Gå til innhold

Kjøp av dekk, 3 valg. Anbefalinger?

Themagician16

Recommended Posts

Themagician16

Hei. Ute etter dekk, er litt usikker. Har tight budjsett men vll ha kvalitet dekk som får meg gjennom vinteren. Kjører hovedsakelig hovedveier som saltes mye, men kan hende jeg også må kjøre på ikke hovedveier i forbindelse med jobb osv.

Valget står mellom Michelin x-ice xi2 (600kr)

Continental contivikingcontact 6 (979,-) og Continental contiwintercontact ts 810

Nokian WR D4

Ser etter dekk i 225/55/r16 dims. Sjekker priserr på prisjakt. Hvis dere har bedre dekk, gjerne si ifra :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører på Nereus 805 fra megahjul.com på min Tesla Model S. Jeg er i utgangspunktet svært skeptisk til kina dekk, men disse er faktisk fantastisk bra. Utrolig mange som er fornøyd med de på Model S og 806 versjonen til Model X, og det ligger flere videoer med tester av Bjørn Nyland ute på YouTube. Om de er billige i din dim vet jeg ikke, men til Tesla er det 1/3 av prisen. 

2018 Tesla Model S 75D - Deep Blue Metallic

2016 Ducati Panigale 1299S

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Generelt: Gå for dekk tilpasset nordiske forhold. Altså ikke TS810, WR D4 etc. Disse er tilpasset fastlandseuropa hvor det gjerne er mildere.

MÅ du har dekk i 225 på 16 felg? Bil?

205/55/16 er nok billigste vinterdekk-dimensjonen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Themagician16

Hei. Glemte å lese svara. Har allerede bestilt.. :(

ble en nokian. E snakk om bmw e60 2008 2.0d

21.10.2019 - 22.12, hans k skrev:

min erfaring med michelin er at dei passer tyngre biler. nokian. lettere biler. og conti dei fleste. mens slites fort.

så ikkje lett å svare då eg ikkje veit kva bil det er snakk om.

12 timer siden, Riccird1 skrev:

Generelt: Gå for dekk tilpasset nordiske forhold. Altså ikke TS810, WR D4 etc. Disse er tilpasset fastlandseuropa hvor det gjerne er mildere.

MÅ du har dekk i 225 på 16 felg? Bil?

205/55/16 er nok billigste vinterdekk-dimensjonen.

De hadde ikke conti dekka, og Michelin tror jeg var små lureri på den sida.

Bestile de Nokian dekka. Men er ikke de laget for nordiske forhold? Ble litt skeptisk nå som du skrev det..

Fant heller ingen tester om Nokian WR D4.

Jeg bor ikke i Nord norge, og kjører stort sett på snø, is i sjeldnere tilfeller. (E18 og hovedveier)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Niebelheim

Det finnes vinterdekk, og nordiske vinterdekk som valg i enkelte nettbutikker. Hvorfor aner jeg ikke, for de som ligger i kategorien vinterdekk er som nevnt tidligere, ikke brukelig i Skandinavia.

Her trenger vi myke vinterdekk med masse seiping, mens lengre sør i Europa f.eks. Tyskland, der de har snø bare en gang innimellom, så er ikke dette et viktig kriterie.

Personlig kjøper jeg stort sett alltid Nokian Hakkapeliitta R2, da dette er en gjentagende topp 3 på testene til f.eks. NAF, men de koster jo en del mer igjen.

Men gode vinterdekk er imho den beste forsikringen / investeringen du kan gjøre.

Det er tross alt på vinteren de fleste ulykkene skjer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noen erfaring med de selv, men det er en del tråder på elbilforum hvor noen har testet dekket.

Svenske teknikensvarld.se testet dekket opp mot nordiske dekk i 2017/2018. Man må betale for tilgang der så jeg vet ikke resultatet :-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal man på (bokstavlig talt) liv og død spare penger på dekk gjør man det på sommerdekkene. Rett og slett fordi differansen i bremselengde/egenskaper er større mellom billige og dyre vinterdekk enn sommerdekk.

Kjenner flere som kjøpte billige kinavinterdekk som gjorde det bra i tester og funket greit første vinteren, i løpet av vinter nr.2 var de begynt å bli hardere/merkbart dårligere så de har kanskje ikke like god holbarhet i nordisk klima(?). Så har du alle som kjører på billigdekk og sier de fungerer bra og er kjempefornøyd til vanlig/daglig bruk, men man vet strengt tatt ikke så mye om hvor bra dekket er før det er for sent, da i forbindelse med unnamanøver eller nødbremsing for å unngå kollisjon. Personlig blir jeg litt provosert av at folk bruker store penger på bil, og gjerne store tunge biler, også skal man risikere sitt eget og andres liv på å spare noen få tusenlapper på å kjøpe billigdekk. Dette er ikke kritikk mot trådstarter men heller litt generell frustrasjon:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører Sava Eskimo Ice (eldre Goodyear-mønster og gummioppskrift) på konebilen, nå på tredje sesong:
https://www.skruvat.no/dekk/sava/sava-eskimo-ice-pb1001177.aspx?gclid=CjwKCAjw9L_tBRBXEiwAOWVVCZt32SHmw6w6t1B5WNAouKjR4kKOhj_xR6osmptbw3ugpD3f2F9fTBoCAAYQAvD_BwE

Og på elbilen som jeg pendler med 60 mil i uka, bruker jeg nå Goodyear Ultragrip Ice 2.

https://www.skruvat.no/dekk/goodyear/goodyear-ultragrip-ice-2-pb524524.aspx?gclid=CjwKCAjw9L_tBRBXEiwAOWVVCRNrPMDS1VQZ2d6ViZYcGvGsQE8vRP8z8jkWKE5l-d5MGAX75wI33RoCTqIQAvD_BwE

Ingen av de er spesielt dyre dekk syns jeg, men fungerer meget bra. Spesielt overrasket over Sava som er et "billigdekk", men de kommer også bra ut i test.
Goodyear imponerer med spesielt lav støy.

https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2017/sava-eskimo-ice/

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G
3 timer siden, Knutis skrev:

Jeg kjører Sava Eskimo Ice (eldre Goodyear-mønster og gummioppskrift) på konebilen, nå på tredje sesong:
https://www.skruvat.no/dekk/sava/sava-eskimo-ice-pb1001177.aspx?gclid=CjwKCAjw9L_tBRBXEiwAOWVVCZt32SHmw6w6t1B5WNAouKjR4kKOhj_xR6osmptbw3ugpD3f2F9fTBoCAAYQAvD_BwE

Og på elbilen som jeg pendler med 60 mil i uka, bruker jeg nå Goodyear Ultragrip Ice 2.

https://www.skruvat.no/dekk/goodyear/goodyear-ultragrip-ice-2-pb524524.aspx?gclid=CjwKCAjw9L_tBRBXEiwAOWVVCRNrPMDS1VQZ2d6ViZYcGvGsQE8vRP8z8jkWKE5l-d5MGAX75wI33RoCTqIQAvD_BwE

Ingen av de er spesielt dyre dekk syns jeg, men fungerer meget bra. Spesielt overrasket over Sava som er et "billigdekk", men de kommer også bra ut i test.
Goodyear imponerer med spesielt lav støy.

https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2017/sava-eskimo-ice/

I 14" er de ikke spesielt dyre. Til min bil koster de 1000 kr mer per dekk.  

(Gjelder Goodyear)

Endret av Øyvind G
Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 timer siden, Øyvind G skrev:

I 14" er de ikke spesielt dyre. Til min bil koster de 1000 kr mer per dekk.  

(Gjelder Goodyear)

Det er klart at prisen varierer fra dimensjon til dimensjon, det er jo ikke noe nytt. Jeg betalte 4000kr for fire stk i ca 205/55-16 som jeg tror det er på elbilen.
Jeg syns ikke det er dyrt, har ofte betalt fra 6-8000kr for et sett med dekk til SUV'ene mine.

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...