Gå til innhold

Råd/produktanbefalinger til påbegynnende rust?

dk81

Recommended Posts

Godtfolk! Jeg kunne trengt noen råd om hva jeg bør gjøre med min aldrende A3 fra 2005. Generelt i god stand, står bare ca 70k km på tellern og har vel kanskje en restverdi på 40k- men rusten har plutselig meldt sin ankomst i alle 4 hjulbuene.. 

Jeg er en detailer "noob" som kjøpte inn en del artig utstyr i 2015 men flyttet såklart noen måneder senere til et område hvor det er veldig begrenset med mulighet til å fikle med bilen. Jeg må derfor begrense meg til småkjeltringeri på circle-k selvvasken, og smugsprayer litt medbrakt prickbort mens anstendighets-svetten renner og blikket mitt tilsier at jeg nettopp har rana en bank.

Har forhørt meg med noen karosserifixere og MPS-micropaint om det er liv-laga med utbedringer, men en skikkelig fix(uten garantier!) koster jo mer enn bilen er verdt.. samtidig har jeg hverken mekke-plass, eller særlig kompetanse til å prøve meg på å slipe, rustbehandle, og lakkere opp på egenhånd samtidig som at resultatet da kan bli langt verre :P

Men så nærmer jo saltsessongen seg grådig fort, så hva bør jeg gjøre? Noen gode råd eller tips til gode produkter? Finnes det noe enklere rustbehandling jeg kan utføre på en selvvask hall som i det minste forsinker rustinga? Hjelper det med litt korrosol skrubbing? Bilt-hamber Deox-gel el.l?

Bilder i spoilern under :) 

Spoiler

20190824154559.jpg20190824154631.jpg20190824154709.jpg20190824160014.jpg

Endret av dk81
Ryddings
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser  at den heter fluid flm multispray her på berget.

Ha en titt fra minutt 4:00 for hjulbuer  her: 

Grei  D.I.Y. sak til 'eldre' biler, stopper rusten i kriker og kroker på en enkel måte og kan brukes direkte på rusten til og med på våte deler.

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yes! Ser veldig lovende ut! Forhørte meg med importøren som anbefalte:

Sitat

Skrap bort løs rust og lakk med en gammel kniv. Mett rusten med NAS. Etter noen uker kan du pensle WRO-EP. Den er tykkest og kommer ikke så lett utover lakken om du tar bilen i vaskemaskin.

NAS ser ut til å komme både på sprayboks og liten penselboks mens WRO-EP kommer i 1 liters dunk  :) Takk igjen for tipset! Burde begynt preventivt med dette for noen år siden, så hadde nok ikke rusten dukket opp i det hele tatt.. lenge leve etterpåklokskapen!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...