Riccird1 44 Skrevet 29 Juli, 2019 Rapporter Share Skrevet 29 Juli, 2019 (endret) Hei igjen! Nok et prosjekt på gang fra meg! Denne gang en 9-5 sedan som jeg kjøpte for 5000 kroner i vinter da jeg savnet saab såpass mye! Hentet den i Østfold og nøyaktig 24 timer og 715 kilometer senere var den endelig hjemme i Bergen! Det som skulle være en rask og fin tur, ble en ferd preget av både kjøreglede, bekymring og forsinkelser.. MEN, på tross av bekymringene, så sviktet den meg aldri! Noen kjører drivstofføkonomisk, andre kjører bremsevæskeøkonomisk.... Jepp, den «brukte» bremsevæske og var blaut på bremsen. Bilen kom også levert med fuglerede installert på multireimen. Dette var jo da en konstant bekymring hele veien.. Ville lageret på løpehjulet på strammeren skjære seg, eller hadde jeg flaks nok til at «fuglene» sang hele veien til Bergen? Planen var å kjøre hjem samme dag, men så langt kom man aldri. 23.50, ved foten av Hardangervidden, ble det stopp med nullføre og ingen sikt. Natten ble tilbragt på Haugastøl i tilbakelent «tannlegestol» i Saaben før nesen ble satt mot Gol, så Hemsedal, kolonnekjøring og verdens lengste veitunnel. Etter noen timer i meget stiv kuling og snøfokk fikk vi endelig kjøre kolonne og kommet oss ned mot Bergen og riktig side av fjellet! Heldigvis var «fuglene» i vårstemning og sang meg trygt hjem til Bergen (jævla multireim), og manuell låsing av girene på automaten gjorde at bremsen ble veldig lite brukt i det hele tatt! Et par stopp for å smøre løpehjulet og etterfylle bremsevæske, så gikk dette bra! Så noen bilder og tekst.. Skjedd mye siden den ble hentet i Mars! Første bilde Kolonnekjøring over Hemsedalsfjellet ... Vel nede i Lærdal Obligatorisk Lærdalstunell-bilde I gang med å reparere feil til EU. Blant annet var ledningsnettet til bakluken strippet for isolasjon og delt i 2 noen steder pga overgangen mellom karosseri og luke, så det ble kappet ut og loddet inn nye stykker ledning. Da kom lysene tilbake! Nye pærer i hovedlys og grøftelys, så var de også tilbake .. Alt i hele håndbrekktrommelen ble byttet ut på begge sider. Har bare før-bilde.. Ble også byttet håndbrekkwire. Flexi-rør ble rekonstruert med det gamle som mal. Elektriske seter kom på plass Ny turbo ble bestilt og montert sammen med diverse andre god-deler Bredbåndslambda ble også bestilt og skal monteres, før tuning begynner Den fikk seg også pulverlakkert toppdeksel Så noen bilder fra de siste dagene.. Intercooler-slangen hoppet av nye intercooleren som ble montert i går .. Tok meg 3 forsøk på å få den på igjen før den satt Glad de ikke stengte tunnelen for å være ærlig, for det hadde vært flaut Heldigvis var klokken 01.00 når det skjedde Endret 18 August, 2020 av Riccird1 2 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haarstad 241 Skrevet 29 Juli, 2019 Rapporter Share Skrevet 29 Juli, 2019 Blir bra dette hvem skal mappe da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Riccird1 44 Skrevet 29 Juli, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 29 Juli, 2019 3 timer siden, haarstad skrev: Blir bra dette hvem skal mappe da? Ordner det selv Blir vei-mapping da, men kan få det 98% om ikke 100% på vei 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Riccird1 44 Skrevet 30 Juli, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 30 Juli, 2019 Så var man i gang med å få noe shine i den igjen [emoji16] 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Riccird1 44 Skrevet 31 Juli, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 31 Juli, 2019 For å være mitt aller første forsøk på polering må jeg jo si meg bra fornøyd, spesielt gitt utgangspunktet [emoji4]Og en stor takk til@runey som lånte meg utstyr så jeg fikk prøve meg selv [emoji16] 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hans k 4 Skrevet 1 August, 2019 Rapporter Share Skrevet 1 August, 2019 det var veldig masse bil for 5000. peeen farge og. no er det å rense invendig og du har ein saab som ser meget bra ut. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Riccird1 44 Skrevet 5 August, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 August, 2019 Første tur utenbys etter større ombygging av turbo osv. Fungerte knirkefritt, og ved hjelp av bredbåndslambdaen begynner tunen virkelig å komme på plass [emoji4] 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Riccird1 44 Skrevet 6 August, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 6 August, 2019 Fikk tatt en motorvask, og fikk tatt en kompis sin med det samme også (den var gøyere, for den var langt verre [emoji23] ) 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GunnarS 0 Skrevet 7 August, 2019 Rapporter Share Skrevet 7 August, 2019 Må jo bli fantastisk mye bil for 5000kr og litt innsats Er noe eget, artig med saab :) Hadde en turbo for mange år siden, utrolig shabby å fæl bil men for en sjarm den hadde den lille tiden den hadde igjen før den takket for seg Siter GunnarS - Der Golf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Riccird1 44 Skrevet 7 August, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 7 August, 2019 3 timer siden, GunnarS skrev: Må jo bli fantastisk mye bil for 5000kr og litt innsats Er noe eget, artig med saab Hadde en turbo for mange år siden, utrolig shabby å fæl bil men for en sjarm den hadde den lille tiden den hadde igjen før den takket for seg Ja, det er virkelig sjarm med de! Saab nr 4 for meg. Har bil til ganske mange flere tusenlapper enn denne, men denne er jo mye artigere å kjøre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gullfisken 0 Skrevet 7 August, 2019 Rapporter Share Skrevet 7 August, 2019 Liker tråden. Min Mor & Far har en 9-3SS i knasj rød med 2 liters turbo de kjøpte ny akkuratt når de ble lansert, de har den fortsatt! 2004 var det vel de kom, nå da 15 år senere har de skiftet bremsskiver og klosser 1 gang (rust) og én fjær, og ett rele. Dekk måttes skiftes på alder, ikke slitasje Jeg skifter hjul for de hver gang det skal gjøres og ser over bilen, har fortsatt ikke funnet overflaterust eller rust ett eneste sted på bilen. De som mange andre saab eiere ville kjøpe ny saab på 10 års merket, men det gikk jo litt dårlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Riccird1 44 Skrevet 8 August, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 8 August, 2019 7.8.2019 - 14.06, gullfisken skrev: Liker tråden. Min Mor & Far har en 9-3SS i knasj rød med 2 liters turbo de kjøpte ny akkuratt når de ble lansert, de har den fortsatt! 2004 var det vel de kom, nå da 15 år senere har de skiftet bremsskiver og klosser 1 gang (rust) og én fjær, og ett rele. Dekk måttes skiftes på alder, ikke slitasje Jeg skifter hjul for de hver gang det skal gjøres og ser over bilen, har fortsatt ikke funnet overflaterust eller rust ett eneste sted på bilen. De som mange andre saab eiere ville kjøpe ny saab på 10 års merket, men det gikk jo litt dårlig. ng9-3 er solide biler Mye opel/GM i de, men det er kanskje ikke så dumt uansett Hadde nok hatt en nyere saab som bruksbil jeg også om de fortsatt ble produsert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Riccird1 44 Skrevet 13 August, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 13 August, 2019 Enkelt og funksjonelt er vel beste beskrivelse av dette instrumentpanelet.. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Riccird1 44 Skrevet 15 August, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 15 August, 2019 Livet er nok tøft når du har levd et traust 2.0 150hk-liv hele 250 000 km før du plutselig blir pisket til nesten dobbel effekt ... Spent på hvor lenge dette er holdbart [emoji23][emoji23] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 15 August, 2019 Rapporter Share Skrevet 15 August, 2019 9-5 var 10 år forut sin tid når det gjaldt innvendig design og løsninger etter min mening. Skjønner ikke at andre ikke har adoptert Night panel-funksjonen, for den er genial for oss som kan finne på å kjøre lange strekker om natta. 1 Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Riccird1 44 Skrevet 15 August, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 15 August, 2019 9-5 var 10 år forut sin tid når det gjaldt innvendig design og løsninger etter min mening. Skjønner ikke at andre ikke har adoptert Night panel-funksjonen, for den er genial for oss som kan finne på å kjøre lange strekker om natta.Ja, det er et herlig førermiljø, veldig forut for 1999. Spesielt sammenlignet med feks japansk og amerikansk fra samme tid 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Riccird1 44 Skrevet 23 August, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23 August, 2019 Litt rolig periode med denne bilen nå mens jeg putler på med bruksbilen og en kompis sin saab .. Ny tuning til 9-5 aeroen til en kompis. Friskt med 270hk og 420nm! Større dyser, downpipe og intercooler så skulle man alltids hentet ut noe mer også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Riccird1 44 Skrevet 26 August, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 August, 2019 Fikk seg en vask, CG Butter Wet Wax og en liten luftetur også i helgen! Deilig med finvær igjen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Riccird1 44 Skrevet 2 September, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 2 September, 2019 Fikk en rar ulyd i bilen en dag i forrige uke.. Klarte ikke å identifisere lyden som noe definitivt, så jekket den opp og fant med en gang feilen.. Skålen til fjæren hadde knukket og skålen sto da nedi dekket [emoji54]Tok en telefon til en "skrotnisse" som hadde noen coilovers liggende til denne og fikk fatt på de [emoji16] Fjærene skal pulverlakkes, så kommer settet på bilen når jeg finner motivasjon.Ellers har jeg vært hos en kompis som allerede har pulver-lakkert ene kaliperen min, så jeg gikk i gang med sandblåsing av nr2 før den skal lakkeres neste gang 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Riccird1 44 Skrevet 6 September, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 6 September, 2019 Der var jammen favoritt-bilen på veien igjen akkurat i tide til finværet som er meldt for helgen! Fikk tak i originale, brukte støtdempere. En runde sandblåsing og lakk på hver av de, nye tårnlagere og en runde blås og lakk i toppen også, så var de på plass i bilen igjen sammen med nye stabstag-lenker. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.