Gå til innhold

Utbedre lakkskader. Tips til lakk?


Bigdrago

Recommended Posts

Hei. Har pusset vekk noe rust (1x1cm 5x1cm) osv fra bilen. Men hva anbefaler dere av videre produkter?
Ønsker ruststopper, lakk (sort metallic) og klarlakk. Ønsker selvsagt kvalitetsprodukter, har ikke så god erfaring med Biltema sin lakkstift da den inneholder veldig mye løsemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på en lakksjappe og kjøp det du trenger av primer/filler, baselakk og 2k klarlakk. Da får du kvalitetsprodukter og ikke minst produkter som fungerer ilag og ikke gir uønskede reaksjoner i etterkant av lakkeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammerite blir seig og derfor utfordrende å slipe, selv denne 3-1 ruststopp varianten. Den gasser også lenge, så du må nok vente i flere uker før du kan legge noe over for å unngå reaksjoner. Ikke et optimalt produkt hvis du skal ha bra finish på lakkeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levert tilbake hammerite og kjøper dette:
Brunox ruststopper, Colormatic Hg 5 1K Primer, Colormatix Dupli Color 1K Spesiallaget Spray (min fargekode), Colormatic 1K Klarlakk Blank.

De 3 sistnevnte er i spray, får spraye i lokket og bruke pensel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere må du ha 2k klarlakk på bil.

1k klarlakk herder ikke og blir seigere enn 2k, da kan det bli utfordrende å slipe den, den tåler heller ikke kaldavfetting og polering over tid.

Hvis en lakksjappe har anbefalt deg å bruke 1k klarlakk utvendig på bil, hadde jeg funnet en annen plass å handle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Hvor dårlig er 1k egentlig? Det er ikke sånn at jeg sprayer bilen med avfetting så ofte. Og om det blir gjort unngår jeg plassene det er utbedret små lakkskader på (1x1cm).

 

Er brunox ruststopper bra nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1k er rimelig udugelig.

Hvis du vil det skal holde, så bruk 2k.

Som trogha også sier, så herder den ikke, og blir vanskelig å jobbe med i ettertid.

 

Brunox er bra, det bruker jeg selv også.

Bare sørg for å få av så mye rust som mulig før du har den på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1k har ingenting å gjøre på en bil, det gir ingen mening å bruke tid og penger på rustfiks for så å legge 1k klarlakk til slutt. Brunox er bra men det er strengt tatt ingen ruststoppere som er bra nok, det blir uansett bare en midlertidig fix. Optimalt sett skulle man kappet bort området med rust å sveiset inn nytt stål eller sandblåst områdene, men det er sannsynligvis ikke et alternativ i ditt tilfelle. For å få dette litt holdbart sliper du vekk all synlig rust, så legger du en 2k epoxy grunning, den fester bra til bart stål, er tett og kan slipes. Så baselakk og 2k klarlakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at norbond.no selger mipa produkter. Noen som har hørt om disse? De har alt i bokser så jeg kan bruke pensel.

 

Om jeg kjøper denne:

https://www.norbond.no/maling-og-lakk/billakk/personbil/klarlakkclear-coat/mipa-2k-klarlakk-cc9-premium 

 

Så trenger jeg denne?

https://www.norbond.no/maling-og-lakk/billakk/personbil/klarlakkclear-coat/mipa-herder-hs25-medium

 

Eller er dette for de som sprøyter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med produktene du har linket til, men tror nok at de fleste 2k klarlakker er bedre en 1k klarlakk(?).

 

Ja de er beregnet for lakksprøyte, men dine alternativer er enten å kjøpe 2k klarlakk på boks som du kan sprøyte i et lokk e.l, men da må boksen brukes innen et døgn eller to. Eller kjøpe klarlakk og herder i boks hver for seg så blande opp det du trenger der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, trogha skrev:

Har ingen erfaring med produktene du har linket til, men tror nok at de fleste 2k klarlakker er bedre en 1k klarlakk(?).

 

Ja de er beregnet for lakksprøyte, men dine alternativer er enten å kjøpe 2k klarlakk på boks som du kan sprøyte i et lokk e.l, men da må boksen brukes innen et døgn eller to. Eller kjøpe klarlakk og herder i boks hver for seg så blande opp det du trenger der og da.

Hei.

Ja det er akkurat det. Jeg finner ikke noe sted man kan kjøpe 2k klarlakk og herder hver for seg som man kan pensle på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Bigdrago skrev:

Hei.

Ja det er akkurat det. Jeg finner ikke noe sted man kan kjøpe 2k klarlakk og herder hver for seg som man kan pensle på.

 

 

27.9.2019 - 23.25, Bigdrago skrev:

Ser at norbond.no selger mipa produkter. Noen som har hørt om disse? De har alt i bokser så jeg kan bruke pensel.

 

Om jeg kjøper denne:

https://www.norbond.no/maling-og-lakk/billakk/personbil/klarlakkclear-coat/mipa-2k-klarlakk-cc9-premium 

 

Så trenger jeg denne?

https://www.norbond.no/maling-og-lakk/billakk/personbil/klarlakkclear-coat/mipa-herder-hs25-medium

 

Eller er dette for de som sprøyter?

?????

 

Det er ingen som selger klarlakk og herder hver for seg som er laget for å være flekklakk, da må du kjøpe større kvanta på boks akkurat som du har linket til..

 

Hadde du gjort som jeg sa tidlig i tråden, dra på en seriøs lakksjappe så får du de produktene du trenger i den mengden du trenger, og du kan være sikker på at produktene ikke reagerer med hverandre etter lakkering slik at du må gjøre alt på nytt igjen med nye produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Bigdrago skrev:

Hei.

Ja det er akkurat det. Jeg finner ikke noe sted man kan kjøpe 2k klarlakk og herder hver for seg som man kan pensle på.

 

Det kommer du nok aldri til å finne heller.

Som trogha også sier, så får du den enten i sprayboks, eller på boks. De på boks er selvfølgelig laget for å sprøyte slik at den legger seg pent, men det betyr jo ikke at du ikke kan bruke pensel for å påføre det. Du kan jo rulle også, om du ønsker det.

Produktet gjør den samme jobben uansett påføringsmetode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Niebelheim skrev:

Det kommer du nok aldri til å finne heller.

Som trogha også sier, så får du den enten i sprayboks, eller på boks. De på boks er selvfølgelig laget for å sprøyte slik at den legger seg pent, men det betyr jo ikke at du ikke kan bruke pensel for å påføre det. Du kan jo rulle også, om du ønsker det.

Produktet gjør den samme jobben uansett påføringsmetode.

Ok.

De boksene får man nok ikke lukket igjen så da blir det spray:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Bigdrago skrev:

Ok.

De boksene får man nok ikke lukket igjen så da blir det spray:)

Når du har dratt av forseglingen på det lille hullet midt oppå boksen kan du trekke opp en "plasthals" med en skrukork. Den kan du åpne og lukke så mye du bare vil, og den gjør det også enklere å helle ut av boksen enn om lokket hadde samme diameter som selve boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...