Gå til innhold

Etterisolere garasje

jonia

Recommended Posts

Hei. Har en garasje i reisverk med mur i bankkant og litt ut på sideveggene (med oppfylling bak) og bod over med inngang på baksiden.

Vurderer nå om jeg skal etterisolere garasjen, eller la det være. Bruker garasjen stadig mer, og det blir kaldt der ute om vinteren.

Så er spørsmålet, hva er fordeler og ulemper med å isolere garasjen?

Har lest et sted at isolert garasje ikke nødvendigvis er så bra for bilen ift. luftfuktighet og korrosjon, og at bilen har bedre av å stå kaldt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Luftfuktighet er en utfordring i kombinasjon med varme og salt, merket det godt på min noe eldre Audi at rusten økte betydelig etter at den ble parkert i garasjen gjennom vinteren.

Så er det jo noen tiltak man kan gjøre, oftere underspyling for å få bort salt, senke temp i garasje, benytte seg av avfukter eventuelt varmepumpe med avfukting.

Fordelene er jo mange, veldig greit med lunk i bilen på morgenen, isfrie ruter, en bil som starter lett etc i tillegg til alt det andre man kan benytte garasjen til om vinteren.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ventiler er viktig i en "forholdsvis tett" og varm garasje. Ventiler i gulvhøyde ved port og diagonalt over bakvegg høyt på veggen. Det sørger for grei utlufting i de fleste tilfeller. Evt ha fuktstyrt ventil.

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

Helelektrisk bilpark <3 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

Er det en ide å delvis isolere garasjen? Altså for eksempel isolere taket og litt ned på veggene for å hindre at all varmen stiger tilværs og ut av garasjen.

Har i dag en 3,5kW vifteovn som jeg bruker for å få opp temperaturen litt, men i og med at det er så åpent i taket så forsvinner varmen ekstremt fort ut igjen. Tenkte kanskje at en delvis isolert garasje ville holde varmen ok mens vifteovnen gikk, og så falle til omgivelsestemperatur ganske raskt når ovnen slås av. Da unngår jeg kanskje dette med fuktighet på den måten.

Hva tror dere?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Isoler hele garasjen hvis du har mulighet til det. Men sørg for å ha ventileringsmuligheter. :)

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

Helelektrisk bilpark <3 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...