Gå til innhold

Lakkverksted og kunnskap om korrigering/polering

Recommended Posts

Fikk tidlig i vår en skade på min bil, tok det trygge valget (trodde jeg) og valgte merkeverksted for rep. Skal nå inn på fjerde runde for div. Har blitt omlakkert etter første lakkering, vært inne for fjerning av støv og andre defekter. Har på nytt vist bilen idag for å vise at det fortsatt er støv og div søkk i lakk, grove partier etter sliping, og helt fantastiske hologrammer der de har forsøkt korrigering. Ellers mye swirls i lakk.

Iallefall, påpekte swirls og hologrammer til leder for skadeavdeling. Forklarte at jeg vasker bilen skånsomt, og at resten av bil, som ble polert for 2-3 år siden har mindre swirls. Han sa da at etter sliping, bruker de rubbing, så polerer de. Når de polerer legges det igjen en hinne som dekker riper. Hvis jeg da har vasket bilen med sterk forvask, og fjernet denne hinnen, vises selvsagt riper. Mao, egentlig min feil. Jeg prøver etter beste evne å argumentere for mitt syn på hva polering bør innebære, mtp på finish på lakk, uten å nå helt frem. Er dette gjengs for bransjen, eller har jeg bare kommet over feil verksted? Interessant å høre om andre har hatt lignende erfaringer. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Niebelheim

Nå har jeg vært i den bransjen i en del år selv, og det er mye forskjellig. Der jeg jobbet (merkeforhandler i Trondheim) var det sinnsykt stort fokus på kvalitet. Sjefen mente vi skulle levere ut et 100% produkt uansett om det tok lengre tid.

Jeg ble med sjefen min da han sluttet og startet eget firma, og for 1 1/2 år siden hadde jeg inn en bil for lakkering der jeg jobbet før (siden jeg og sjefen min har forlatt bransjen for noen år siden), og det firmaet ble avviklet. 

Resultatet var mildt sagt skuffende.

Det ble opplakkering på meg også. Det var fortsatt en del lakkstøv, men dette tok jeg selv.

Så nå har det blitt fokus på å få ut bilene fort, og få inn pengene.

Hadde jeg visst dette, så hadde jeg levert inn bilen et annet sted.

Jeg har snakket med mange i lakkbransjen opp gjennom årene, og de fleste har en mentalitet at: "Det blir greit nok. 9 av 10 kommer ikke til å merke det."

Dessverre er dette ganske riktig, og derfor mer frustrerende for oss som er litt ekstra nøye.

Husker det var en kunde som kom og så på bilen sin, og sa "Oi, den var blitt fin ja".

Hvorav lakkerere sa "Uhm... Det var den andre siden vi lakkerte.."

Heldigvis finnes det enkelte lakkerere som har stort fokus på kvalitet,  men det er vanskelig i en bransje som er under et hardt press på tid og kostnader (spesielt av forsikringsbransjen).

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 minutter siden, Niebelheim skrev:

Nå har jeg vært i den bransjen i en del år selv, og det er mye forskjellig. Der jeg jobbet (merkeforhandler i Trondheim) var det sinnsykt stort fokus på kvalitet. Sjefen mente vi skulle levere ut et 100% produkt uansett om det tok lengre tid.

Jeg ble med sjefen min da han sluttet og startet eget firma, og for 1 1/2 år siden hadde jeg inn en bil for lakkering der jeg jobbet før (siden jeg og sjefen min har forlatt bransjen for noen år siden), og det firmaet ble avviklet. 

Resultatet var mildt sagt skuffende.

Det ble opplakkering på meg også. Det var fortsatt en del lakkstøv, men dette tok jeg selv.

Så nå har det blitt fokus på å få ut bilene fort, og få inn pengene.

Hadde jeg visst dette, så hadde jeg levert inn bilen et annet sted.

Jeg har snakket med mange i lakkbransjen opp gjennom årene, og de fleste har en mentalitet at: "Det blir greit nok. 9 av 10 kommer ikke til å merke det."

Dessverre er dette ganske riktig, og derfor mer frustrerende for oss som er litt ekstra nøye.

Husker det var en kunde som kom og så på bilen sin, og sa "Oi, den var blitt fin ja".

Hvorav lakkerere sa "Uhm... Det var den andre siden vi lakkerte.."

Heldigvis finnes det enkelte lakkerere som har stort fokus på kvalitet,  men det er vanskelig i en bransje som er under et hardt press på tid og kostnader (spesielt av forsikringsbransjen).

Mulig det er samme merkeverksted i trondheim vi snakker om😀 Hadde firmabilen inne tidligere i år, og ble da godt fornøyd med jobben som intakt bilskade utførte. Burde vel kjørt privatbilen dit også. Er sikkert litt flaks/uflaks hvem som utfører jobben innad i firma. Men tenker at etter første klage, så bør de forsikre seg om at resultat blir upåklagelig. Blir rimelig oppgitt etterhvert, samt at det har blitt mye ekstra kjøring og tapt arbeidstid pga dette. Har spurt om å få dekt kjøring, men det er de ikke villige til å gjøre.

Endret av EivindG
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...