Gå til innhold

Rustbehandling med Lanolin eller Tectyl - erfaringer?

NiceAndCalm

Recommended Posts

NiceAndCalm

Har en Golf fra 2011 som trenger en rustbehandling. Det har begynt å bli litt rust på understellet. Dette er en bruksbil som er godt brukt av tidligere eier, men som vi ønsker å kjøre en del år til.

Står å sjongler mellom valg av Tectyl med full sandblåsning først, eller Lanolin. Noen erfaringer her? Fordelen med Tectyl føler jeg er at de faktisk "rensker opp" litt i rusten som er der fra før, før de legger på rustprimer og tectyl, samt at det varer omtrent dobbelt så lenge som Lanolin. Fordelen med Lanolin virker derimot å være at det trenger inn overalt, og forbehandling ikke er så farlig med. Det er ikke helt lett å bli klok på hva som er det beste valget.

Med Lanolin er jeg derimot litt usikker som følge av at jeg tidligere hadde bilen inne på et verksted som fjernet noe rust langs en dørlist. Da mener jeg det ble lagt på noe lanolin i hjulbuene som en ekstraservice. Neste gang jeg vasket bil hadde jeg glemt av dette, og kjørte på med avfetting siden vinteren var over. Da kom det en del dråper med noe oljesøl på asfalten i min oppkjørsel. Kan dette ha vært lanolin? Dette ga noen stygge flekker som jeg endte opp med å skrubbe bort, og hvor resten heldigvis forduftet etter sommeren. Er derimot litt redd for å smøre inn hele understellet med Lanolin dersom dette er noe som potensielt kan gi oljesølflekker i oppkjørselen? Erfaringer?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro lanolin er beste alternativ, jeg hadde utvilsomt valgt det selv. Det med hyppigere rebehandling er gunstig da det allerede er noe rust og du dermed oftere får sjekket evt endring på dette. Risiko er der for at de ikke får fjernet all rust med sandblåsing (er jo også en dyrere prosess).
Har hatt biler både tectylbehandlet og med lanolin. Aldri brukt tectyl på annet enn fabrikknye biler. Når du har lanolin på bør du unngå bruk av avfetting under og kraftig underspyling. Kan tenkes det var dette som lå i oppkjørselen din, jeg har hatt 3 biler behandlet med lanolin og aldri opplevd slike drypp. Mulig de som la dette ikke var veldig erfarne med middelet.

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]

2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opphavet har hatt de fire siste bilene til lanolin behandling og han har vært strålende fornøyd med den beskyttelsen Eneste minuset er vel at bilen lekker litt lanolin-olje de første 2-3uker etter behandling

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...