Jump to content
jonia

Haze fra kombo maskin/PAD/polish

Recommended Posts

jonia

Hallo.

I dag skjedde noe merkelig.

Jeg polerte med Scholl blå spiderpad og Scholl S20 på min sorte metallic BMW.

Når jeg brukte Rupes mini (med 12mm utkast tror jeg det er) ble det veldig bra resultat. Vil si det avsluttet så bra at ytterligere polering med finere kombo ikke ga noe synlig forbedring.

På de større panelene brukte jeg samme kombo, men med Flex maskin 15XF batterimaskin med 15mm utkast. Dette ga meget synlig haze i lakken og ikke til å leve med. Kjørte så over området med samme kombo med Rupes mini, da forsvant hazen som dugg for morgensol, og ingen videre polering nødvendig. 

Hvordan kan det ha seg at eksakt samme kombo, på samme lakk, i samme rom og temperatur, gir så forskjellig sluttresultat bare ved å bruke forskjellig maskin?

Dette synes jeg var overraskende.

SanderCage

Noen ganger har jeg opplevd samme scenario bare med rupes 21 og rupes 15. Det er nok mest sannsynlig pga utkastet på maskinen utgjør en forskjell på finish. Jeg får ikke alltid like bra finish med 21. Men har også opplevd at det funker hvis jeg har endret kjøre stil. Endret på press og/eller hastighet. Må bare prøve seg fram

jonia

I samme prosess som diskutert over, så prøvde jeg i går å fjerne mikroriper etter grovsteg med Rupes hvit pute og Menzerna 3800 superfinish. Jeg tenkte at en slik superfin kombo vill gi meg fantastisk resultat....

Jeg kunne ikke tatt mer feil.

Dette ble helt tragisk, i stedet for å fjerne de små mikroripene ga denne kombo på min BMW lakk en tåke av haze. Har aldri sett det værre! Det var som om jeg skulle ha våtslipt området. Trodde først jeg ikke hadde fått vekk polishrestene og kjørte på med Carpro Eraser. Etter endel gnikking måtte jeg innse at det ikke var polishrester, men haze. Hvordan kan dette være mulig egentlig? En så fin kombo som gir haze som om jeg skulle ha våtslipt området?

jonia

Er jeg virkelig alene om å ha opplevd dette problemet her inne?

Har prøvd å søke litt ellers på Google også, men ikke funnet så mye bortsett fra denne. Er vel ikke en entydig konklusjon her heller...

https://www.autogeekonline.net/forum/ask-mike-phillips-your-detailing-questions-/112001-da-haze-sf3800-black-metallic-please-help.html

Blankbil / polishduden

Farge på BMW? Vært borti masse "spedalske" lakker

Blankbil / polishduden

Årsmodell? Opp til ca 2010 var de kurante. Etter det ble de litt sensitive for mikroriper bl.a. Hvordan kjører du finsteget?

jonia
3 timer siden, Blankbil / polishduden skrev:

Årsmodell? Opp til ca 2010 var de kurante. Etter det ble de litt sensitive for mikroriper bl.a. Hvordan kjører du finsteget?

Det er en 2017 modell.

Grovsteg Scholl blå spider og Scholl S20.

Alternativt grovsteg som gir nesten godt nok resultat som 1-steg der det kun er lette vaskeriper:

Rupes gul skum og Scholl S20.

Finsteg som funker ok: S30 på Rupes gul skum, og Rupes gul (Keramik) på Rupes gul skum. Begge disse blir bra, men fortsatt mulig å se litt haze hvis jeg skal være kritisk.

Finsteg jeg hadde forventet skulle fjerne enhver form for haze: Rupes hvit skum og Menzerna 3800 superfinish. Dette ble derimot helt kresje og ga «våtslip» finish. Det synes jeg er merkelig.

_Makki_

BMW sin black sapphire kan være litt tricky men kun mot mikroriper har jeg opplevd. Jeg har da noen spørsmål:

1. Er lakken der du kjører orginal? Har du målt?

2. Hva bruker du som wipedown under polering? Kun CarPro Eraser?

Rupes hvit skum er så myk at den vil faktisk lage ugang med Menz 3800. Du må i så fall på MYE finere polish hvis du skal bruke den puta. Eventuelt kjøre gul Rupes med Menz 3800. 

Ellers tør jeg faktisk å påstå at i din situasjon Rupes Mini korrigerer bedre enn Flex XFE 15 125 18.0-EC med samme kombo. Har du satt på strekk på bakplata på Flex maskinen sånn at du kan følge med rotasjonen? Jeg synes den mister rotasjonen veldig fort og blir svakere og svakere jo mindre strøm det er igjen. Kan aldri tenkte meg å bruke denne til noe som helst korrigering. Så jeg tror du klarer bedre korrigering med Rupesen sånn at den klarer å kjøre ut polishen mens med Flexen får du ikke til å kjøre polishen helt ut (samt korrigere) og derfor gir det tåkete-haze resultat. 

jonia
7 timer siden, _Makki_ skrev:

BMW sin black sapphire kan være litt tricky men kun mot mikroriper har jeg opplevd. Jeg har da noen spørsmål:

1. Er lakken der du kjører orginal? Har du målt?

2. Hva bruker du som wipedown under polering? Kun CarPro Eraser?

Rupes hvit skum er så myk at den vil faktisk lage ugang med Menz 3800. Du må i så fall på MYE finere polish hvis du skal bruke den puta. Eventuelt kjøre gul Rupes med Menz 3800. 

Ellers tør jeg faktisk å påstå at i din situasjon Rupes Mini korrigerer bedre enn Flex XFE 15 125 18.0-EC med samme kombo. Har du satt på strekk på bakplata på Flex maskinen sånn at du kan følge med rotasjonen? Jeg synes den mister rotasjonen veldig fort og blir svakere og svakere jo mindre strøm det er igjen. Kan aldri tenkte meg å bruke denne til noe som helst korrigering. Så jeg tror du klarer bedre korrigering med Rupesen sånn at den klarer å kjøre ut polishen mens med Flexen får du ikke til å kjøre polishen helt ut (samt korrigere) og derfor gir det tåkete-haze resultat. 

Makki, takk for utfyllende tilbakemelding.

1. Lakken er original all over. Har tykkelsesmåler og måler verdier mellom 85-115 mikrometer. Noen steder på bakluken er det nede i 75um, dette skyldes nok korrigering av noen dype riper som jeg har gjort. Så vil konkludere med at all lakk er original.

2. Ja, bruker kun Carpro Eraser som wipedown. Har en Rupes wipedown stående også, samt litt ferdigblandet IPA. Det er Eraser jeg liker best å bruke.

Interessant det du skriver om Flex vs Rupes. Jeg har en Carwise DA med 125mm bakplate også, men den synes jeg også staller lett.

Jeg har satt strek på bakplata som du skriver for å se at den roterer, og egentlig synes jeg Flex’en roterer greit så lenge jeg ikke legger for mye press på maskinen, og litt avhengig av konturer på karosseriet. Pleier å være nøye med at maskinen ikke skal stalle.