Jump to content
Volvonikko

Løftebukk eller sakseløfter ?

Recommended Posts

Volvonikko

Hei. Mitt første innlegg her på forumet etter mange gode ideer og inspirasjoner :)

Jeg har nylig kjøpt meg hus. Her fulgte det med dobbel garasje, er litt små ting som gjenstår. Isolasjon og liste rundt vinduer og dør.

Var innom Igland Garasjen i Grimstad og kjøpte meg komplett innredning.

Skal prøve å lage et skikkelig system her og gjøre det hjemmekoselig :)

Men så kom det til Løftebukk eller sakseløfter. Jeg er jo litt glad i å skru og gnikke på biler, bruker mange timer når jeg først er i gang.

Så da er det vel en selvfølge å ha utstyret i orden og ting på stell.

Har sett litt rundt om på nett å funnet div

Bukker: 

https://www.autobutikk1.no/produkt/verkstedutstyr/techlift-t3-2-soyler-portabel-loftebukk  LAV modell 

https://www.autobutikk1.no/produkt/verkstedutstyr/techlift-t3h-2-soyler-portabel-loftebukk-hoy-modell  HØY modell

Saks: 

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/quick-jack-2000042204

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/sakselifter/sakselofter-3-tonn-2000034768

Det er lagringsrom på loftet i garasjen, hadde håp om å få beholde det.

Derfor er det kanskje greit med en av bukk alternativene ? Disse er forresten flyttbare og ikke kjempe høye.

Sakser ifra Biltema så også veldig spennende ut.

Hva tenker dere ? Noen som har prøvd eller har handelt ifra Autobutikk1 før ?

Hvordan er kvaliteten fra de på Biltema ?

Skal få lagt ut bilde innvendig av garasjen fortløpende.

Her er utsiden, hentet fra annonsen. 

998_614856638.jpg

998_1738439233.jpg

Robin S

Hei

Grattis med flott hus!
Jeg valgte sakseløfter fra EF Motor. Valget falt på sakseløfter fordi det sjelden skrus men ofte gnikkes. Da er søylene fra bukken i veien hele tiden. Veldig deilig å jobbe på siden av bilen og ved kanaler osv. uten å snuble i løfte armer å søyle. Digg å kunne trille seg rundt bilen med stol uten at noe er i veien

• Like 1

Volvonikko

Hei og takk for hyggelig tilbakemelding :)

Det verdsettes :D

Ja jeg har vært inne på tanken med saks, det er jo som du sier at det meste blir lettere tilgjengelig.

Så har jeg den følelsen av at om det blir bukk, så må garasje loftet ofres.. Iallefall halvparten.

Men den løfteren du kjøpte, er det slik man feller ned i gulvet ? Jeg har dessverre liten erfaring med bukk å løfter. Har alltid brukt kjempe stor jekk :P

Jeg kommer nok til å kombinere det litt med skruing og gnikking, syns det er veldig greit å ha mulighet til å foreta begge deler når uhellet eller vedlikeholds prosessen er i gang :)

Om alt går etter planen, starter jeg imorgen med montering av innredningen i garasjen. Er nok litt lettere å beregne og planlegge ut ifra hvordan jeg vil ha det.

Bukken74

Ta en titt på Quick Jack også, kan være det dekker ditt behov :-)

• Like 1

Robin S
7 timer siden, Volvonikko skrev:

Hei og takk for hyggelig tilbakemelding :)

Det verdsettes :D

Ja jeg har vært inne på tanken med saks, det er jo som du sier at det meste blir lettere tilgjengelig.

Så har jeg den følelsen av at om det blir bukk, så må garasje loftet ofres.. Iallefall halvparten.

Men den løfteren du kjøpte, er det slik man feller ned i gulvet ? Jeg har dessverre liten erfaring med bukk å løfter. Har alltid brukt kjempe stor jekk :P

Jeg kommer nok til å kombinere det litt med skruing og gnikking, syns det er veldig greit å ha mulighet til å foreta begge deler når uhellet eller vedlikeholds prosessen er i gang :)

Om alt går etter planen, starter jeg imorgen med montering av innredningen i garasjen. Er nok litt lettere å beregne og planlegge ut ifra hvordan jeg vil ha det.

Den modellen jeg har er ikke til å felle ned i gulvet. Jeg har varmekabler i gulvet så ville ikke begynne å skjære i det. Men de har versjoner som felles ned også. Hatt min i daglig bruk siden 2015. Ingen problemer enda. Løfter mer enn høyt nok til mitt bruk, men du kan ikke stå under bilen.

Tyggern
8 timer siden, Bukken74 skrev:

Ta en titt på Quick Jack også, kan være det dekker ditt behov :-)

Det kan fort være det han mener, da disse nå selges på Biltema..
De har 5000 i sitt sortemang..

Skal du skru eller polere mest?
Skru = 2-søyler
Polere = sakseløft / quickjack

• Like 1

Volvonikko
11.9.2019 - 6.05, Robin S skrev:

Den modellen jeg har er ikke til å felle ned i gulvet. Jeg har varmekabler i gulvet så ville ikke begynne å skjære i det. Men de har versjoner som felles ned også. Hatt min i daglig bruk siden 2015. Ingen problemer enda. Løfter mer enn høyt nok til mitt bruk, men du kan ikke stå under bilen.

Ja den ser jeg, ikke noen vits i å ødelegge varmekabel i garasjen :P Det er mer luksus enn hva jeg har :D

Det hadde nok vært lettest med en slik som du har, men jeg ser at jeg ikke får mulighet til bukk...

Garasjen har høyt nok tak, selv uten å fjerne loftet.. Men det er de møkka dragerne til portene som ødelegger med den lav heten de har :S

Volvonikko
11.9.2019 - 8.16, Tyggern skrev:

Det kan fort være det han mener, da disse nå selges på Biltema..
De har 5000 i sitt sortemang..

Skal du skru eller polere mest?
Skru = 2-søyler
Polere = sakseløft / quickjack

Nja blir vel polere som er hoved tema her ja. 

Får bare slutte å kjøre de kleine bilene her i tuna :P Så løses nok det meste :D :D 

Har nok ikke plass til bukk pga dragerne/ skinnene til garasje portene. De henger så lavt i forhold til resten.

Skal se om jeg kan få noen folk til å komme med løsninger og tips.  Skal få tatt innvendige bilder snarest ^^, 

BC160
12.9.2019 - 23.27, Volvonikko skrev:

Nja blir vel polere som er hoved tema her ja. 

Får bare slutte å kjøre de kleine bilene her i tuna :P Så løses nok det meste :D :D 

Har nok ikke plass til bukk pga dragerne/ skinnene til garasje portene. De henger så lavt i forhold til resten.

Skal se om jeg kan få noen folk til å komme med løsninger og tips.  Skal få tatt innvendige bilder snarest ^^, 

Gå for sakseløfter du👍Jeg har EF motor sin S2E nedfelt i gulvet, og den fungerer bra. Det var litt småknask å gjøre med den da jeg fikk den installert, slikt som dårlige koblinger, ledninger som ikke var skikkelig skrudd til, men det tok 1 time å fikse opp i alt. Sørg for å ha 16 amp kurs for å drifte denne.

781EDCEE-CB23-488B-8736-17813325BC96.thumb.jpeg.b5cd0a2b6850945f9ad1212f705eceed.jpeg

13ABB2D6-3201-4ACE-A47B-D1AF5F97544C.thumb.jpeg.d821145c71a0a9baed6fdc50bc7bb755.jpeg

8EF77015-1AC2-4CAA-8065-D8E286BE5936.thumb.jpeg.b60117dcf749043c0ec6807f40f16265.jpeg

8B1A41F4-C43F-4379-BF24-191395F0F3D6.thumb.jpeg.5cf58652e2534cfffe3ceb5e164affcb.jpeg

17B3213C-3331-4212-899A-43CDE192817A.thumb.jpeg.bb4f1220238af0649fe625eafe5f1b9e.jpeg

38DEAF5C-9C03-42FA-8E37-FE64620163C7.thumb.jpeg.9c3cbbd3355b2fb3cca774b8707946ad.jpeg