg har ingen erfaring med maskinpolering, men i mitt tilfelle (som beskrevet over), så er gammeldags håndpolering helt ypperlig. Jeg har allerede rukket over den et par runder med Meguiars polish og voks. For menigmann vil nok bilen fremstå som usedvanlig pen i lakken, men jeg vil tro at selv med håndpolering vil jeg kunne oppnå bedre resultater. 

Er det noen som har tips til hvilke produkter som kan anbefales til dette formål? Om det er snakk om 2, 3 eller 4 trinn spiller ikke så stor rolle, jeg har ca. 5 mnd. på meg😁 Jeg ønsker å oppnå best mulig resultat, men uten bruk av maskin. 

Tips og råd mottas med takk!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Alle biler ser som regel blanke og fine ut når de er nyvasket i overskyet vær, uansett om de er fulle av swirls, hologrammer eller ikke har noen lakkbeskyttelse på seg. Det som er interessant å se er hvordan lakken egentlig ser ut. Dette ser du ved å lyse på lakken med iPhone eller helst en egnet lykt for dette formålet. Først da kan man se lakkens tilstand, og hva du ønsker å oppnå og du kan få råd deretter. 

Er det et ønske om skånsomhet mot lakken som er grunnen til at du ikke vil bruke maskin? 

• Liker 1

2018 Tesla Model S 75D - Deep Blue Metallic

2016 Ducati Panigale 1299S

Lenke til innlegg
Del på andre sider
olav framvik

Det høres ut som et voldsomt prosjekt. Maskin er ikke farlig hvis du tar et par enkle forholdsregler. Jeg vil mye heller anbefale en kjemisk lakkrens som cleanerfluid regular til swissvax. Det fjerner ikke ripene men gjør de mindre synlige. Og bilen blir kjempeblank å fin. Og så beskytter du resultatet med en voks etterpå.

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
41 minutter siden, KennethR skrev:

Hei! Alle biler ser som regel blanke og fine ut når de er nyvasket i overskyet vær, uansett om de er fulle av swirls, hologrammer eller ikke har noen lakkbeskyttelse på seg. Det som er interessant å se er hvordan lakken egentlig ser ut. Dette ser du ved å lyse på lakken med iPhone eller helst en egnet lykt for dette formålet. Først da kan man se lakkens tilstand, og hva du ønsker å oppnå og du kan få råd deretter. 

Er det et ønske om skånsomhet mot lakken som er grunnen til at du ikke vil bruke maskin? 

Hei, og takk for svar. Selv om jeg har sett veldig mye værre, så er det nok en del swirls her også. Det er egentlig ikke noen spesiell grunn til ikke å bruke maskin, men som nevnt over så koser jeg meg glugg med polerkluten. 
MEN jeg skjønner jo at resultatsmessig så kommer jeg mye bedre ut av det med maskin. (Har forøvrig aldri brukt maskin selv).
Dette du nevner med å lyse på lakken - vil det si at jeg kan ta et bilde med blits, og poste her? Så vil dere med kunnskapen kunne guide meg i riktig retning?

23 minutter siden, olav framvik skrev:

Det høres ut som et voldsomt prosjekt. Maskin er ikke farlig hvis du tar et par enkle forholdsregler. Jeg vil mye heller anbefale en kjemisk lakkrens som cleanerfluid regular til swissvax. Det fjerner ikke ripene men gjør de mindre synlige. Og bilen blir kjempeblank å fin. Og så beskytter du resultatet med en voks etterpå.

Hei og takk for tips.

Jeg forstår deg da slik at dette er fremgangsmetode uten bruk av maskin?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cleaner Fluid fra Swissvax selges både som håndpolish og maskinpolish.

Variantene for håndpolish heter f.eks Swissvax Cleaner Fluid Regular (lakkrens uten slipemidler) og Swissvax Cleaner Fluid Strong (polish med slipemidler).

For maskin heter de det samme men med professional i navnet f.eks Swissvax Cleaner Fluid Professional Regular osv

Edit: Det er flere varianter en nevnt her men var disse jeg kom på nå :-)

Endret av Bukken74
  • Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider

https://bilnerden.no/gtechniq-p1-nanocomposite-polish

Har ikke prøvd den men med Gtechniq P1 skal man i teorien klare å fjerne riper med håndmakt. Har fjernet enkeltriper på leiebil på ferie med Autoglym paint renovater, men å gjøre dette på en hel bil tar sikkert 5 mnd...:D

En rimelig DA maskin med medium cut polish og puter er relativt enkelt og ufarlig, og langt mer effektivt og motiverende å holde på med. Som du sier har du 5mnd på deg, og jeg ville uten tvil brukt den tiden på å bli kjent med en poleringsmaskin. For hånd bruker man sannsynligvis både dager og uker på å kanskje oppnå samme resultat som man oppnår på en halv arbeidsdag med maskin.

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Bukken74 skrev:

Cleaner Fluid fra Swissvax selges både som håndpolish og maskinpolish.

Variantene for håndpolish heter f.eks Swissvax Cleaner Fluid Regular (lakkrens uten slipemidler) og Swissvax Cleaner Fluid Strong (polish med slipemidler).

For maskin heter de det samme men med professional i navnet f.eks Swissvax Cleaner Fluid Professional Regular osv

Edit: Det er flere varianter en nevnt her men var disse jeg kom på nå :-)

Flott, takk for tips! Jeg må nå gå i tenkeboksen hva gjelder hånd/maskin-polering, skjønner jeg :-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, trogha skrev:

https://bilnerden.no/gtechniq-p1-nanocomposite-polish

Har ikke prøvd den men med Gtechniq P1 skal man i teorien klare å fjerne riper med håndmakt. Har fjernet enkeltriper på leiebil på ferie med Autoglym paint renovater, men å gjøre dette på en hel bil tar sikkert 5 mnd...:D

En rimelig DA maskin med medium cut polish og puter er relativt enkelt og ufarlig, og langt mer effektivt og motiverende å holde på med. Som du sier har du 5mnd på deg, og jeg ville uten tvil brukt den tiden på å bli kjent med en poleringsmaskin. For hånd bruker man sannsynligvis både dager og uker på å kanskje oppnå samme resultat som man oppnår på en halv arbeidsdag med maskin.

Tror kanskje du fikk meg inn på tanken om å teste maskin, nå :-) Vi er jo straks inne i ønskeliste-tid, så slik sett passer det jo bra. 

Om det finnes et rimelig og greit alternativ som anbefales, tar jeg gjerne imot tips. Jeg var innom GS i Oslo for en tid tilbake og vurderte å anskaffe maskin, men ble ikke noe av. Fikk en anbefaling da, men kan ikke huske hva det var...

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tror kanskje du fikk meg inn på tanken om å teste maskin, nå :-) Vi er jo straks inne i ønskeliste-tid, så slik sett passer det jo bra. 

Om det finnes et rimelig og greit alternativ som anbefales, tar jeg gjerne imot tips. Jeg var innom GS i Oslo for en tid tilbake og vurderte å anskaffe maskin, men ble ikke noe av. Fikk en anbefaling da, men kan ikke huske hva det var...

Jeg anbefaler å kjøpe en BILLIG maskin av typen DA (dual action) med 125mm bakplate i sjiktet ca 1500 kroner hvis du utelukkende skal kose deg med denne bilen en gang i blant. De dyrere maskinene vibrerer mindre osv, men en billigere maskin får også jobben gjort, for 1/3-1/4 av prisen til proff-maskinene. Jeg bruker Carwise sin, kjøpt på bilxtra til tusenlappen. Den holder for meg med de 2 bilene mine. Bruker heller litt skikkelige puter og midler på den.

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, Riccird1 skrev:

Jeg anbefaler å kjøpe en BILLIG maskin av typen DA (dual action) med 125mm bakplate i sjiktet ca 1500 kroner hvis du utelukkende skal kose deg med denne bilen en gang i blant. De dyrere maskinene vibrerer mindre osv, men en billigere maskin får også jobben gjort, for 1/3-1/4 av prisen til proff-maskinene. Jeg bruker Carwise sin, kjøpt på bilxtra til tusenlappen. Den holder for meg med de 2 bilene mine. Bruker heller litt skikkelige puter og midler på den.

Høres fornuftig ut! Jeg har også et par andre bruksbiler som får «normalt» stell med polering 2 ganger i året, der tenker jeg en rimelig maskin gjør jobben mindre kvielig. 

Jeg tar deg på ordet og sjekker ut Carwise. Ser at den finnes i sortimentet til samarbeidspartnere til klubben👍🏼

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...